مهرگان یکی از بزرگترین جشن های ایرانی است که با ستایش روز و روشنایی در پیوند است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر میر جلال الدین کزازی جشن مهرگان را یکی از جشن های بزرگ و باستانی ایران دانست که در شاهنامه هم از این جشن سخن رفته است.

این پژوهشگر ادامه داد: این جشن با فرمانروایی فریدون در پیوسته دانسته شده است که یکی از فره مندترین شهریاران شاهنامه است، به گونه ای که در والایی و شکوه به او دستان می زده اند.

به گفته این استاد دانشگاه از دیگر سوی جشن مهرگان آنچنان که از نام آن هم آشکار است جشنی است در پیوند با مهر و مهر در فرهنگ و باورشناسی ایرانی چهره و نمادیست چند سویه که هم نام یکی از مغان باستانی و هم یکی از معناها و کاربردهای آن خورشید است.

کزازی معتقد است مهر نام یکی از بغان ایران است که پیش از زرتشت هم نزد ایرانیان گرامی بوده است و همچنین در اوستا در شمار ایزدان بزرگ بوده است، ایزدی که دارنده دشت های فراخ و هامون های هموار شمرده می شده است.

وی خاطرنشان کرد: مهر هر پگاه از البرز کوه برنشسته بر گردونه زرین خود برمی آمده است، پهنه های آسمان را در می نوشته است، خانمان های آریایی را از پیمان شکنی و دغل کاری پاس می داشته است و شب هنگام نیز با هزار چشم درخشان این خانمان ها را می نگریسته است.

این نویسنده و پژوهشگر تاکید کرد: اندک اندک مهر با خورشید در آمیخته یا به دیگر سخن خورشید نماد و نشانه بیرونی مهر گردیده است و از آنجاست که هنوز در زبان پارسی یکی از معناها و کاربردهای واژه مهر، خورشید است.

کزازی با بیان اینکه بر پایه مهر، توران خورشید، آیینی در ایران اشکانی پدید آمده است، افزود: این آیین میتراییسم یا مهر پرستی نامیده می شود و در این آیین مهر جایگاهی بلند و بنیادین دارد و از دیگر سوی نام پدید آورنده این آیین نیز مهر یا میترا بوده است.

وی یادآوری کرد: از این روی می توان جشن مهرگان را مانند بسیاری از جشن های ایرانی در پیوند با ستایش خورشید، روشنایی و روز دانست.

به گفته این استاد دانشگاه ارزش و والایی جشن مهرگان در ایران تا به آن پایه بوده است که در زبان تازی واژه مهرجان که ریخته تازی شده مهرگان است در معنای هر جشنی به کار برده می شود./س

برچسب ها: کرمانشاه ، مهرگان ، کزازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.