وزیر جهادکشاورزی گفت: تنها راه تأمین امنیت غذایی افزایش بهره وری بوده و جز این چار ه دیگری نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در اولین همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه بخش کشاورزی گفت: دنیای امروز با مشکلی به نام تأمین غذا روبرو است که این مشکل با توجه به افزایش جمعیت و رفاه نسبی که در دو قطب بزرگ جمعیت دنیا یعنی چین و هند در حال ایجاد است درحال تبدیل به یک نگرانی روزافزون است. 

وی با بیان اینکه در دنیای امروز تقاضا برای غذا روز به روز در حال افزایش است افزود: هرزمان که کشور چین در بازار جهان تقاضایی بکند آن کالا نایب شده و با افزایش قیمت روبرو می‌شود این محصولات شامل تمام محصولات صنعتی تا غذایی است.
 
حجتی تصریح کرد: تنها راه چاره این امر افزایش بهره وری است و جز این راه چاره دیگری وجود ندارد. 

وی با اشاره به محدودیت‌های زیادی که از نظر منابع آب و خاک از جمله در ایران وجود دارد یادآور شد. ما سهم محیط زیست را مصرف کرده‌ایم و این سبب عدم تعادل در محیط زیست شده است. 

حجتی با اشاره به ورود ریزگرد‌ها به کشور گفت: ورود این ریزگرد‌ها یکی از عوامل عدم تعادل ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: این عدم تعادل زیان‌های جبران ناپذیری را در کشور ما ایجاد کرده و فاجعه‌ای که در این زمینه اتفاق افتاده بحث خشکیدگی جنگل‌های زاگرس است. 

حجتی با اشاره به اینکه بحث خشکیدگی در استان ایلام بیش از سایر بخش‌های کشور است ادامه داد: پست‌تر بودن ایلام از سایر مناطق کشور عامل این امر است. 

وی افزود: با توجه به تمامی این مسائل دنیا باید روز به روز غذایی بیشتری تولید کند و راه حل این امر جچیزی جز افزایش بهره وری نیست و ما باید باور کنیم که راه دیگری جز این وجود ندارد. 

حجتی با اشاره به عدم تعادل ایجاد شده در منابع آّ‌های زیرزمینی یادآور شد ما نمی‌توانیم محصولات کشاورزی را به صورت انبوع تولید کنیم و نگران مسائل بعد از تولید آن نباشیم. 

وی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی با صنعت آمیخته است گفت: با توجه به شرایطی که امروزه داریم با توجه به تقاضا‌های موجود و همچنین با توجه فاصله‌ای که وجود دارد باید به مسائل بعد از تولید محصولات انبوع کشاورزی توجه شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار