همدان/

حافظ، چيره‌دست‌ترين غزل سراي زبان فارسي است

سرپرست اداره تبليغات اسلامي تويسركان به مناسبت روز بزرگداشت حافظ، گفت: بدون شك حافظ،چيره‌دست‌ترين غزل سراي زبان فارسي است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام علي كاروند با نكوداشت روز بزرگداشت حافظ، اظهار داشت :خواجه شمس‌الدين محمد بن بهاءالدّين حافظ شيرازي شاعر بزرگ سده هشتم ايران (برابر قرن چهاردهم ميلادي) و يکي از سخنوران نامي جهان است.
وي با بيان اينكه بر اساس برخي منابع،پدر فخرالمتكلمين لسان الغيب خواجه حافظ از اهالي رودآور تويسركان بود كه بعدها به شيراز رفت و ساکن آن ديار شد و به همين علت بيشتر مردم تويسركان داراي طبع شاعري هستند، افزود: تبحر حافظ در سرودن غزل بوده و با ترکيب اسلوب و شيوه شعراي پيشين خود سبکي را بنيان نهاده که اگرچه پيرو سبک عراقي است اما با تمايز ويژه به نام خود او شهرت دارد و بيشتر شعرهاي حافظ غزل هست.
حجت الاسلام كاروند با اشاره به اينكه حافظ از مهمترين تاثيرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته مي‌شود،گفت: قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌هاي اروپايي ترجمه شد و نام او به گونه‌اي به محافل ادبي جهان غرب نيز راه يافت.
سرپرست اداره تبليغات اسلامي تويسركان، ادامه داد: هر ساله در تاريخ ۲۰ مهر مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شيراز با حضور پژوهشگران ايراني و خارجي برگزار مي‌شود كه اين روز را روز بزرگداشت حافظ ناميده‌اند.
حجت الاسلام كاروند،يادآور شد: ديوان حافظ که مشتمل بر حدود ۵۰۰ غزل، چند قصيده، دو مثنوي، چندين قطعه و تعدادي رباعي است تا کنون بيش از چهارصد بار به اشکال و شيوه‌هاي گوناگون به زبان فارسي و ديگر زبان‌هاي جهان به‌چاپ رسيده‌است.
عضو شوراي فرهنگ عمومي تويسركان با بيان اينكه، عرفا و برخي از حافظ‌پژوهان شعر او را پايه‌گذار سبک هندي مي‌دانند که ويژگي اصلي آن استقلال نسبي ابيات يک غزل است،حافظ را چيره‌دست‌ترين غزل سراي زبان فارسي دانسته‌اند و معتقدند غزل‌سرايي را بايد هنري دانست ادبي که درخور سرود و غنا و ترانه‌پردازي است.
حجت الاسلام كاروند گفت: با آن‌که حافظ غزل عارفانهٔ مولانا و غزل عاشقانهٔ سعدي را پيوند زده، نوآوري اصلي او در تک بيت‌هاي درخشان، مستقل و خوش‌مضمون فراواني است که سروده‌است./س
برچسب ها: حافظ ، چیره ، غزل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
عرفان
۱۷:۴۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
به نظر من خيلي خوب است ولي بايد كمي تغييرداده شود