شب که می‌شود حوصله‌ها مانند سایه ماه کوتاه است و کمرنگ. داستانک، قلقلکی کوتاه برای فکر و روحمان است تا در ساعات پایانی شب، لحظات کوتاه امروز را با خواندن جملاتی کوتاه بهتر و بیشتر قدر بدانیم.

مدت ها بود که ذهنم درگير مباحث مرتبط با انتظار، دوران غيبت و امام زمان(عج) بود تا اين که با شخصي آشنا شدم که به نظر مي رسيد مي تواند به سوالاتم پاسخ دهد. در اولين برخورد به او گفتم: «مي تونم با شما بي پرده صحبت کنم و در مورد امام زمان(عج) از صفر سوالاتم رو بپرسم؟» گفت: «اگر غير از اين باشه اشتباه کردي. کساني که ساختمان افکار و عقيده شون رو از رو مي سازن و زيربناي تفکرشون رو محکم نمي کنن با يک توفان يا يک سيل مختصر، شبهاتي ساده ساختمونشون رو خراب مي کنه يا عقايدشون رو سيل مي بره». گفتم: «پس قبل از هر چيزي مي خوام بدونم اصلا چه ضرورتي داره من امام زمان(عج) رو بشناسم؟»
گفت:« اين آيه رو شنيدي که در قرآن آمده: اطيعوا... و اطيعوالرسول و اولي الامر منکم» گفتم: «بله، يعني از خدا، رسول و اولي الامر اطاعت کنين» گفت: «درسته، حالا چه طور ممکنه ما از کسي که اونو نمي شناسيم اطاعت کنيم؟» گفتم: «از کجا معلوم که مراد از اولي  الامر در اين آيه امام زمان(عج) باشه؟» گفت: «جالبه بدوني همين سوال در صدر اسلام و هنگام نزول اين آيه مطرح شد. جابر که يکي از اصحاب رسول خدا(ص) بود، از ايشان پرسيد: يا رسول ا...، ما خدا و رسول رو مي شناسيم اما نمي دونيم مراد از اولي الامر در اين آيه چه کساني هستن؟
حضرت فرمودند: مقصود از اولي الامر، علي و فرزندان معصوم او هستند و تک تک امامان رو تا امام زمان(عج) نام بردند. اين روايت علاوه بر مدارک ما شيعيان در برخي از کتب اهل سنت هم اومده(۱)». من هم ضمن تشکر گفتم: «پس وقتي اطاعت از امام واجب شد، مقدمه اون که شناخته هم واجب مي شه» استاد عزيز گفت: «بله، دلايل و انگيزه هاي ديگه اي هم براي شناخت امام زمان(عج) داريم، مثل اين حديث از پيامبر(ص) که فرمودند: هر کسي که امام زمان خودش رو نشناسه و بميره به مرگ جاهليت مرده»(۲) وقتي صحبت به اين جا رسيد، خيلي بيشتر از قبل مشتاق شدم سوالاتم را درباره امام زمان (عج) بپرسم اما قرار شد اين گفت وگو در جلسه ديگري ادامه پيدا کند.۱ -شواهدالتنزيل-ج۱-ص۱۴۸
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار