کارگردان نمایش "آسمان و دریا" گفت: استفاده از نمایشهای سنتی تئاتر ایران را جذاب کرده به طوریکه در کشور هلند جای چنین سبکی خالی است

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،"سیبوان واندرورف" منطقه همدان، اظهار کرد: هنرمندان غرب تمایل زیادی به طراحی صحنه و صحنه پردازی انتزاعی دارند به طوریکه این موضوع در ایران وجود ندارد.

وی تصریح کرد: فضاهای زیادی برای اجرای نمایش وجود دارد به طوریکه برای استفاده از این فضاها می توانیم به تبادل تجربه و رفع نقصها بپردازیم.

واندرورف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را بزرگ خواند و ادامه داد: این جشنواره بسیار متنوع و وسیع است به طوریکه احساس می کنم واقعا اتفاقی در حال وقوع است و جریانی رشد می کند.

این کارگردان هلندی تاکید کرد: از طریق برگزاری این جشنواره تعامل بین شرق و غرب اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: به طور قطع برگزاری چنین جشنواره هایی به تئاتر ایران کمک می کند چراکه دیدگاه هنرمندان را وسیع کرده و طیف گسترده ای موفق به تماشای نمایشها می شوند و به نوعی زمینه ارتقاء سطح کیفی تئاتر از این طریق فراهم می آید.

به گفته واندرورف، تئاتر ارتباطی با مسابقه ندارد و زمانی که رقابت در میان باشد هنر اتفاق نمی افتد و اصولا تمایل شخصی من این است که برای جایزه کار نکنم و همین امر تاثیر مثبتی بر کارم می گذارد.

وی در ادامه به شرح مختصری از نمایش پرداخت و گفت: این تئاتر اختلاف و جدایی را بین دو نفر به نمایش می کشد به طوریکه بیان می کند لزومی ندارد اختلاف سلیقه انسانها را از هم جدا کند بلکه می توانند به تفاهم برسند. بهترین مثال دو قلوها هستند که اگر اختلافی هم داشته باشند پیوستگی همیشگی دارند.

وی با بیان اینکه در این نمایش از مستقیم گویی دوری کرده ایم، تصریح کرد: سعی کردیم برای تبیین این مساله به بچه ها از عکس و تضاد آن استفاده کنیم تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.

این کارگردان هلندی ادامه داد: این نمایش در یک فضای انتزاعی به نوعی فلسفی است و اندیشه را در مخاطب به کار می اندازد. در کنار آن علمی بوده و به علم ژنتیک اشاره دارد که جزئیات رفتاری به این عامل وابسته است.

وی با بیان اینکه تمام بچه ها در همه جای دنیا بچه هستند، اظهار کرد: این کار قبلا در کشور هلند اجرا رفته است و برای این جشنواره فقط ترجمه فارسی آن انجام شده که گامی برای نزدیکی به مخاطب ایرانی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم مشخصا برای بچه های ایرانی کار تولید کنم باید کتابهایی درباره داستانهای ایرانی مطالعه کنم که برای سال آینده این کار را انجام خواهم داد.

واندرورف در ادامه در پاسخ به نحوه میزبانی همدان در برگزاری جشنواره گفت: میزبانی خیلی خوب بود است به طوریکه یک ضرب المثل هلندی می گوید همان غذایی را می خوری که پخته شده است. البته تفاوتهایی وجود دارد که این کاملا طبیعی است. هر چند غذای هلندی در مقایسه با غذاهای ایرانی 10 برابر معمولی تر است.

نمایش "آسمان و دریا" به کارگردانی سیبوان واندرورف امروز 29 مهرماه در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به نمایش درآمد.

بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 24 تا 30 مهرماه در همدان برپاست./ج1

برچسب ها: همدان ، غذا ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.