غيبت باراک اوباما رئيس جمهور امريکا در دو اجلاس مهم اخير در آسيا به دليل تعطيلي دولت در واشنگتن، نشانه ملموسي از افول تاريخي امريکا است که بي ثباتي هايي را نيز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست، باراک اوباما به دنبال به تعويق انداختن طرح حمله نظامي به سوريه در پي اعتراضات شديد عمومي، برنامه سفر خود را به آسيا لغو کرد که اين امر متحدان اين کشور را آشفته و سوالاتي را در سراسر پايتخت هاي آسيايي درباره توانايي واشنگتن در پايبندي به تعهدات راهبردي و اقتصادي خود مطرح کرد.

جان کري وزير امور خارجه امريکا در اظهاراتي تلاش کرد به مقامات آسيايي درباره پايبندي خلل ناپذير واشنگتن به تعهداتش اطمينان دهد و حال با تعطيلي دولت امريکا و تهديدات جدي در زمينه بدهي هايش، اين پرسش مطرح مي شود که آيا امريکا مي تواند به تلاش هايش براي ادامه نقش محوري خود ادامه دهد؟ 

"فيليپ استفان" مفسر فايننشال تايمز به در هم و برهمي مشهود در عرصه سياست خارجي امريکا اشاره مي کند و مي نويسد اين ايام، روزهاي خوبي براي قدرت امريکا نيست. تصميم باراک اوباما درباره سوريه و تمايل وي براي گفتگو با ايران، متحدان عرب ديرينه امريکا را به تکاپو انداخته است. غيبت اوباما در نشست هاي آسيا و اوضاع نابسامان مالي در واشنگتن ديگر به دشواري مي تواند اعتماد ايجاد کند و گويا اوباما عرصه را براي شي جين پينگ همتاي چيني خود خالي کرده است.

وي در ادامه مي نويسد مشکل است که وقايع اخير را بخشي از درام "افول نسبي امريکا" در منطقه آسيا- اقيانوس آرام همزمان با برخاستن و ظهور چين ندانيم. در حالي که اوباما در واشنگتن گير افتاده بود، شي جين پينگ در هر دو اجلاس آسيايي خوش درخشيد.

رئيس جمهور چين اخيرا از قراردادهاي اقتصادي چندين ميليارد دلاري کشورش با مالزي و اندونزي ، تشکيل بانک زيربنايي آسيا و سه برابر شدن حجم معاملات تجاري کشورش با آ سه آن و رساندن آن به يک تريليون دلار تا سال 2020 خبر داد.

رئيس جمهور چين با اشاره آشکار به تلاش هاي امريکا در زمينه منافشات دريايي چين با همسايگانش ، هشدار داد "بدون صلح و ثبات ، هيچگونه توسعه اقتصادي ميسر نخواهد شد."

تنش هاي مشهود امريکا و چين در اين دو اجلاس تنها وضعيت دشواري را که دولت ها در سراسر منطقه با آن دست به گريبانند و به شدت از لحاظ اقتصادي به چين و از لحاظ نظامي به امريکا وابسته هستند، آشکارتر کرد. 

تشديد رکود اقتصاد جهاني تنها رقابت منفي را تشديد کرده است. بررسي شاخص هاي مختلف نشان مي دهد معاملات تجاري پوياي چين با کشورهاي عضو آ سه آن طي دو دهه گذشته به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و از هشت ميليارد دلار در سال 1991 به 400 ميليارد دلار در سال 2012 رسيده است.

اين در حالي است که معاملات تجاري امريکا روند کندتري را در پيش گرفته است. در نتيجه سهم امريکا در معاملات شرق آسيا طي دهه گذشته از 19 و نيم درصد به نه و نيم درصد کاهش يافته و اين در حالي است که سهم چين در اين ميان از 10 به 20 درصد افزايش داشته است.

تلاش اوباما براي دستيابي به مشارکت دو سوي اقيانوس آرام - نهاد تجاري که براي پيشبرد منافع امريکايي ها در برابر چين شکل گرفت- در واقع تلاشي از روي نااميدي براي ايجاد تغيير در اين روند و دستيابي به برتري اقتصادي امريکا است.

طي دو دهه گذشته ، امپرياليسم امريکا يک جنگ را پس از ديگري به طور اخص در منطقه غني از انرژي خاور ميانه با هدف تضعيف رقباي آسيايي و اروپايي خود و پايان بخشيدن به افول تاريخي خود،‌ آغاز کرد.

در جريان برگزاري دو اجلاس آسيايي اخير ، جان کري بار ديگر به "تهاجم فريبنده" چين ، با مطرح کردن موضوع مناقشات در درياي چين جنوبي بين چين و همسايگان جنوب شرق آسيايي آن ، واکنش نشان داد. 

حتي موضوع دلسردکننده تر، مذاکرات چاک هيگل وزير دفاع امريکا در کره جنوبي و جان کري و هيگل در ژاپن طي هفته گذشته بود که محور اين دو نشست تلاش براي  آمادگي امريکاييان، کره اي ها و نيروهاي ارتش ژاپن براي "جنگ بازدارنده " در شمال شرق آسيا بود.

جان کري ، چاک هيگل و همتاهاي ژاپني آنها در بيانيه مشترک خود بر استقرار آرايش گسترده سخت افزاري ارتش امريکا در ژاپن از جمله هواپيماهاي بدون سرنشين دوربرد ، هواپيماهاي نظارتي ، سامانه هاي موشکي ضد بالستيک و هواپيماهاي  جنگنده تاکيد کردند. در حالي که اين ترتيبات ظاهرا عليه " تهديد" کره شمالي برنامه ريزي شده است ، استقرار آن ها در واقع بخشي از آمادگي امريکا براي جنگ عليه چين محسوب مي شود.

دير يا زود ، واکنش امپرياليسم امريکا به واماندگي خود در خاور ميانه و آسيا ، افزايش تهديدات و اقدامات برانگيزاننده اش و نيز تشديد مداخله هاي نظامي جديدش با هدف تضعيف رقباي خود خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار