فصل پاییز به نعمت چهار فصل بودن بیشتر مناطق کشور در تقسیم‌بندی‌های ما جای خودش را حفظ کرده و همین که بسیاری از کشورها اصولا فصل پاییز ندارند، می‌تواند برای ما خوشحال‌کننده باشد، هرچه باشد همین دلخوشی‌های کوچک هم خیلی از ما را خوشحال می‌کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اما شاید خوشحال‌ترین افراد از فرارسیدن پاییز فروشندگان پوشاک باشند، زیرا پوشاک به عنوان یکی از اولین نیازهای اصلی بشر همیشه مورد توجه بوده است و زندگی شهری ظرافت و دقت در انتخاب پوشاک را می‌طلبد، با اندکی گرم یا سرد شدن هوا لباس‌های مردم تغییر می‌کند و بر خلاف گذشته‌های نه‌چندان دور این تعداد لباس نیست که نوع پوشش فصلی را مشخص می‌کند، بلکه این خود پوشش و نوع لباس است که بنا به هر فصل بهاره، تابستانه، پاییزه یا زمستانه نام می‌گیرد و فروشندگان از این تنوع نوع لباس نهایت بهره را خواهند برد.

در سالیان قبل با اضافه‌کردن پوشاک و پوشیدن چند لباس افراد سعی در همخوان‌کردن خود با دمای هوا داشتند، اما امروزه با تغییر محیط‌های زندگی و کار و تغییر شکل وسایل نقلیه عموما پوشاک به دو دسته لباس رسمی یا لباس اصلی به همراه لباس بالاپوش و لباس گرم تقسیم می‌شود.

لباس اصلی که می‌تواند چیزی شبیه کت و شلوار برای آقایان یا روپوش برای خانم‌ها باشد معمولا شکل و جنس ثابتی دارد تا در محل کار بتوان چند ساعتی را در یک دمای ثابت با آن گذراند. لباس گرم شامل بارانی، پالتو، کاپشن یا پانچو و امثال آن به عنوان لباس‌هایی جدا شونده استفاده می‌شود که می‌توان در محیط عمومی آنها را از خود جدا کرد یا مجدد پوشید.

البته همه لباس‌ها با کمی اختلاف در نوع جنس به لباس گرم‌تر یا خنک‌تر تبدیل می‌شود مثل یک مانتوی زنانه تابستانه با نوع زمستانه آن تفاوت داشته یا لباس مردانه تابستانه با نوع زمستانه آن از نظر جنس و میزان پوشش متفاوت است.

اما چه لباسی پاییزه است؟

به گفته احمد فرهادی، تولیدکننده و وارد‌کننده پوشاک، لباس‌های پاییزه به نسبت شهر و ویژگی‌های فردی مردم انتخاب می‌شود، به این صورت که لباس پاییزه در شهرهای غربی و شمال غربی، در شهرهای شرق و جنوب شرق به عنوان لباس زمستانه استفاده می‌شود و تنوع پوشش محلی و نوع زندگی فردی در این انتخاب‌ها نقش زیادی دارد.

وی درباره لباس پاییزه پر مصرف می‌گوید: در شهرهای بزرگ لباس پاییزه یکدست نیست و جنس آنها هم متفاوت است، اما در بیشتر مناطق کت‌ها کتان و شلوارهای کتان تکی و لباس‌های با پارچه‌های مخملی و کبریتی و لباس‌های پرزدار مدل مردانه بیشترین مصرف را دارد و در خانم‌ها لباس‌هایی مانند ساپورت پرزدار و نوع گرم به همراه ژاکت‌ها و مانتوهای بافتنی پر مصرف است. این تولید‌کننده می‌گوید: البته یک قسمت عمده بازار لباس‌های پاییز لباس مدارس و لباس کودکان است که سعی می‌شود نوعی انتخاب شود که گرمای زیادی ایجاد نکند تا در مدرسه به سبب فعالیت بچه‌ها، آنها در لباس عرق نکنند، اما با اضافه‌کردن یک کاپشن سبک و یک لا می‌توان در پاییز کودکان را محافظت کرد.

مریم آزادگان، طراح لباس درخصوص لباس پاییزه بانوان معتقد است: لباس پاییزه زنانه باید لباسی باشد با تار و پودی محکم‌تر از لباس‌های تابستانه و کمی گشادتر تا امکان پوشیدن روی لباس با ضخامت بیشتر را داشته باشد. او تعاریف خود از لباس پاییزی را این‌طور ادامه می‌دهد: بهتر است از رنگ‌های گرم مثل آجری، قرمز و نارنجی استفاده شود تا علاوه بر جذب نور خورشید به لحاظ نزدیکی به رنگ طبیعت در این فصل به زیبایی ظاهری نیز اضافه شود. لباس پاییزه ممکن است بلوز، مانتو یا روپوش (کت و بارانی) باشد که بسته به نوع هر کدام و با توجه به دمای این فصل که نه گرم است و نه هنوز به قدری سرد شده که بتوان پارچه‌هایی با ضخامت زیاد را استفاده کرد، ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

وی می‌افزاید: بلوزهای پاییزه معمولا از حد معمول بلندتر و کمی ضخیم با آستین بلند است، پس مانتوها باید از پارچه‌هایی باشد که درصد نخ‌شان کمتر باشد تا هم چروک نشود، زیرا به جهت این‌که روی مانتو ممکن است در صورت خنک‌شدن هوا یا باران کت پوشیده شود، روپوش‌های این فصل باید در عین این‌که ضخامت کمی دارد سبک هم باشد تا حمل و نقل‌شان با دست و کیف شخصی راحت باشد تا در صورت تغییر دما دست و پاگیر نباشد، بهتر است لباس‌های این فصل برخی ویژگی‌های تزئینی را هم داشته باشد تا به صورت بصری هم حس و حال سرد شدن هوا و پاییز را القا کند و زیباتر به نظر بیاید مثل: کمربند، دکمه‌های بزرگ، یقه‌های بزرگ، دوردیف بودن دکمه‌ها در قسمت پیش لباس که این مدل هم از نظر ظاهری زیباست و هم به واسطه دولا بودن پارچه در قسمت پیش به حفظ گرما در ناحیه میانی کمک می‌کند.

اما چه قیمتی برای کدام لباس مناسب است؟

بازار لباس‌های پاییزی مثل دمای هوا هیچ نظمی ندارد و بر مدار بازار فروخته می ​شود. به دلیل تنوع کالا‌ها ممکن است دو جنس مشابه دارای قیمت‌های متفاوتی باشد. با گشتی در شهر و مشاهده قیمت‌ها نرخ چند قلم کالای پاییزه پر مصرف را در مناطق مختلف شهر سنجیدیم. این سنجش بر اساس کالاهای عمومی متعارف پرمصرف که در مراکز عمومی فروخته می‌شود انجام شده است. در این سنجش از فروشگاه‌های خاص، اجناس تک‌فروشی و خاص و برندها و هر چیز متمایز‌کننده‌ای دوری شده است و اعداد روند شده است.

اعداد به هزار تومان


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.