مهمترين عامل ايجاد پاهاي ضربدري و پرانتزي فاكتور "ژنتيك "است كه معمولا از والدين به فرزندانشان منتقل مي شود.

دكتر كاظمي متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اولين و مهمترين فاكتور در ايجاد پاهاي ضربدري يا پرانتزي عامل ژنتيك (ارثي) است كه معمولا وقتي والدين پاهاي با اين فرمت داشته باشند به فرزندانشان منتقل مي شود.

دومين عامل كمبود ويتامين D و نرمي استخوان است و دليل ديگري نحوه نشستن فرزندان است كه به صورت قورباغه اي بنشينند و پا را روي پاي ديگر قرار دهند.

وي ادامه داد: همه بچه ها تا 1.5 سالگي پاهايشان به شكل پرانتزي است و از 1.5 سالگي تا 4 سالگي پا به صورت X شده و در سن 5 يا 4 پا صاف مي شود و مي توان در اين سن قضاوت كرد كه سير شكل گيري پا در بچه ها درست است يا خير. اما اگر در سن 2 تا 1.5 سالگي كودكي داراي زاويه زيادي در پا است بايد حتما والدين توجه كرده و به پزشك مراجعه كنند.

اين متخصص ارتوپد افزود: در مورد راه هاي پيشگيري از اين فرصت مي توان به جبران كمبود ويتامين D يا فسفر اشاره كرد. توجه والدين در سن زير 5 سال را نبايد فراموش كنيم استفاده از كفشهاي مخصوص در موارد معدودي مي تواند تجويز شود. با لحاظ كردن اين نكات مي توان 70 تا 80درصد اين فرصت را در پاها پيشگيري و درمان كرد كه در نهايت اگر موفقيت آميز نباشد عمل جراحي را توصيه مي كنيم.

دكتر كاظمي در پايان اظهار داشت: در بزرگسالان فقط درمان جراحي راهگشا است. زيرا در بزرگسالان فقط يك قسمتي از زانو با مفصل زيري تماس داشته و ساييده شده كه در درجات كمي قابل جبران است./ع2

برچسب ها: پا ، ژنتیک ، والدین ، فرزند ، پرانتز ، ضربدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار