کميسيون‌هاي تخصصي مجلس هفته آینده روزهای پرکاری پیشِ‌رو دارند، شرح دستور کار اين کميسيون‌ها در گزارش زير گنجانده شده‌ است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته جاري به شرح ذيل است:
 
کمیسیون انرژی مجلس
 
اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده با تشکیل جلساتی رسیدگی به لایحه یک‌شوری قانون بودجه سال 1392 کل کشور را ادامه می‌دهند.
 
بررسی طرح یک‌شوری، طرح ملی جمع‌آوری آب باران، رسیدگی به گزارش تفریغ بودجه سال 1390 کل‌کشور، بررسی توافقنامه گازی بین ایران و عمان با حضور مسئولان وزارت نفت در دستور‌ کار جلسات هفته آینده این کمیسیون قرار دارد.
 
اعضای کمیسیون انرژی مجلس همچنین هفته آتی از آب‌های مرزی غرب کشور بازدید می‌کنند.
 
"حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو نیز هفته آینده برای بررسی مسائل و مشکلات مربوط به خصوصی‌‍‌سازی و توزیع، سوخت زمستانی نیروگاه‌های کشور و نحوه تأمین برق تابستان سال 1393 در این کمیسیون حضور می‌یابد.
 
کارگروه امور نیروی کمیسیون انرژی روز یکشنبه مشکلات مربوط به آب یزد را با حضور نمایندگان این استان و رئیس مجمع استان اصفهان  رسدگی می‌کند و سپس اساسنامه شرکت ملی نفت ایران را با حضور مسئولان وزارت نفت، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
کارگروه امور انرژی‌های نو و انرژی اتمی کمیسیون مذکور روز یکشنبه مشکلات سازندگان تجیهزات نفتی را با حضور کارشناسان وزارت نفت مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
کمیسیون اقتصادی
 
اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده با تشکیل جلساتی بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور را ادامه می‌دهند.
 
رسیدگی به طرح اجازه تصویب اساسنامه و تشکل اتحادیه شهرداری و دهیاری‌های کشور، بررسی طرح اصلاح ماده 123 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و رسیدگی به درخواست "نادر قاضی‌پور" نماینده ارومیه در ارتباط با نحوه عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس ماده 236 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور‌ کار این کمیسیون قرار دارد.

کميسيون امنیت ملی
 
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند و در این جلسات قرار است گزارش "محمدجواد ظریف" وزير امور خارجه، درباره سفر به نیویورک را استماع کنند.
 
بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی به کمیسیون و رسیدگی به تقاضای تحقیق و تفحص مطروحه از سوی "سید‌مهدی موسوی‌نژاد" نماینده دشتسان از وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور‌ کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد.
 
کمیسیون آموزش و تحقیقات
 
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند و در این جلسات قرار است برنامه‌های "علی‌اصغر فانی" سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید را استماع کنند.
 
انتخاب 4 نفر ناظر کمیسیون در شورای عتف، انتخاب 4 نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در شورای‌عالی آموزش و پرورش، انتخاب 2 نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در شورای آموزش و پرورش استثنایی، انتخاب 4 نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در هیئت نظارت بر تعیین و تکلیف معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و همچنین انتخاب 2 نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در هیئت گزینش آموزش و پرورش، در دستور‌ کار جلسات هفته آینده این کمیسیون قرار دارد.
 
"حمید میرزاده" سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز هفته آتی برای ارائه برنامه‌هایش در سال جدید تحصیلی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر می‌شود.
 
اعضای اين کمیسیون صبح روز دوشنبه از پارک فناوری پردیس بازدید و در ششمین جشنواره فناوری نانو شرکت می‌کنند.
 
"محمدباقر نوبخت" معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، معاون وزیر آموزش و پرورش و همچنین رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عصر روز سه‌شنبه در این کمیسیون حضور می‌یابند.
 
"جعفر توفیقی" سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز هفته بعد به منظور ارائه برنامه‌هایش در سال تحصیلی جدید به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌رود.
 
کمیسیون اجتماعی
 
اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده طی جلساتی بررسی طرح تشکیل سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بهره‌وری را ادامه می‌دهند.
 
بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال1392 کل کشور، انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون به عنوان ناظر شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون به عنوان ناظر در هیئت عالی گزینش در دستور‌ کار این کمیسیون قرار دارد.
 
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هفته آتی برای ارائه گزارش عملکرد خود در کمیسیون اجتماعی حضور می‌یابد.
 
بررسی طرح خدمات‌رسانی به ایثارگران سه‌شنبه هفته آینده در این کمیسیون ادامه می‌یابد و سپس اعضای کمیسیون طرح تشکیل صندوق حمایت از توسعه کشت دانه‌های روغنی را بررسی می‌کنند.
 
کارگروه رفاه اجتماعی مجلس هفته آتی بررسی طرح تشکیل سازمان ملی استاندارد ایران را ادامه می‌دهد.

کمیسیون برنامه و بودجه

 
اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی شنبه هفته آتی رسیدگی به لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 1392 کل کشور را ادامه می‌دهند.
 
بررسی صلاحیت و سوابق کاندیداها و انتخاب دادستان دیوان محاسبات کشور در دستور‌کار یکشنبه هفته آینده قرار دارد.
 
ادامه بررسی به طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری، رسیدگی به درخواست عده‌ای از نمایندگان مبنی بر انجام تحقیق و تفحص از عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بحث و تبادل‌نظر در زمینه عملکرد کار گروه‌های سه‌گاه کمیسیون در دستور کار جلسات هفته آینده این کمیسیون قرار دارد.
 
کارگروه اقتصادی کمیسیون لایحه اصلاح قانون بودجه سال1392 کل کشور را بررسی می‌کند و کارگروه اجتماعی نیز روز یکشنبه طرح بیمه اجتماعی فراگیر (همگانی) را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.
 
کارگروه عمومی و دفاعی روز سه‌شنبه طرح اصلاح ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
کمیسیون حمایت از تولید ملی
 
کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت براجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی ضمن بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور، به بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 1390 کل کشور و بررسی طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل(44) قانون اساسی با دعوت از مسؤولین ذی‌ربط دستگاه‌های اجرائی و مرکز پژوهش‌های مجلس خواهد پرداخت.
 
کمیسیون تدوین آیین‌نامه
 
کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در هفته آینده بررسی نهایی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را در دستورکار دارد.
 
همچنین، بررسی طرح اصلاح ماده(210) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و نیز بررسی سایر طرح‌ها و پیشنهادات واصله درخصوص اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دردستور کار این کمیسیون در جلسات هفته آینده قرار دارد.
 
کمیسیون بهداشت
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه هفته آینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به سوالات محمدرضا تابش نماینده اردکان و حمیدرضا پشنگ نماینده خاش(به نمایندگی از طرف پنج نفر از نمایندگان) پاسخ می‌دهد.
 
همچنین، انتخاب چهار نفر از اعضای کمیسیون برای معرفی به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر در شورای‌عالی نظام پزشکی، بررسی طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی، بررسی طرح اصلاح بند(6) ماده(28) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در دستور‌کار این کمیسیون در هفته آینده قرار دارد.
 
اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین ضمن ادامه بررسی طرح بیمه اجتماعی فراگیر، گزارش مسؤولین بهداشت و درمان سازمان بسیج را نیز استماع می‌کنند.
 
کمیسیون اصل 90
 
اعضای کمیسیون اصل 90 قانون اساسی طی جلسه‌ای با حضور معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش پرونده‌های مطروحه را بررسی می‌کنند.
 
همچنین "علی‌اصغر فانی" سرپرست وزارت آموزش و پرورش و معاونینش در ارتباط با مسائل و پرونده‌های مطروحه در جلسه روز یکشنبه هفته آینده این کمیسیون حضور می‌یابند.
 
این کمیسیون یک جلسه عمومی نیز برای بررسی گزارش‌های طراحی شده جهت قرائت از تریبون مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کند.
 
برگزاری جلسه با مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و "محمدرضا نعمت‌زاده" وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پرونده‌های مطروحه از دیگر دستورکارهای هفته آینده این کمیسیون است.
 
همچنین کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، فنی و عمرانی، ارتقای سلامت اداری، قضایی و سیاسی و نظامی کمیسیون اصل 90 هم طی جلسات جداگانه‌ای شکایات واصله را بررسی می‌کنند.
 
کمیسیون عمران
 
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هفته آینده نشست مشترکی با انجمن‌ها و تشکل‌های و نهادهای غیردولتی فعال در حوزه‌های مرتبط با وظایف قانونی کمیسیون برگزار می‌کند.
 
ادامه بررسی طرح استفساریه تبصره 6 قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری‌ها از دیگر دستورکارهای این کمیسیون است.
 
همچنین کمیسیون عمران طرح الحاق دو تبصره به ماده 12 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و طرح ملی جمع‌آوری آب باران را بررسی خواهد کرد.
 
کمیسیون فرهنگی
 
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه یکشنبه 14 مهرماه طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را بررسی می‌کنند، همچنین طرح جامع اداره سازمان صدا و سیما در جلسه سه‌شنبه 16 مهر کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
کارگروه ارشاد و تبلیغات این کمیسیون هم ادامه بحث و بررسی پیرامون راه‌کارهای امر به معروف و نهی از منکر را با حضور مسئولین ذیربط در دستور کار دارد.
 
استماع برنامه‌های معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار کارگروه هنر، رسانه و گردشگری کمیسیون فرهنگی قرار دارد.
 
لایحه کاهش ساعات کار زنان شاغل نیز در جلسه هفته آینده کارگروه خانواده‌، ورزش و جوانان این کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
 
کمیسیون حقوقی
 
بررسی موضوع ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی و طرح کاداستر نیز در دستورکار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در هفته آینده قرار دارد.
 
کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس طی هفته آینده ضمن بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ، طرح الحاق یک تبصره به قانون نحوه اجرای اصول 85 و 136 قانون اساسی در رابطه با مسؤولیت‌های ریاست مجلس شورای اسلامی را نیز بررسی می‌کند.
 
لایحه مجازات مرتکبین عملیات بیمه‌ای غیرمجاز نیز از دیگر دستورهای کاری این کمیسیون است.
 
کمیسیون‌ شوراها و امور کشور
 
اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور انتخاب 4 نفر از اعضاء کمیسیون در اجرای بند(1) ماده(44) قانون اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و بررسی طرح اصلاح بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستورکار خود دارند.

کمیسیون کشاورزی
 
طرح یک‌فوریتی الزام دولت به حمایت از استان‌هایی که مورد هجوم پدیده ریزگردها قرار دارند،‌در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
هم‌چنین، بررسی طرح حذف بند(ج) ماده(148) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه و لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور نیز در دستورکار کمیسیون کشاورزی است.
 
نیازمندی‌های تقنینی و نظارتی حوزه‌های آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست کشور نیز با حضور کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط بحث و بررسی می‌شود.
 
کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی نیز در مورد تأمین خوراک دام و طیور با حضور دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط تشکیل جلسه می‌دهد.
 
کمیسیون صنایع

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته آینده گزارش رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در خصوص عملکرد و برنامه‌های شرکت مذکور را استماع می‌کنند.
 
همچنین استماع گزارش دبیر انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران در خصوص برنامه‌های انجمن مذکور از دیگر دستور کارهای این کمیسیون است، اعضای این کمیسیون روز دوشنبه 15 مهر ماه از شهرک‌های صنعتی عباس‌آباد و علی‌آباد شهرستان پاکدشت بازدید خواهند کرد.
 
"بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت هم در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به اعضای کمیسیون صنایع و معادن گزارش می‌‌دهد.
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه به اعضای کمیسیون گزارش می‌دهد.
 
همچنین بررسی گزارش کارشناسان هیئت تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور در جلسه یکشنبه هفته آینده این هیئت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
اعضای هیئت رئیسه هیئت تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران هم در روز سه‌شنبه در جلسه این هیئت انتخاب خواهند شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار