خشک شدن تالاب ها، موجب به وجود آمدن کانون گرد و غبار در آن ناحيه مي شود که هم اکنون زمينه براي تبديل شدن تالاب "هورالعظيم" خوزستان به يک کانون هميشگي گرد و غبار فراهم شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، تالاب ها، اين بوم سازگان هاي بي نظير آبي،‌6 درصد سطح کره زمين را فرا گرفته اند و مساحت آنها درمجموع بالغ بر 885 ميليون هکتار است که حدود 190 ميليون هکتار از آنها در"کنوانسيون رامسر" ثبت شده و سهم ايران از اين ميزان 250 تالاب با مساحتي حدود 2/5 ميليون هکتار است که از لحاظ مساحت حدود 1/5 ميليون هکتار از آنها تحت 24 عنوان تالاب در کنوانسيون رامسر به ثبت رسيده و به عنوان تالاب هاي مهم بين المللي شناخته مي شوند.

بر پايه اين گزارش، 50 درصد از تالاب هاي مهم و فعال کشور در استان خوزستان تحت عنوان تالاب "هور العظيم" تالاب "شادگان" و تالاب خوريات قرار دارند. در اين ميان تالاب بين المللي شادگان نزديک به سه سال است که با گرفتن حق آب احيا شده است و در حال حاضر هيچ مشکلي ندارد. اما مسئله اصلي مربوط به تالاب هور العظيم مي شود که با وجود اينکه از ديدگاه منابع جانوري و گياهي بسيار غني بوده اما هم اين ک در معرض نابودي قرار گرفته است.

براساس اين گزارش،‌هور العظيم در غرب استان خوزستان در انتهاي رود کرخه در منطقه مرزي دشت آزادگان بين دو کشور ايران و عراق واقع شده است که حدود يک سوم اين تالاب متعلق به ايران و مابقي آن در کشور عراق است که تشکيل شده از آب هاي اضافه رود کرخه دويرچ و بخشي از آبهاي اضافه اروند رود است.

اين گزارش حاکي از آن است؛ که تالاب هورالعظيم به دليل تامين نشدن حق آب مورد انتظار، با کم آبي رو به رو است و تخلفات صورت گرفته در اين منطقه، موجب تخريب گسترده زيست بوم آن که شامل گوزن زرد، گاو ميش، 12 گونه ماهي، گياهان کغزي، گياهان شناور در تالاب، 5 گونه از پرندگان کمياب و ... شده است.

حاشيه نشينان هور که مردمي ازتبار عرب هستند تا پيش از جنگ تحميل در ده ها روستا و آبادي حاشيه هور با استفاده از اين تالاب و نيز آبزيان آن اقتصاد خانواده هاي خويش را تامين مي کردند اما هم اکنون تقريبا تمام روستاهاي مجاور هور بجز شهر "رفيع" به طور کلي از بين رفته است. کمبود آب ناشي از احداث سه درمسير رود خانه هاي منتهي به اين تالاب، آسيب هاي قابل توجهي به اين زيستگاه عظيم وارد کرده است. اين مسئله (خشک شدن هور العظيم) چه در ايران و چه در عراق، ميزان وقوع توفان هاي شن را افزايش داده است و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهايي حدود 21 برابر استاندارد مواجه شود.

***هم اکنون حدود 67 درصد تالاب هورالعظيم (مجموع ايران و عراق) ازبين رفته است

براساس اين گزارش از بخش ايراني تالاب هورالعظيم که مساحتي شامل 64 هزار و 100 هکتار داشت، هم اکنون 29 هزار هکتار باقي مانده يعني معادل 54 درصد مساحت اين تالاب از بين رفته است. مساحت اين تالاب در کل بخش ايران و عراق در مجموع 307 هزار هکتار بوده که اين مساحت در کل به 102 هکتار کاهش يافته، يعني 67 درصد آن درمجموع از بين رفته است.

اين گزارش حاکي از آن است که کاهش عرصه تالاب، آن محدوده را تبديل به کانون گرد و غبار مي کند که هم اکنون در کشور عراق شاهد اين موضوع هستيم و اگر بي تدبيري هاي کنوني در رابطه با تالاب هورالعظيم در 3/1 متعلق به ايران تداوم يابد، قطعا در آينده اي نزديک شاهد تبديل شدن خوزستان به عراقي ديگر از لحاظ افزايش روزانه گرد وغبار خواهيم بود.

از اين رو در حد امکان حيات تالاب ها هميشه بايد حفظ شود، در غير اين صورت همان تالاب، حيات انسان را به خطر مي اندازد و در واقع تبديل به دشمن انسان مي شود. از طرفي ديگر اين تالاب ها يک هويت ملي هستند و کشور ما کنوانسيون رامسر متولي حفظ آنهاست، که اين مسئله، اهميت موضوع مورد نظر را دو چندان مي کند.

بنابراين، لازم است همانگونه که تالاب بين المللي شادگان هم اکنون در حال دريافت حق آب خود است. تالاب هورالعظيم اين بازمانده تالاب هاي بين النهرين، نيز مستحق دريافت حق آب خود شود تا بيش از اين در معرض نابودي قرار نگيرد.

گفتني است؛ خشک شدن تالاب باعث به جا ماندن خاک بسيار نرمي در جاي آنها مي شود که با کوچکترين بادي زمينه ايجاد گرد و غبار را فراهم مي کند که بر اساس تحقيقات انجام شده روي موجودات تک سلولي اين گرد و غبارها،‌منشا تالابي بودن آنها اثبات شده است.
انتهاي پيام/

برچسب ها: هورالعظیم ، حق ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
فرزند هور
۱۱:۱۶ ۱۱ مهر ۱۳۹۲
من خودم ساکن شهر رفیع هستم -تالاب را خشک کردند تا به شرکت های نفتی میدان ازادگان شمالی بدهند - یعنی تالاب از سمت رفیع تمامنا یا خشک شده یا یا اب شوری دارد -امیدوارم مسئولین رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ساكن خوزستان
۰۸:۵۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۲
بجز اين تالابها زمينهاي شوره زار و خاكهاي نرم در خوزستان مخصوصا"حد
فاصل اهواز-سربندر با اندك وزش باد گردوغبار شديدي رابوجود ميآورند و مسئولين محيط زيست خوزستان مي توانند در يك روزي كه وزش باد نسبتا"
محسوس ميباشد با حركت در آزاد راه
اهواز-سربندر بدون آنكه از اتومبيل پياده
شوند گردوخاك محلي شديد را بخصوص
در كيلومتر40 به بعد به وضوح ببينند و به
عمق فاجعه پي ببرند .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۴۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۲
مسئولین محترم همانگونه که در فکر دریاچه ارومیه هستند فکری به حال وروز هورالعظیم بکنند تا استانهای جنوب غرب کشور شاهد گردو خاک وبادهای سوزان نباشند
آخرین اخبار