یکی از جنبه‌های مهم در فناوری‌های فضایی استفاده از آنها در مدیریت و پیش‌بینی بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و بهمن است.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری نوین باشگاه خبرنگاران، دکتر علی صادقی نائینی  هماهنگ‌کننده دفتر منطقه‌ای مدیریت بلایای طبیعی سازمان ملل در ایران روز گذشته در حاشیه بازدید رئیس دفتر ماورایی جو سازمان ملل متحد از مرکز فضایی البرز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه ژئوپورتال مرکز فضایی البرز خدماتی را با ارائه نام کاربردی و رمز عبور برای کاربران ایرانی و خارجی فراهم می کند و هدف آن پردازش اطلاعات ماهواره ها است به طوری که تصاویر آن برای مطالعه خشکسالی قرار گیرد.

وی ارائه خدمات مورد نیاز کاربران از دیگر فعالیت های این دفتر عنوان کرد و افزود: در این خدمت کاربران از بخش خصوصی و دولتی در یک پورتال اقدام به اعلام نیاز خود از جمله تصاویر ماهواره ای انجام مطالعات مورد نیاز تا طراحی ماهواره های سنجش از دور درخواست می کنند که سازمان فضایی اقدام به رفع نیازهای آنها می نماید.

میزان تخریب زلزله ها را ماهواره ها تشخیص می دهند

صادقی نائینی اظهار داشت: ما قصد داریم در این دفتر یک برنامه آموزشی الکترونیکی به زبان فارسی امروزی داشته باشیم که این آموزش شامل محدودیت مدیریت بلایای طبیعی و استفاده از فناوری های فضایی در مدیریت بلایای طبیعی است. 

وی تأکید کرد: طبق پیش بینی های انجام شده علاقه مندان می توانند در یک آموزش کوتاه مدت یک یا دو هفته ای مطالبی در حوزه سیل، سونامی، بهمن، و سایر بلایای طبیعی را بیاموزند.

صادقی نائینی عنوان کرد: یکی از فعالیت های سازمان فضایی ایران کمک به کاهش خطرات بلایای طبیعی است و همچنین این سازمان می تواند به سازمان های دیگر مانند هواشناسی مدیریت بلایای طبیعی و سازمان محیط زیست نیز کمک کند.

وی افزود: سازمان فضایی می تواند در زمینه زلزله تصاویری با قدرت تفکیک بالا را توسط ماهواره ها دریافت و در اختیار مسئولین قرار دهد تا میزان تخریب آنها مشخص شود اما این تصاویر ماهواره ای در ساعتی پس وقوع زلزله آماده نمی شود به همین دلیل برای استفاده نیروهای امدادی مناسب نیست.

وی یادآور شد: در زمان رخ دادن بلایای طبیعی به دلیل نبودن ماهواره در بالای آن منطقه تصاویر با کمی تأخیر تهیه می شود به همین دلیل در بهترین شرایط 48ساعت بعد و در بدترین شرایط بعد از سه روز توسط ماهواره دریافت و برای پردازش به زمین ارسال می شود که تقریبا 6 ساعت برای پردازش آن زمان نیاز داریم.

استفاده از تصاویر ماهواره‌ای امکان پیش بینی طوفان را فراهم می‌کند

صادقی نائینی تصریح کرد: این تصاویر ماهواره ها می تواند تصاویری جهت مبارزه با پدیده خشک سالی را ارائه دهد به گونه ای که دانشمندان می‌توانند با استفاده از تصاویر ماهواره ای مراکز خشکسالی را مشخص کنند که این کار را پژوهشگران سازمان فضایی ایران و دانشگاه صنعتی شریف انجام می دهند. 

وی اظهار داشت: این ماهواره‌ها می‌توانند تصاویری با پردازش بالا را به منظور ایجاد ارزش افزوده بالا ارائه دهند و این تصاویر با گستره بالا و قدرت تفکیک پایین موجود است که می توان با رصد فضا 15 دقیقه ای میزان ریسک طوفان و منطقه مورد خطر را پیش بینی کرد. /ع2

 
برچسب ها: فناوری ، فضایی ، بلایا ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار