مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در کشور ایران سوء تغذیه نه به دلیل کمی درآمد بلکه به سبب نداشتن آگاهی از اصول تغذیه‌است.



«سید محمد طباطبایی» در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در ارتباط با دلایل بروز سوء تغذیه پنهان در ایرانیان اظهار کرد: به طور کلی داده‌های موجود سه روند مهم و تعیین کننده در زمینه غذا و بیماری‌های متابولیکی را نشان می‌دهد که شامل افزایش چشم گیر مصرف چربی در جامعه، افزایش سریع مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق و اضافه وزن و چاقی بخصوص در زنان میانسال می شود.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان خراسان رضوی در سال زراعی 91-90 با تولید بیش از 8 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و فراورده های دامی از بزرگترین تولید کنندگان کشور محسوب می شود تصریح کرد: در سال زراعی فوق سطح زیر کشت محصولات زراعی 4/935 هزار هکتار و محصولات باغی 7/308 هزار هکتار بوده که در زیر بخش زراعی بیش از 8/5 میلیون تن ، در زیر بخش باغی بیش از 1 میلیون تن و در زیر بخش دامی بیش از 1/1 میلیون تن تولید داشته است .
مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به جدول موجود در موضوع تولید و مصرف غذا در استان، خراسا ن رضوی در تولید برخی از کالاها از قبیل شکر ، روغن نباتی ، برنج ، مرغ و گوشت قرمز کمبود داشته ولی در سایر کالاها مازاد تولید دارد.
طباطبایی با اشاره به مقوله گرسنگی پنهان در جوامع اذعان کرد: بايد دقت شود كه افراد، به خصوص گروه‌هاي در معرض خطر مواد غذايي مورد نیاز بدن را به‌طور يكنواخت در طول سال مصرف كنند.

وی افزود: معيارهايي كه بايد در انتخاب مواد غذايي مورد توجه قرار گيرد گستردگي مصرف مواد غذايي توسط گروه‌هاي در معرض خطر، و كافي بودن مواد مغذي براي جبران و كمبود هستند.
وی ادامه داد: معيار انتخاب ريز مغذي‌ها بايد عدم تأثير سوء بر متابوليسم ساير مغذي‌ها و پايداري در برابر شرايط نگهداري، توزيع و استفاده از مواد غذايي باشد.
مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه یک‌میلیارد نفر از مردم دنیا در گرسنگی به سر می‌برند تصریح کرد: فقط کشورهای فقیر نیستند که مردمانشان با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، در برخی از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته نیز با وجود وفور غذا و میوه، بخش عمده‌ای از مردم به‌دلیل رعایت نکردن روش‌های درست تأمین سلامت خویش در حالت گرسنگی پنهان قرار دارند.
طباطبایی افزود: گرسنگی پنهان نوعی از فقر و کمبود مواد غذایی است که از چشم فرد، جامعه و حتی مسئولان سلامت در کشورها پنهان می‌ماند و آرام‌آرام در میان جمعیت می‌خزد و خود را در قالب عوارض بعدی نشان می‌دهد که چندان هم ملموس نیست.یکی از عوامل اصلی بروز وضعیت گرسنگی پنهان، افزایش بی‌رویه قیمت مواد غذایی در کشور ماست.
وی یادآور شد: مطالعات نشان می‌دهد که مردم ایران کمتر رغبت به مصرف ماهی، شیر و سبزیجات دارند به طوری که سرانه مصرف شیر در ایران یک چهارم کشورهای پیشرفته است و بیشترین ماده غذایی مصرفی ایرانی‌ها نان است.
مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اگر چه نان می‌تواند تغذیه مناسب و سالمی برای بدن باشد اما باید توجه کرد که ترکیبی از انواع غذاها، میوه‌ها، لبنیات و فراورده‌های گوشتی می‌تواند سلول‌های بدن را سیر کند. سلول‌های بدن برای رشد، اعمال حیاتی و ترمیم بافت‌ها نیاز به مواد مغذی‌‌ای دارند که اگر تحت شرایط مختلفی این ریزمغذی‌ها برای بدن فراهم نشوند وضعیت گرسنگی پنهان رخ می‌دهد.
طباطبایی اضافه کرد: امروزه سوءتغذیه ریزمغذی‌ها بزرگ‌ترین مانع برای توسعه اجتماعی و اقتصادی است زیرا در درازمدت، سلامت، توانایی، قدرت یادگیری و توان تولید افراد جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
وی با اظهار تاسف از کاهش مصرف عمومی تخم مرغ در اقشار ضعیف جامعه به دلیل افزایش قیمت آن در ماه اخیر گفت: همین تأثیر با حذف یارانه‌ شیر نیز به وجود آمده که ممکن است اثرات آن به صورت فوری و کوتاه‌مدت مشاهده نشود.
مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: گرانی میوه و مواد لبنی نیز فشار مضاعفی بر مردم وارد کرده و هر روز سهم این مواد غذایی از سبد خانوار در حال کاهش است.

 

برچسب ها: کل ، جهاد ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.