فايننشال تايمز نوشت: در صورتيکه ايران و عربستان سعودي به نوعي توافق در خصوص سوريه و عراق نرسند،‌ تنش هاي منطقه اي فروکش نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فايننشال تايمز امروز در اينترنت در گزارشي به قلم "ابير الام" در ابوظبي نوشت: تا چند هفته قبل،‌ عربستان سعودي در موقعيت مثلا برتري قرار داشت اما با قولهاي حسن روحاني رئيس جمهور جديد ايران به مذاکره درباره برنامه هسته اي تهران روابط دو کشور رو به بهبود مي رود به همين دليل، رضايت خاطر رياض به نگراني تبديل شده است.

تغيير ناگهاني در رويدادهاي ديپلماتيک به ويژه در سوريه به وضوح  احساس مي شود. 

"جمال کاشوقي" تحليگر سعودي که رابطه نزديکي با محافل تصميم گير در آن کشور دارد،‌ مي گويد: براي ما در عربستان سعودي بدترين سناريو اين است که به بشار اسد اجازه داده شود در قدرت بماند، او بايد برود. 

از زمان آغاز شورش مسلحانه در سوريه، عربستان سعودي همراه با قطر حامي اصلي شورشيان سوري بوده و از آنها حمايت تسليحاتي، آموزشي، مالي و ديپلماتيک به عمل آورده است.

رياض همچنين به طور پيوسته براي مداخله بيشتر آمريکا در اين جنگ اعمال فشار کرده معتقد است که دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا زمستان گذشته با منع سعوديها از ارسال موشکهاي ضد تانک و ضدهواپيما براي شورشيان سوري،‌ يک فرصت مهم را براي تغيير روند جنگ به نفع شورشيان سوري از دست داد.

"حسين شوبوکشي" تحليلگر مستقر در جده مي گويد:‌ حمايت از شورشيان يک تصميم راهبردي در سياست خارجي سعودي است، مانند حمايت از دولت مصر. حمايت از ارتش آزاد سوريه رو به افزايش است.

دلسردي پادشاهي سعودي از سياست واشنگتن در قبال سوريه با توافق ماه گذشته در مورد تسليحات شيميايي سوريه تشديد شده است و سعودي ها مي گويند اين توافق تاثير چنداني در تغيير روند جنگ يا تسريع برکناري اسد ندارد.

با توجه به اينکه سياست رياض ظاهرا دچار آشفتگي شده است، براي برخي ها در محافل تصميم گير سعودي اين سوال مطرح است که آيا متصديان امور مرتبط با سوريه صلاحيت لازم را براي اين ماموريت پيچيده دارند. شاهزاده بندر بن سلطان سفير تندرو سابق رياض در واشنگتن بيش از يکسال است که رئيس سازمان جاسوسي عربستان است. در حاليکه شاهزاده بندر کانون توجه است،‌ شاهزاده سلمان برادر وي مسئول کارهاي روزمره مرتبط با سوريه است.

يکي از منابع داخلي سعودي گفت، عربستان و قطر به جاي تمرکز بر براندازي اسد در درجه اول،‌ سرگرم نزاع هاي فرعي بر سر نفوذ بر دولت آينده سوريه اند.

در ضمن، شورشيان سوري به طور فزاينده افراطي شده اند. همين امر نگراني هايي را در ميان برخي اعضاي خاندان سلطنتي سعودي موجب شده است.

گفته مي شود شاهزاده محمد بن نايف وزير کشور عربستان که طي دهه گذشته رهبري عمليات امنيتي براي سرکوب القاعده را در پادشاهي سعودي برعهده داشت،‌ درباره افراطي شدن جوانان سعودي که به جنگ در سوريه پيوستند،‌ نگران است.

"اميلي هوکايم" تحليلگر منطقه اي موسسه بين المللي مطالعات راهبردي مي گويد، حتي دولت بزرگ و ثروتمندي مانند عربستان سعودي با محدوديت هايي به لحاظ توانايي و تخصص در برخورد با مسئله عظيمي مانند سوريه مواجه است و هنوز به واسطه ها و کارچاق کن هايي براي  فعاليتهايش در سوريه متکي است که از کشورهاي همسايه هدايت مي شوند.

با تشديد چالش ها در سوريه نگراني هايي در رياض وجود دارد که ممکن است اين جنگ بيش از يک دهه طول بکشد که زيان مالي سنگيني براي سعودي خواهد بود و منجر به بي ثباتي منطقه خواهد شد. 

يک مقام ايراني گفت:‌ اگر ايران و عربستان سعودي به نوعي توافق در خصوص سوريه و عراق نرسند،‌ تنش هاي منطقه اي فروکش نخواهد کرد. اگر چنين خصومتهايي مهار نشود، سعوديهاي همچنان حداکثر تلاش شان را براي خرابکاري در هر توافق هسته اي بين ايران و آمريکا به عمل خواهند آورد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار