غلامرضا طاهري كارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ايران قلب تجاري منطقه و داراي بهترين موقعيت جغرافيايي براي مبادلات اقتصادي از طريق دريا و زمين و هوايي است. وي گفت: در بحث موقعيت ترانزيتي ايران ساخت زيرساختهاي مورد نياز براساس برنامه پيشبيني شده نبوده و در مبادلات زميني نيز نبودن مكانيزم خوب براي كالا از مشكلات اين بخش است. طاهري افزود: دولت با نگاه دقيقتر به حمل و نقل جادهاي و دريايي و ريلي و تسهيل در امور مبادلات ميتواند موجب رونق بيشتر در حمل و نقل كالا شود. اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه ايران امنترين كشور از لحاظ حمل و نقل و ترانزيت كالاست، افزود: بهترين فرصت ترانزيت كالا را چابهار دارد. همچنين ايران ميتواند پل ارتباطي ميان كشورهاي آسياي ميانه كه به دريا راه ندارند با درياي آزاد باشد. وي تصريح كرد: در حال حاضر تنها از 25 درصد ظرفيت فعلي ترانزيت و حمل و نقل در كشور استفاده ميشود و 75 درصد ظرفيت بالفعل و بالقوه آن بلا استفاده است. طاهري در ادامه افزود: وزارت راه و شهرسازي بايد برنامه جامع براي اتصاف راهها و تقويت ناوگان هوايي،ريلي و دريايي را در دستور كار خود قرار دهد و به تقويت راهداري توجه مضاف كند. وي همچنين يك فرودگاه اختصاصي جهت حمل و نقل كالا و سوختگيري هواپيماهاي باربري كشورهاي ديگر و شناسايي نقاط حادثهخيز در راههاي كشور و نيز بيشتر كردن علائم راهنمايي و رانندگي در جادهها و ايجاد بخشي مستقل مخصوص ترانزيت در وزارت مسكن و راهسازي را از راهكارهاي توسعه حمل و نقل كشور عنوان كرد. انتهاي پيام/