بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۴۲ سوره زمر
اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز می ستاند و [نيز] روحى را كه در [موقع] خوابش نمرده است [قبض مى‏كند] پس آن [نفسى] را كه مرگ را بر او واجب كرده نگاه می دارد و آن ديگر [نفسها] را تا هنگامى معين [به سوى زندگى دنيا] بازپس می ‏فرستد قطعا در اين [امر] براى مردمى كه می ‏انديشند نشانه ‏هايى [از قدرت خدا]ست

از دیرباز در فرهنگ جهان این نکته آمده است که خواب  و مرگ برادر همدیگرند یا از جنس هم و یا با هم نزدیکند. بنابر روایت اساطیر یونان خواب و مرگ دو برادر بودند که از بسیاری جهات با هم شباهت داشتند اما البته تفاوت هایی نیز در آنها بود.

شکسپیر خواب را برادر توأمان مرگ خوانده است و دیگر نویسندگان و شاعران در ادبیات جهان هر یک تعبیری از پیوند این دو حقیقت کرده اند، و در امثال عرب آمده است که «النوم أخُ الموت».

در این آیه اولاً اشاره شده است که ملک الموت همان خداست. اوست که هر شب وقتی به خواب می رویم جان ما را می ستاند و به عالم دیگر می برد و اگر خواست بار دیگر به این عالم باز می گرداند تا منتظر اجل نهایی خود باشد.

با این تعبیر، مرگ خوابی است که بیداری در پی ندارد و رفتن به عالم آخرت چنان سهل و ساده است که ما هر شب به خواب می رویم.
همچو خفتن گشت این مردن مرا        ز اعتماد بعث کردن، ای خدا
     مثنوی

شکسپیر گفته است که هر روز را یک عمر به حساب آورید بدین گونه صبح که از رویای شب پیشین بیدار می شوید کودکی هستید شاداب و مشتاقِ دیدن و بهره بردن از جهان، به تدریج تا هر به میانۀ عمر نزدیک می شوید.
از بعد از ظهر به دروان پختگی می رسید و مهم ترین کارهای روز خود را انجام می دهید و سپس به تدریج به غروب و شب نزدیک می شوید و دوران پیری را می گذرانید.

آنگاه به خواب می روید و می میرید. روز بعد باز زنده می شوید. چه سعادتی است که آدمی عمرهای بسیار در پیش دارد و مرگهای بسیار را تجربه می کند تا به تدریج هراس مرگ از وی می رود و برای انتقال نهایی از ساحتی به ساحت دیگر آماده می شود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۳۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۲
نوشتید"(
در این آیه اولاً اشاره شده است که ملک الموت همان خداست. اوست که هر شب وقتی به خواب می رویم جان ما را می ستاند و به عالم دیگر می برد و اگر خواست بار دیگر به این عالم باز می گرداند تا منتظر اجل نهایی خود باشد.) !!!!! آیا این نوع تفسیر مورد تائید مفسرین هم میباشد؟ لازم است که بیشتر دقت کنید.معنی کلمه جلاله الله ، کاملا معلومه پس در تفسیر هاتون بیشتر دقت کنید، ملک الموت هر کاری را به اذن خدا انجام میده
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۱:۳۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۲
با سلام
ضمن سپاس از نظر شما نکته ای که باید در این تفسیر به آن اشاره شود دقیقا اینجاست که کلمه مَلِک (با همین اِعراب) به معنی پادشاه به کار رفته و می رود (نگاهی به لغت نامه بی تردید راه گشا خواهد بود) و با این تعبیر به نظرتان آیا اگر ملک الموت را در تعبیری فراتر از آن و به صورت مجاز از خداوند اراده کنیم ایرادی دارد؟ مگر آیه ید الله فوق ایدیهم یکی از برترین نمونه های مجاز در قرآن کریم نیست؟
پس به نظر می رسد با توجه به آنچه نوشته آمد حتی ملک الموت هم که مخلوقی از مخلوقات حضرت حق است بی اذن او کاری از پیش نمی برد و چون اراده خدا بر امری دایر نباشد او هم سر تسلیم فرو خواهد آورد. در حقیقت آنچه مهم است اراده پروردگار است.
بی گمان از این بحث و بحثهایی نظیر این در اولین قدم این ما هستیم که بهره می بریم و از این روند استقبال می کنیم.

آخرین اخبار