احساس محرومیت لمسی در خیلی از سالمندان وجود دارد آنها نیاز به نوازش و آغوش دارند.

مریم زیادی لطف آبادی رییس اداره سالمندان و میانسالان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: برای برقراری ارتباط با سالمند باید اصول برقراری رعایت شود اولین اصل گوش دادن فعالانه به صحبت های آنها است. 

وی گفت: نکته مهم در ارتباط با سالمند صبر است این افراد به دلیل ضعف عضلانی و معضلات سن سالمندی نمی توانند به سرعت با صحبت کنند و ما باید صبور باشیم. 

وی با بیان اینکه 10 درصد سالمندان دچار اختلال شنوایی هستند تصریح کرد: ارتباط کلامی با سالمند از اهمیت بالایی برخوردار است و بیشتر به صورت لب خوانی ارتباط برقرار می کنند که باید با لبخند زدن و سر تکان دادن و یا نوازش با آنها ارتباط برقرار کنیم سالمند را باید مشاهده کنیم و از تمام حواس برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کنیم. 

لطف آبادی تصریح کرد: باید لحن ما متناسب با صدای آنها باشد به دلیل کاهش شنوایی باید تن صدا در حالتی باشد که متوجه شوند ولی نباید فریاد بزنیم این امر باعث قطع ارتباط با آنها می شود. 

وی عنوان کرد: احساس محرومیت لمسی در خیلی از سالمندان ما وجود دارد آنها نیاز به نوازش بغل کردن نیاز دارند. تماس چشمی یک اصل مهم در برقراری ارتباط با سالمند است به خصوص آنهایی که گوش سنگین دارند./ع2
برچسب ها: سالمند ، لمسی ، عضلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار