چکيده نتايج آمارگيري از معادن در حال بهره برداري کشور در سال 90 توسط مرکز آمار ايران اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ بخش معدن از عمده ترين بخش هاي تأمين كننده مواد اوليه بخش صنعت و مصالح مورد نياز براي ايجاد ساختمان،بنادر، سدها، فرودگاه ها و... محسوب شده و ذخاير غني مواد معدني به عنوان يك امكان بالقوه ميتواند نقش اساسي را در توسعه صنعتي كشور ايفا نموده و راهگشاي بسياري از معضلات خودكفايي صنعتي كشور باشد.

در سال هاي اخير، به دلايل  گوناگون ، نقش و اهميت بخش معدن در اقتصاد كشور فزوني يافته است. بهره برداري صحيح و علمي از ذخاير انبوه و متنوع معدني كشور مستلزم برنامه ريزي هاي دقيق بوده و اين هدف جز با در اختيار داشتن آمار و اطلاعات دقيق و به هنگام از فعاليت هاي اين بخش ميسر نخواهد شد.

مركز آمار ايران ازسال) 1364به جز سال هاي 1370و(1384، طرح آمارگيري از معادن در حال بهره برداري كشور را با هدف تهيه آمار و اطلاعات مربوط به عملكرد اين بخش و محاسبه سهم آن در توليد ناخالص داخلي كشور، مقدار و ارزش توليدات و فروش مواد معدني، مقدار و ارزش صادرات مستقيم، ارزش افزوده، تركيب نيروي انساني، مقدار  استخراج مواد معدني، ارزش سرمايه گذاري و .... به اجرا گذاشته است.

طرح آمارگيري از معادن در حال بهره برداري كشور سال 1391 بيست و ششمين اجراي طرح از طرح هاي مذكور بوده كه با 174 نفر از مأموران آمارگير و مراجعه  به حدود 5600 معدن در سراسر كشور انجام شده است.

همچنين در اين طرح 125 نفر در بازبيني، داده آمايي و كارشناسي طرح مشاركت داشته اند. 
گفتني است؛خلاصه يافته ها در اين طرح به شرح زير است:

- تعدادمعادن درحال بهره برداري ، تعداد شاغلان و مزد و حقوق و پرداختي بابت جبران خدمات
- مقدارتوليد، ارزش توليد و ارزش صادرات مستقيم معادن درحال بهره برداري

- ارزش سرمايه گذاري معادن درحال بهره برداري

- ارزش افزوده و بهره وري نيروي كارمعادن در حال بهره برداري

- بررسي نتايج استاني تعداد معادن، تعداد شاغلان وارزش افزوده

بديهي است جمع آوري اطلاعات هر سال، بعد از نهايي شدن حسا ب هاي مالي امكان پذير خواهد بود. لذا در طرح آمارگيري از معادن در حال بهره برداري كشور سال 1391 اطلاعات و آمار مربوط به يك سال قبل(سال (1390  جمع آوري شده است.

 اين نشريه در دفترصنعت، معدن و زيربنايي مركز آما ر ايران، توسط كارشناسان گروه آمارهاي معدن تهيه شده است و در سايت مركز آمار ايران به نشاني w ww.amar.org.ir قابل دسترسي است.

گزارش از زينب عبدي

انتهاي پيام/

برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار