وزارت امور خارجه روسيه روز شنبه در واکنش به پيشنهاد جان کري وزير امور خارجه آمريکا در مورد انتقال سلاح‌هاي شيميايي سوريه با کشتي، اعلام کرد هنوز براي اين کار زود است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، جان کري پنجشنبه به راديوي نشنال پابليک گفته بود سلاح‌هاي شيميايي سوريه ممکن است با کشتي به خارج از منطقه منتقل شوند تا  انهدام آنها در امنيت کامل صورت بگيرد.

کري در مورد اين عمليات که از نظر فني فوق العاده پيچيده است و به علاوه قرار است در کشوري در حال جنگ انجام شود، توضيح بيشتري نداده بود .

وزارت امور خارجه روسيه روز شنبه در پايگاه اينترنتي خود به اظهارات کري اين گونه جواب داد: "کارشناسان در حال بررسي گزينه‌ها و راه‌هاي فني انهدام سلاح‌هاي شيميايي سوريه هستند. انتقال اين سلاح‌ها به خارج از سوريه نيز يکي از اين گزينه‌هاست".

وزارت امور خارجه روسيه افزود: "اين کار هنوز پايان نيافته است و به نظر ما زود است که از يک روش خاص صحبت کنيم".

سازمان منع تسليحات شيميايي که کارشناسان خود را اول اکتبر (نه مهر) به سوريه فرستاد، اعلام کرده است نزديک به نيمي از محل‌هاي نگهداري سلاح‌هاي شيميايي سوريه بازرسي شده‌اند و اين سلاح‌ها قرار است تا اواسط سال 2014 نابود شوند.

تصميم به اعزام بازرسان سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي به سوريه بر اساس توافق 14 سپتامبر ميان روسيه و آمريکا و در شرايطي اتخاذ شد که آمريکا، نظام بشار اسد را در پي حمله شيميايي مرگبار 21 اوت در حومه دمشق، به حمله نظامي تهديد مي کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار