ثبت پرونده کاخ گلستان که با چالش هاي بسياري در يونسکو روبه رو بود ، اين بار تحت الشعاع معضل ارتفاع سراي دلگشا روبه رو شده که قرار است با ساخت 27 متر روي سراي سابق دلگشا به مجتمعي تجاري تبديل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اميد غنمي مديرکل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي در همايش ميراث فرهنگي پشتوانه آيندگان افزود: با ساخت اين مجتمع تجاري نخست  حريم منظر کاخ گلستان تحت تاثير قرار مي گيرد سپس سرنوشتي همانند ميدان نقش جهان و خروج از ثبت جهاني يونسکو در انتظار کاخ گلستان خواهد بود. 

وي با بيان اينکه ارتفاعي که طرح تفصيلي به مالک سراي دلگشا داده  بيش از حد مجاز است گفت: ارتفاع مجاز براي ساخت و ساز در آن محدوده از 20 سال پيش تاکنون 7 و نيم متر بوده و اگر کسي بالاتر از اين حد ساخت و ساز کرده ، مجوزش باطل است.

مديرکل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي افزود: مديران سابق در سازمان ميراث فرهنگي در کميسيون ماده 5 تصميم گرفتند مجوز 10 و نيم متر را به مالک بدهند و ما نامه اعتراض به اين موضوع را براي آنها فرستاديم. 

غنمي گفت: براساس مصوبه شوراي عالي شهرسازي  اگر فردي بنايي تاريخي را که سال ساخت آن به قبل از سال 1340 باز گردد تخريب کند ، تنها مي تواند به اندازه تراکم قبلي ساختمان  بنا را مجدد بازسازي کند./ي2
برچسب ها: ثبت ، کاخ گلستان ، یونسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار