در حال حاضر در سازمان فضایی البرز ساخت ساختمان آزمایشگاه مرجع برای ایستگاه فضایی را آغاز کرده ایم و مراحل ساخت را در حال حاضر پشت سر می گذاریم.

به گزارش خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، حمید فاضلی قائم مقام سازمان فضایی ایران در حاشیه بازدید رئیس دفتر ماورای جو سازمان ملل متحد از مرکز فضایی البرز در جمع خبرنگاران گفت: سازمان فضایی در حال آماده سازی زیرساخت هایی در مرکز فضایی البرز برای ایستگاه فضایی است.

 ساخت این زیرساخت ها را از سال گذشته آغاز کرده که تا به امروز توانسته ساختمان آزمایشگاه مرجع را آماده کند و درحال حاضر آماده سازی تجهیزات مربوطه و لازم برای انجام آزمایش های تخصصی در اولویت می باشد.

وی افزود: این تجهیزات شامل سنسورها که مربوط به سنجنده ها است اتاق تمیز و اتاق تاریک می شود و بسیاری از تجهیزات دیگر که مربوط به شش مرکز آزمایشگاهی دیگر می شود را تأمین خواهیم کرد.
 
فاضلی تصریح کرد: در کنار این آزمایشگاه قصد داریم ایستگاه دریافت اطلاعات ماهواره ای را قرار دهیم تا اطلاعات ماهواره مربوطه مورد پردازش قرار گرفته و آماده برای استفاده ارگان های متقاضی شود.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم سازمان فضایی ایجاد زیرساخت لازم برای یک کتابخانه طیفی است و همچنین مکانی جهت مطالعاتی در خصوص تعیین میزان تشعشعات خورشیدی که می تواند برای بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار گیرد می باشد. 

مرکز فضایی البرز یکی از نقاط منحصر به فرد جهان برای دریافت اشعه خورشید


فاضلی مرکز فضایی البرز را دارای نقاط خوب جهت استقرار تجهیزات دریافت اشعه خورشید و ساختمان نیروگاه های خورشیدی دانست و عنوان کرد: علاوه براینکه این مرکز می تواند در بسیاری از موارد همچون هواشناسي و بسیاری از فعالیت های دیگر مفید باشد. 

فاضلی تأکید کرد: مرکز فضایی البرز یکی از مراکز منحصر به فرد در دنیا است به طوری که خانم مزلان عثمان در بازدیدهای خود بسیار از این استان در شرایط اقلیمی مناسب آن شگفت زده شد.

وی گفت: اطلاعات دریافتی از ماهواره هایی که ما اجازه کسب اطلاعات از آن را داریم اینجا دریافت و به داده های ارزشمند و قابل درک با ارزش افزوده بالا برای اقشار مختلف می شود،مثلا سازمان ها و مراکز کشاورزی سازمان جنگل ها و مراتع برای آتش سوزی ها سازمان محیط زیست برای مدیریت خشکی و ریزگرد‌ها سازمان هواشناسی برای مدیریت بحران در بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله می تواند کمک کند.

وی تأکید کرد: تاکنون از ماهواره های خود اطلاعاتی دریافت نکرده ایم زیرا ماهواره های ما بیشتر تحقیقاتی اند و ماهواره های عملیاتی ما مانند آست و طلوع هنوز آماده نیست.

وی اظهار داشت: تمامی کارهای فضایی که تا به امروز صورت گرفته با همکاری دانشگاه ها بوده بطوری که نیمی از افرادی که مقالاتشان به خانم مزلان عثمان ارائه دادند دانشگاهی و دانشجو بودند. 


برچسب ها: آزمایشگاه ، فضا ، سازمان ، البرز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار