ویونا (Viuna) بلندترین منطقه مسکونی ایران با ارتفاع 2161 متر از سطح دریا به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی، کهن‌ترین زیستگاه انسانی را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دامنه کوه کرکس در 40 کیلومتری شمال غربی نظنز، بلندترین منطقه مسکونی ایران را در خود جای داده است.

ویونا (Viuna) با ارتفاع 2161 متر از سطح دریا به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی متنوع یکی از روستاهای استثنایی ایران است.



ویونا به معنای بیدستان که امروز با نام ابیانه شناخته می شود در گذشته رویشگاه درختان بید بوده، این منطقه خوش منظره و خوش آب و هوا با موقعیت طبیعی مساعدی، کهن‌ترین زیست‌گاه‌های انسانی در حاشیه دشت کویر ایران است.



خانه‏ های این روستای پلکانی بر روی دامنه پرشیب کوهستان، با نمای پوشیده از خاک سرخ، پنجره‌‏های چوبی، ایوان‌ها و طارمی‌های پیش آمده مشرف به کوچه‌های تنگ، قرن‌ها مردم ابیانه را از مراکز پرجمعیت و زندگی شهری به دور نگاه داشته و حافظ آداب و رسوم قومی و سنتی، لهجه قدیم ساکنان این سرزمین بوده است.



امروز گرچه این منطقه نیز دچار تغییر و تحولات زیادی شده ولی همچنان لباس سنتی و برخی واژه های لهجه قدیمی در زبان محاوره مردم ابیانه باقی مانده است.

با آثار و بناهای تاریخی بازمانده از دوره‌های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار می توان قدمتی هزار و پانصد ساله را برای منطقه مسکونی تخمین زد.

قدیميترین اثر تاریخی ابیانه آتشکده‌ای است، که مانند دیگر بناهای ده در سراشیبی قرار گرفته، آتشکده ابیانه نمونه‌ای از معابد زردشتی در ميان جوامع کوهستانی است.

از میان آتشکده های این منطقه چون دژآتون، هرشوگاه که تنها نام آن ها باقی مانده، آتشکده هارپارک با معماری چهار تاقی پابرجاست.

از آثار به جا مانده دوره سلجوقیان از سال ۴۶۶ هجری قمری می توان به منبت کاری نقوش گل وبوته، گل هشت پر و کتیبه‌هایی به خط کوفی منبر چوبی مسجد جامع روستا اشاره کرد، که در کنار مسجد قدیم برزله که شواهدی از دوران ایلخانی را در خود دارد نشانگر قدمت سکونت در این سرزمین است.



اگر علاقمند به گشت در کهن‌ترین زیست‌گاه‌های انسانی هستید، تور یک روزه ابیانه پنجشنبه 25 مهرماه 92، برگزار می شود.

در این تور می توانید بازدید از روستای سرخ رنگ ابیانه، آتشکده هارپاک، مسجد و خانه های قدیمی به همراه گشت در باغ فین کاشان را برای یک روز تجربه کنید.



وسیله نقلیه توریستی(متناسب با تعداد نفرات)، صبحانه در رستوران، راهنما،  بیمه و ... از جمله خدمات این تور یک روزه است، که با قیمت 550.000 ریال برگزار می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این گشت یک روزه با شماره تلفن های 88464107 و 88476760 تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار