مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران از اتمام مراحل طراحی و امکان‌سنجی ساخت اولین پالایشگاه ملی گاز در منطقه هالگان استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سعید پاک سرشت با اشاره به آخرین وضعیت طرح تحقیقاتی و مطالعاتی احداث اولین پالایشگاه ملی گاز گفت: احداث این پالایشگاه از لحاظ فنی و تکنولوژی کاملا آماده است به طوری که تمام امکاناتی که برای احداث این پالایشگاه تمام ایرانی لازم است را در اختیار داریم و مراحل طراحی و امکان سنجی نیز به اتمام رسیده است.
 
مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در ادامه گفت: کار طراحی اولیه این پالایشگاه در طول دوسال انجام شده و کار ساخت و راه اندازی آن نیز سه سال طول خواهد کشید.
 
این گزارش اضافه می کند: اواخر سال 90 بود که مقام معظم رهبری در بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت ایران ساخت اولین پالایشگاه ملی گاز را از مسئولان صنعت نفت و گاز کشور خواستار شد،در آن موقع مسئولان شرکت ملی گاز اعلام کردند، می‌توانند این پالایشگاه را در مدت 5 سال احداث کنند، اما مقام معظم رهبری از مسئولان شرکت گاز خواستار شد تا احداث این پالایشگاه ملی در کمتر از 5 سال انجام شود.
 
براین اساس اولین پالایشگاه ملی گاز قرار است با سرمایه گذاری داخلی و تجهیزات تمام ایرانی و به طور کلی با نشان ایرانی در منطقه هالگان (استان فارس)و با مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی و با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا ساخته شود و معاونت پژوهشی و توسعه وزارت نفت نیز در آن مشارکت خواهد داشت.
 
خوراک مورد نیاز این واحد پالایشی از 5 میدان گازی شاهینی،گردان، هالگان، سفید باغون و دی تامین می شود که با اتمام این واحد پالایش گاز، منطقه هالگان به عنوان یکی از قطبهای پالایش گاز کشور مطرح خواهد شد.
 
این گزارش اضافه می کند براساس طرح اولیه، پالایشگاه گازی هالگان دارای واحدهای ال ان جی، جی تی ال، نم زدایی، شیرین سازی و تقویت فشار است و همچنین دارای دو مرکز جمع آوری، یک مرکز تفکیک، یک خط لوله 132 کیلومتری 8 اینچ و 130 کیلومتر خط لوله جریانی است که از جمله تاسیسات اصلی و جانبی این پالایشگاه خواهد بود.
 
ظرفیت پالایشی این پالایشگاه ملی گاز در فاز اول روزانه 20 میلیون مترمکعب است که با توسعه دو میدان گازی هالگان و سفیدباغون ظرفیت پالایش نیز در فازهای بعد افزایش می یابد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پالایشگاه ، گاز ، نفت ، تجهیزات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار