زناني‌كه دچار افزايش وزن هستند و اشخاصي كه مشاغل ايستاده و سرپايي دارند از شايع‌ترين مبتلايان به خار پاشنه يا التهاب زير قوزك پا هستند.

دكتر مقتداي، متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: خار پاشنه غلافي است كه در كف پا به نامفاشياي پلانتار، كه ابتداي آن در استخوان پاشنه است كه از كف پا تا زير انگشتان اتصال پيدا مي‌كند در محل اتصال آن خيلي اوقات به علل مختلف التهابي ايجاد شده كه منجر به استخوان‌سازي مي‌گردد كه به آن خار پاشنه گفته مي‌شود.

وي افزود: در مراحل اوليه با عكس ممكن است استخوان زائدي ديده  نشود و فقط التهاب فاشياي كف باشد كه در ناحيه اتصال آن اتفاق مي‌افتد.

اين متخصص ارتوپد تصريح كرد: خار پاشنه در بيماران ديابتي و روماتيسمي بيشتر ديده مي‌شود، افرادي كه وزن زيادي دارند يا كساني كه از كفش‌هاي نامناسب استفاده مي‌كنند و اشخاصي كه مشاغل ايستاده و سرپايي دارند از شايع‌ترين مبتلايان به اين عارضه هستند.

وي ادامه داد: دردها هميشه يك علت نداشته و گاهي اوقات علت درد التهاب نيست و گير افتادن شاخه‌اي از عصب كف پا است كه فشار روي آن ايجاد شده و درد را در پي دارد. توارث در ايجاد خار پاشنه دخيل نيست و به‌طور كلي در خانم‌ها به دليل افزايش وزن شايع‌تر است. و ورزش خاصي براي درمان آن وجود ندارد.

دكتر مقتدايي در پايان اظهار داشت: درمان آن برداشتن فشار از ناحيه درد يا استفاده از كفي‌هاي مخصوص در كفش كه پا روي آن گذاشته و راه بروند و مصرف ضدالتهابها، همچنين گاهي تزريقات كورتوني براي از بين بردن التهاب و در موارد نادر عمل جراحي مي‌تواند اين بيماري را درمان كند./ح


برچسب ها: خارپاشنه ، وزن ، ایستادن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار