عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: کلید اصلی سلامت روان در سالمندان، سلامت جسم در این افراد است.

دکتر افشین احمدوند در گفتگوبا خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان، با اشاره به شعار امسال هفته سلامت روان با عنوان "سلامت روان و سالمندی" گفت: باور غلط و رایج در عامه مردم این است که علائم اختلال در سلامت روان مانند اختلال تمرکز، تحریک پذیری، افسردگی، کاهش انرژی و اضطراب به دلیل سالمندی است.

وی، با اشاره به اینکه حفظ سلامت روان سالمندان در دنیای مدرن امروزی به یک امر مهم تبدیل شده و دنیا در حال پیرشدن است، تصریح کرد: فرآیند پیری سالم و پویا شامل تغییر ناگهانی شخصیت افراد و از دست دادن هوش یا حافظه نیست.

رئیس واحد بازتوانی بیمارستان اعصاب و روان کارگرنژاد کاشان ، اضطراب و افسردگی، تغذیه نا مناسب، مصرف دخانیات و الکل، اثر سوء برخی داروهای مورد استفاده به علت مشکلات جسمی در سالمندان، تداخل داروهای تجویز شده توسط پزشکان متعدد، بی تحرکی، ناراحتی ناشی از مرگ عزیزان و احساس تنهایی ناشی از آن و بیماری های جسمی را از عوامل بروز اختلال در سلامت روان برشمرد.

متخصص روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن اشاره به اینکه اگر چه جسم شما پیر می شود اما ذهن شما تا هر زمان که اراده دارید، جوان خواهد ماند، تاکید کرد: پیری موفق متضمن نوع نگرش شما به مقوله پیری، فعالیت ها، مراقبت های بهداشتی و روابط بین فردی است.

گفتنی است از تاریخ 24 لغایت 30 مهرماه به عنوان هفته سلامت روان نامگذاری شده است.

به مناسبت هفته سلامت روان، به همت بیمارستان کارگرنژاد ، مسابقه ای با عنوان "سلامت روان و سالمندی" با اهداء جوایز به قید قرعه برگزار می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.