نخستين استان ميزبان دولتمردان از ميان استان‌هايي است كه دكتر روحاني در فصل انتخابات به آنجا نرفت.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران،‌ " دكتر حسن روحاني براي آغاز سفرهاي استاني به دولتمردان و وزراي كابينه آماده باش داد، اين سفرها قرار است از 10 آبان ماه كليد بخورد. 80 روزي مي‌شود كه حسن روحاني در راس كابينه يازدهم زمام امور اجرايي كشور را در دست گرفته و دولتمردانش هم به شدت در تكاپويند تا نخستين وعده شان يعني گزارش صد روزگي عملكرد دولت يازدهم از عملكرد موثر دولت در حوزهاي اقتصادي و دپيلماسي ايران در پرونده هسته‌اي را به مردم ارائه دهند. در لابه لاي برنامه فشرده كابينه يازدهم براي به سامان رساندن اين وعده شان شنيده مي‌شود كه دولتمردان براي استارت زدن سفرهاي استاني دولت يازدهم از سوي دكتر روحاني آماده باش گرفته‌‌اند و به شدت مشغول تدوين راهكارهايشان براي حفظ اعتماد مردم هستند و مي‌خواهند بدون هيچ واسطه‌اي از دستاوردهاي سه ماه دولت و موانع برسر راه شان سخن بگويند.

آن طور كه محمد شريعتمداري، معاون اجرايي دولت وعده داده قرار است اين سفرها با آرايش و نگرشي ويژه آغاز شود و آن گونه كه وي تاكيد مي‌كند جنس اين سفرها از لحاظ كمي و كيفي بسيار با سفرهاي احمدي نژاد و دوستانش متفاوت خواهد بود.

هر چند كه شريعتمداري عزم آن دارد كه در يك نشست خبري با خبرنگاران از چند و چون اين سفرها سخن بگويد اما بر اساس شنيده‌هاي «اعتماد» سفرهاي استاني دولت دكتر روحاني از ده آبان كليد مي‌خورد.

يك مقام آگاه در دولت به «اعتماد» خبر داد كه عزم دولت بر تداوم سفرهاي استاني است و اين سفرها براي حفظ ارتباط و اعتماد مردم به دولت دكتر روحاني است و بر همين اساس هم دولتمردان مي‌خواهند خيلي شفاف و روشن با مردم در اين سفرها از بايدها و نبايدهاي پيش رويشان سخن بگويند تا اين اعتماد مستحكمتر از گذشته بين مردم و دولت بر قرار بماند.

وي در پاسخ به اينكه اين سفرها از چه استاني آغاز مي شود و تغيير آرايشي كه معاون اجرايي روحاني بر آن تاكيد دارد چگونه است، گفت: از آنجا كه دكتر روحاني در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري فرصت نكردند به چند استان مثل ايلام، چهار محال بختياري، خراسان جنوبي و... سفر كنند نخستين سفر دولت قطعا از ميان آنها انتخاب مي‌شود.

اين منبع آگاه در پاسخ به اينكه بعضي ازسايت‌ها خبر داده اند اين سفرها از استان ايلام آغاز مي‌شوند، گفت: واقعا هنوز بحثي درباره اينكه ابتدا سفرها از كدام استان مشخص آغاز شود در دولت صورت نگرفته است، اما سفر به ايلام بعيد نيست چرا كه روحاني در فصل تبليغات به اين استان نرفت اما اين فقط يك احتمال است.

وي ادامه داد: در اين سفرها قطعا همه اعضاي هيات دولت حضور ندارند و تلاش رييس جمهور بر حضور شخص خودشان و برخي دولتمردان همچون معاون اجرايي، مسوول دفتر رياست جمهوري و حضور چند وزير است كه به عنوان نمايندگان دولت راهي استان‌ها شوند.

اين مقام آگاه افزود: در اين سفرها كه قطعا كم هزينه تر از سفرهاي دولت گذشته است بنا به تاكيد رييس جمهوري عزم دولتمردان بر اين است كه مردم را محرم امور كشور تلقي كنند و از دادن شعار هاي تبليغاتي و غير عملياتي پرهيزكنند تا توقعي غيرمنطقي يا دست نيافتي در مردم ايجاد نشود.

وي ادامه داد: دولت در زمينه رسيدگي به مشكلات استان‌ها مي‌خواهد استانداري‌ها را بيش از پيش فعال كند و امور استان‌ها را به استانداران واگذار كند چرا كه هيچ كس به اندازه استانداران كه نماينده دولت در استان‌ها هستند به نيازهاي يك استان اشراف ندارند و نمي‌توانند در توسعه امور استان‌ها ايفاي نقش كنند.

وي با بيان اينكه ارتباط استانداري‌ها با دولت براي پرداخت به امور استان‌ها بيشتر از دولت‌هاي قبل خواهد بود، گفت: آنچه روشن است اينكه عزم در دولت وجود دارد كه طي چهار سال رياست جمهوري حداقل به همه استان‌ها سفر كند.

در تاييد اين اظهارات عوض حيدرپور، نماينده اصفهان در گفتگو با تسنيم با اشاره به ديدار دوساعته نمايندگان اصفهان با رييس جمهوري خبرداد كه دكتر روحاني اعلام كرده است بنا دارد سفرهاي استاني دولت را آغاز كند و تاكيد كرد كه دولت ممكن است تا پايان سال به 2 يا 3 استان سفر كند و در اين زمينه در حال برنامه ريزي هستند.

 سفرهاي استاني در دستور كار تمامي دولت‌هاي گذشته بوده است، از دولت شهيد رجايي گرفته تا دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات همواره به اين مقوله توجه ويژه‌اي داشته‌اند، اما بحث سفرهاي استاني از دولت نهم و دهم محمود احمدي نژاد رنگ و بوي ديگري به خود گرفت و خيلي جدي تر و مستمر پيگيري شد. احمدي نژاد آنچنان به اين امر توجه داشت كه حتي نخستين جلسه هيات دولتش را هم در نخستين سفر كابينه به خراسان رضوي برپا كرد. اقدام ديگري كه سبب شد سفرهاي استاني به دولت احمدي نژاد منسوب شود حضور او و دولتمردان در دورترين روستاها و نقاط استان‌ها بود كه بعضا تعداد خانوارهايشان هم به تعداد انگشتان يك دست نمي‌رسيد. در كنار توجه ويژه احمدي نژاد به حضور در همه نقاط كشور اما اين سفرها به خاطر هزينه زيادي كه به دولت تحميل مي‌كردند به شدت مورد انتقاد كارشناسان قرار گرفتند، بالابردن بروكراسي‌هاي اداري براي پروژه‌هاي منطقه يي و همچنين ترويج عوام گرايي از شاخص ترين محور انتقادات ايراد شده به سفرهاي مكرر احمدي نژاد و همراهانش بود. در كنار اين انتقادات اما رويه احمدي نژاد كه به مذاق عامه مردم خوش آمده بود سبب شده كه در فصل انتخابات رياست جمهوري همه كانديدا ها شعار استمرار آن را سر دهند هرچند با تغيير سبك. حالاهم نوبت به دولت روحاني رسيده و انتظار براي برگزاري اين سفرها به شمارش افتاده است و بايد ديد كه روحاني اين سفرهاي را كي و چگونه سامان مي‌دهد.
   
منبع: روزنامه اعتماد

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار