مديرکل دفتر امور بين المللي و سازمان هاي تخصصي وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به بحث کشت برون مرزي گفت: تا کنون هيچ يک از توليدکنندگان ايراني از کشورهاي ديگر اخراج نشده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  محمدرضا اصغري در حاشيه مراسم روز جهاني غذا با اشاره به بحث کشت برون مرزي و همکاري با ساير کشورها در توليد محصولات کشاورزي اظهار داشت: اين بحث از چند سال قبل در برنامه هاي وزارت جهاد کشاورزي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: مشکلي که در اين زمينه وجود داشت نبود قوانين مقررات لازم يا خلأ در اين مقررات بود که مشکلاتي را براي توليدکنندگان ايجاد مي کرد. 

اصغري افزود: در سال جاري به دستور دولت وزارت جهاد کشاورزي موظف به طراحي قوانين و آيين نامه هاي لازم براي تسهيل فعاليت توليدکنندگان در ديگر کشورها شده است.

وي ادامه داد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزي در حال طراحي و تدوين مقررات و آيين نامه لازم براي تسهيل فعاليت توليدکنندگان و ايجاد راهکارهاي جديد در زمينه حضور آنان در ساير کشورها است.

اصغري با اشاره به اينکه کارشناسان و توليدکنندگان از قبل در برخي کشورها در اين زمينه فعال بودند افزود: کشورهايي مانند سودان، غنا، کشورهاي آسياي ميانه مانند ارمنستان، گرجستان و ... از جمليه اين کشورها هستند.

وي با بيان اينکه براي اخراج توليدکنندگان ايراني از کشورهاي ديگر صحت ندارد گفت: ممکن است توليدکنندگاني به خواست خود از اين کشورها برگشته باشند.

اصغري افزود: در حال حاضر از کشورهايي مانند گرجستان، ارمنستان، عراق، افغانستان و غيره درخواست هايي براي همکاري با ايران در زمينه توليدات کشاورزي وجود دارد.

وي ادامه داد: ما طي هفته آينده طرح هاي مربوط به قوانين تسهيل کننده توليد در ساير کشورها را به وزير جهاد تحويل مي دهيم تا مراحل تصويب اين طرح ها طي شود.

اصغري در رابطه با سطح زير کشت برون مرزي افزود ما بيش از 10هزار سطح کشت برون مرزي در کشورهاي مختلف داريم.

وي در مورد محصولات توليدي در کشورهاي خارجي گفت: بيشترين ميزان توليدات برون مرزي ما محصولات زراعي و دانه هاي روغني است.

اصغري افزود: در کشورهاي آسياي ميانه نيز بيشترين توليدات ما در زمينه محصولات زراعي و دامي (دامپروري) است.

وي ادامه داد: يکي از دلايل اصلي سوق پيدا کردن ايران به توليد محصولات کشاورزي در کشورهاي خارجي محدوديت منابع آب است که اين منابع در برخي از کشورهاي آسياي ميانه   و افريقايي به ميزان زيادي وجود دارد و به راحتي قابل دستيابي است.

اصغري با بيان اينکه بدين ترتيب مي توان ميزان توليد در سطح و کيفيت محصولات توليدي را افزايش داد، ادامه داد: دليل ديگر تنوع شرايط آب و هوايي است به عنوان مثال دانه هاي روغني و مناطق گرمسير توليد مي شوند به همين دليل ما مجبور به توليد اين محصولات در کشورهاي آفريقايي که شرايط خوبي در اين زمينه دارند، هستيم.

وي افزود: در کشورهاي آسياي ميانه نيز مراتع بسيار خوبي براي توليدات دامي وجود دارد به همين دليل ما توليد کنندگان را براي دامپروري در اين کشورها تشويق مي کنيم.

مدير کل دفتر امور بين الملل و سازمان هاي تخصصي وزارت جهاد کشاورزي در رابطه با آينده همکاري با کشورهاي خارجي در زمينه توليد محصولات کشاورزي گفت: با توجه به سياستهاي کلان دولت براي توسعه همکاري با کشورهاي ديگر بويژه کشورهاي همسايه اميدوار هستيم در آينده نزديک شاهد توسعه همکاري هاي وزارت جهاد با کشورهاي خارجي در زمينه توليد محصولات کشاورزي باشيم.

اصغري با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران از نظر تکنولوژي و فن آوري توليد در رده هاي بالايي قرار دارد، افزود: بسياري از کشورهاي آفريقايي، آسياي ميانه و ... درخواست واردات اين تکنولوژي را از کشورما دارند.

وي ادامه داد: همچنين با توجه به وجود فارغ التحصيلان زياد بخش کشاورزي سازمان نظام مهندسي مي تواند زمينه هاي حضور آنها را در کشورهاي ديگر فراهم کند.

اصغري با اشاره به اين که توليد کنندگان کمي از ساير کشورها در  ايران مشغول به توليد محصولات کشاورزي هستند، افزود: در استان هايي مانند اصفهان، تهران و خوزستان توليد کنندگاني از کشورهاي عربي و آسياي ميانه مشغول فعاليت هستند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: با توجه به روابط خوبي که دولت جديد با ساير کشورها ايجاد کرده و در حال گسترش آن است اين موضوع تسهيل پيدا مي کند در حالي که در گذشته شرايط فعلي حاکم نبود.


انتهاي پيام/


 

برچسب ها: روز ، جهانی غذا ، بحث کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار