همزمان با 20‌ مهرماه روز ملی و آغاز هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی، مراسم رونمایی از 150 کانکس تجهیزات امداد و نجات ویژه گروه‌های مردمی داوطلب واکنش اضطرای محله(دوام) در پارک لاله برگزار می شود.

   به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران  این کانکس‌ها در سطح محلات شهر تهران نصب می‌شود تا دسترسی داوطلبان عضو گروه واکنش اضطراری محلات به تجهیزات اولیه برای امدارسانی در 72‌ساعت اولیه به ویژه وقوع سوانحی چون زلزله سهل و آسان باشد. به این ترتیب بخش قابل توجهی از شهروندان ساکنان محلات در سوانح بزرگ به نیروی فعال و موثر تبدیل می‌شوند و در ساعت‌های طلایی بروز حادثه قادر به نجات جان ساکنان  محله‌های خویش خواهند بود.
 
بخشی از تجهیزات پیش‌بینی‌شده در این کانکس‌ها در پایگاه ها عبارت است از: موتور برق 5/5 کیلووات، موتور پمپ تخلیه آب، اره موتوری چوب بر، دستگاه برش بتن، کف کش، لجن کش، چراغ قوه و بلندگوی دستی، پتو، هد لامپ، جرثقیل‌زنجیره‌ای دو تن، چادر های امدادی، کپسول اطفای حریق، بیل، کلنگ و ظرف آب و جک دستی.
 
این کانکس‌ها به تجهیزاتی همچون نمایشگر پیام‌خوان با امکان انتشار پیام‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی آژیر،بلندگوی پیام‌خوان و سامانه خودکار باز و بسته شدن در مجهز هستند.
 
در حال حاضر در مرحله اول، نصب 150 کانکس تجهیزات از مجموع 374 کانکس در محلات مناطق22گانه انجام شده و دیگر کانکس‌ها به تدریج در مکان‌های عمومی همچون بوستان‌ها، مساجد، مدارس و محل‌های مناسب و معابر مستقر می‌شود.
 
بنابراین گزارش ، نخستین بار است که چنین طرحی در کشور اجرا می‌شود و در واقع این تجهیزات مکمل طرح تشکیل گروه‌های امدادگر محلی است که در راستای مدیریت بحران محله‌محور اجرا می‌شود.
 
بنابراین گزارش به غیر از پیش‌بینی تجهیزات امداد و نجات در 374 کانکس ویژه گروه‌های دوام،برخورداری خانواده ها از مجموعه های اقلام ضروری اسکان خانواده (شلتر باکس) بخش دیگری از فعالیت های پیش بینی شده در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است. براساس الگوهای جهانی توصیه می شود که خانواده ها چنین جعبه هایی را برای استفاده در مواقع اضطراری تهیه و در مکان مناسبی از خانه جهت دسترسی در شرایط اضطراری  نگهداری نمایند. این امکانات و تجهیزات در هنگام مسافرت و گردشگری نیز کاربرد دارد.
 
از همین رو تعداد 5000 جعبه اسکان اضطراری خانواده به عنوان نمونه و بخشی از تامین اقلام مورد نیاز اسکان اضطراری تهیه و در اختیار پایگاه های مدیریت بحران قرار گرفته است که هدف آن ترویج و تشویق شهروندان به تهیه این اقلام،فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آمادگی پایگاه‌های مدیریت بحران است.
برچسب ها: کانکس ، زلزله ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار