قلب عضله‌ای تو خالی با بافت اختصاصی به اندازه مشت بسته شما و وزن حدود 300 گرم است که از شگفتی‌های خلقت به شمار می‌رود، قلب مظهر مهر، کین و تنها عضو بدن که یکتاست و بی‌همتا و اگر نباشد دیگر حیاتی نیست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، این پمپ عضلانی که در طول عمر بشر هیچگاه از حرکت نمی‌ایستد تا استراحتی داشته باشد، با آغاز اولین ضربان و شنیدن اولین صدای تپش، اعلام وجود می‌کند و نوید یک حیات نو و شادی‌بخش کانون یک خانواده است.

این عضو حساس که در هفته چهارم پس از لقاح شکل می‌گیرد، در هفته هشتم تکامل می‌یابد و این تکامل پس از تولد نیز ادامه دارد.

همه ما توجه به سلامت قلب را از زمان میانسالی در نظر می‌گیریم این درحالی است که باید بدانیم، سلامت قلب و قلب سالم از زمان جنینی باید در نظر گرفته شود و اگر از ابتدا و قبل از تولد به آن توجه نکنیم تا آخر عمر دچار مشکل و عوارض آن خواهیم بود.

سلامت روان و سلامت جسم دو عامل مهم در سلامت قلب و داشتن قلبی سالم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سلامت روان بسیار مهم و جدی است زیرا بیشتر بیماری‌های جسمی منشاء روانی دارند و از عوارض بیماری‌های روحی هستند.

توصیه مهم اینکه حتما آماده قبول مسئولیت خطیر مادر و پدر شدن باشید و به این امر افتخار کنید زیرا از همان ابتدا اضطراب و فشارهای روانی می‌تواند باعث اختلال در دوره تکامل جنینی شود، زیرا افزایش یا کاهش هورمون‌های کنترل کننده خُلق مادر می‌تواند بر تکامل و سیر آن تاثیر داشته باشد.

کنترل خُلق و تنش‌های عصبی با مصرف داروهای اعصاب تاثیر به شدت مخرب و مخاطره‌آمیز را بر جنین می‌گذارد که می‌تواند موجب بیماری‌های مادرزادی قلبی گردد.

مادرانی که در دوران بارداری آرامش روانی کامل دارند فرزندان سالم‌تری را به دنیا می‌آورند. شیوع بیماری‌های مادرزادی قلبی 5 تا 8 مورد در هر هزار تولد زنده است که حدود 2 تا3 شیرخوار از هر هزار تولد طی سال اول زندگی علائم مربوطه را نشان می‌دهند.

اگر برای مادر شدن و یا پدر شدن آمادگی وجود نداشته باشد می‌تواند در فرد و در خانواد ایجاد بحران کند. بحران یک اختلال درونی است که از طریق یک حادثه استرس‌زا یا ناگوار در شخص بوجود می‌آید و در روش معمول شخص برای سازگار شدن موفق نمی‌شود و واکنش‌ها در مقابل بحران پیش آمده غیرموثر می‌شود، ترس و اضطراب افزایش می‌یابد.

تغذیه مناسب، خواب کافی، استفاده از ترکیبات حاوی ویتامین‌ها، استفاده از مواد غذایی فراوان حاوی امگا 3 و اسید فولیک و پیشگیری از کم خونی یا آنمی فقرآهن که بر میزان اکسیژن رسانی به بافت‌ها تاثیرگذار است و همین‌طور تامین مواد معدنی مانند مس، روی، کلسیم در سلامتی و رشد تکامل نقش اساسی دارد.

عوامل جسمی که مهمترین آن پیشگیری از بیماری‌های عفونی، رعایت بهداشت دهان و دندان، فعالیت بدنی هوازی و تغذیه مناسب، دوری از عوامل آلاینده، شاد بودن، دوری از تنش‌های شغلی و عوامل استرس‌زا، تناسب شغل و زندگی و برقراری تعادل بین این دو فرایند است که خود باعث کاهش فشارهای روانی می‌شود.

بدانید آرامش موجب تنظیم ضربان قلب می‌شود و این را پروردگار یکتا هم به ما یادآوری فرموده است: الا بذکراله تطمئن القلوب به درستی که دل‌ها آرام گیرند با یاد خدا

پس بیایم شاد باشیم وشاد زندگی کنیم و با یاد خدا آرامش را به قلب خود هدیه بدهیم و فراموش نکنیم که راز خوشبختی در رسیدن به آرامش است و با رسیدن به آرامش، قلبی سالم خواهیم داشت.
منبع: ایسنا
برچسب ها: کرمان ، قلب ، خلقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.