ايران از لحاظ معادن نفتي و غير نفتي است و رتبه ده را در ميان تنوع معادن به دست آورده است.

مجيد منصوري عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ايران از لحاظ معادن نفت، گاز و معادن غير نفتي در ميان کشورهاي جهان به عنوان منطقه اي غني محسوب مي شود و رتبه ده را در ميان تنوع معادن به دست آورده است.

وي گفت: توجه به معادن و تدوين برنامه هاي مدون در بهره برداري از اين بخش داراي اهميت است و دولت مي تواند با نگاه ارز آوري و صادرات به منابع معدني نظر کند.

وي افزود: تدوين قوانين خوب در اين عرصه انگيزه ايجاد مي کند و بخش خصوصي را به اين سمت سوق مي دهد و مجلس توانايي حضور در عرصه قانون گذاري و حمايت از عرصه معدن را دارد.

اين نماينده مجلس تصريح کرد: چندي پيش مجلس يکي از قوانين معدن را براي تسهيل در امور مورد بررسي قرار داد و طي اين مصوبه در صورتي که سازمان محيط زيست، منابع طبيعي يا ارگان ها و دستگاه هاي ديگر اجازه اکتشاف را صادر نکردند اين مصوبه به کمک افراد مي آيد.

وي گفت: کميسيون صنايع و معادن مجلس مصوبه اي را مورد بررسي و تصويب به مجلس ارائه داد و که در آن آمده در صورتي که اجازه اکتشاف صادر نشود، کار گروهي به محوريت استاندار دادستاني، انجمن صنفي معادن، جهاد سازندگي و چند دستگاه ديگر تشکيل جلسه بدهند و طبق نظر کار گروه اجازه اکتشاف داده شود.

وي افزود: طبق اين مصوبه هيچ ارگان و دستگاهي حق و تو ندارد و ادامه کار با نظر کار گروه ادامه پيدا مي کند و ميزان تمايل حضور براي بخش خصوصي افزايش مي يابد.

نماينده اصفهان و انجان گفت: فراهم نبودن زير ساخت ها مشکلات زيادي ايجاد کرده و دولت با توجه به بهبود زير ساخت ها و ايجاد آزمايشگاه هاي مجهز در استان ها مي تواند توجه خود به معدن را اثبات کند.

وي گفت: سازمان زمين شناسي با ايجاد آزمايشگاه هاي مجهز به دستگاه هاي عمق سنج، آناليز سنج و لوازم مدرن آزمايشگاهي و در اختيار استان ها قرار دادن به يافت معادن کمک مي کند.

منصوري افزود: توجه به صنايع پايين دستي تا مرحله کنستانتره به صادرات کمک مي کند و استفاده ازمعادن را در صدر صادرات قرار مي دهد.

وي گفت: صنعت نانو تکنولوژي به بهبود وضعيت ارزش افزوده معادن کمک مي کند و با استفاده از اين صنعت مي توان با تبديل مواد معدني به محصولات ديگر مانند مواد شوينده و استفاده از سنگ آهن به صورت محصولات پيشرفته به توسعه اقتصادي کشور توجه کرد.

وي در پايان گفت: گذار از اقتصاد تک محصولي به چند محصولي نيازمند يک طرح جامع معدن است و طرح جامع معدن ايران و صنايع معدني بايد چشم انداز کشور در عرصه معادن را نشان دهد و اين امر نيازمند توجه دولت است.
انتهاي پيام/

برچسب ها: ایران ، معادن نفت ، رتبه ده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار