نايب رييس اتاق بازرگاني درباره تهديد زعفران هشدار داد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌غلامحسين شافعي گفت : محصول زعفران کشور در خطر است و بايد اقدامي براي نجات آن انجام داد.

وي افزود : ما همه راه حل هاي مناسب و ضروري براي ارتقاي محصول زعفران و جايگاه آن در دنيا را ارايه کرديم.

شافعي گفت : زعفران محصول مهمي است که بهره برداران آن ضعيف ترين قشر جامعه در مناطق خشک و بي آب خراسان رضوي و جنوبي هستند و منبع درآمد  بيشتر خراساني ها است  که امروز خطرآن را تهديد مي کند .

نايب ربيس اتاق بازرگاني ، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت : امروز در کنار کوتاهي ها و کم کاري هاي ما در بحث حمايت از زعفران که محصول راهبردي اين کشور با ارزش افزوده قابل توجه است، کشورهاي ديگر در سطحي گسترده  به آن پرداخته اند.

غلامحسين شافعي افزود : هم اينک با اقداماتي که کشورهاي غربي در افغانستان انجام داده اند توليد زعفران در اين کشور که در سال  2004 در سطح  16هکتار بود در سال  2011 به  650 هکتار افزايش يافت.

وي گفت : متوسط ميزان برداشت از واحد سطح (در هکتار ) در اين کشور  10 کيلو گرم زعفران است و در کشور ما  5 و 3 دهم کيلوگرم است .

نايب ربيس اتاق بازرگاني ، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: همه بي توجهي هاي ما به اين محصول استراتژيک کشور موجب شد تا زعفران افغانستان در سال  2013 بعنوان بهترين زعفران دنيا معرفي شود و جايزه طلايي کيفيت را يک شرکت افغان در بحث زعفران دريافت کند.

غلامحسين شافعي افزود : سالهاست که از مسوولان و دست اندرکاران استمداد مي طلبيم براي نجات اين محصول که قابل مقايسه با هيچ کالاي ديگري چه به لحاط ارزش افزوده و چه نياز آبي و توليد نيست، اقدامي انجام دهند .

شافعي گفت : امروز علاوه بر افغانستان ، هندوستان و چين هم در سطح گسترده در  زمينه توليد زعفران در حال فعاليتند .

نايب ربيس اتاق بازرگاني ، صنايع، معادن و کشاورزي ايران افزود : يکي از اقداماتي که طي دو ، سال اخير شوراي ملي زعفران شروع کرد طرح ارتقا کيفيت و شناسه زعفران بود که اين طرح در تعدادي از روستاهاي استان هاي خراسان رضوي و جنوبي بصورت آزمايشي به اجرا درآمده است.

شافعي گفت : زعفران حاصل از اجراي اين طرح به لحاظ کيفيت و قيمت ارتقاي قابل توجهي يافت چنانکه محصول توليدي آن 15 تا 20ميليون ريال گران تر از زعفران معمولي در بازار به فروش رفت و آلودگي ميکروبي آن به صفر رسيد.

وي افزود : در اين زمينه ما نتوانستيم کوچکترين کمکي از دولت براي اجراي طرح در سطح کل اين دو استان خراسان رضوي و جنوبي دريافت کنيم و امسال هم در سطحي محدود در اين دو استان اجرا مي شود.

بيش از 70 درصد زعفران کشور در خراسان توليد مي شود .
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، زعفران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار