با توجه به فصل سرما و انتقال آلودگي هاي تنفسي 3 بيماري مدرسه اي سلامت دانش آموزان را تهديد مي كند.

دكتر حميد عمادي متخصص عفوني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بيماري هاي مدرسه اي طيف وسيعي دارد كه مهمترين آن بيماري هاي تنفسي است كه با توجه به سرد شدن هوا بيشتر در بين دانش آموزان به ويژه كلاس اولي ها شيوع پيدا مي كند اين عفونت ها از طريق قطرك هاي تنفسي با پاشيدن به مخاط اشخاص منتقل مي شود اما عمده آلودگي اين عفونت ها از طريق تماس دست است به ويژه كه دست كودكان با سطح ميز ودستگيره ها دائم در تماس است.

وي افزود:‌شستن دست ها بهترين راه پيشگيري از عفونت تنفسي است و بهتر است تا علائم باليني درمان نشده از رفتن به مدرسه خود داري كنند.

اين متخصص عفوني با اشاره به مشكلات گوارشي شايع در مدارس تصريح كرد:‌ متاسفانه موارد بهداشتي در غذاهاي بوفه مدارس رعايت نمي شود مثلا سالاد و گوجه فرنگي كه در تهيه ساندويچ درست مي شود به درستي شسته نمي شود و همين امر باعث انتقال آلودگي به بدن و مشكلت گوارشي مي شود بنابراين توصيه مي شود ترجيحا از غذاي خانگي استفاده شود.

عمادي با بيان اينكه شپش سر بيماري اپيدمي است كه شايد برخي تصور كنند در بين كودكان در مدارس ديگر وجود نداشته و ريشه كن شده است تصريح كرد:‌ شپش سر يكي از بيماري هايي است كه تصور مي شود در روستاها وجود دارد اما بايد گفت كمال تعجب اين بيماري در مدارس حتي غير انتفاعي هم ديده مي شود اين بيماري با خارش پشت سر شروع مي شود و از طريق تماس دست به سرعت منتقل مي شود حتي در بين دختران شايع تر است.

وي خاطر نشان كرد: مربيان بهداشت بهترين افراد براي معاينه دانش آموزان در مدارس هستند و مي توانند با معاينات دوره اي انتقال بيماري هاي مدرسه اي را به دانش آموزان كنترل كنند./ع2

برچسب ها: بیماری ، مدارس ، تنفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار