رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شهرستان اسکو با سطح زیرکشت یک هزار و 650 هکتار گردو، رتبه نخست استان در تولید محصول را به خود اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،محمدیان در جشن برداشت محصول گردو در شهرستان اسکو با بیان این مطلب افزود: سطح زیر کشت گردو در استان به 11 هزار و500 هکتار رسیده و تولید این محصول به 1/3 تن در هکتار افزایش یافته است.

وی بابیان اینکه یکی از نیازهای شهرستان که نقش مهمی نیزدر ایجاد اشتغال بخصوص جوانان دارد، راه اندازی کارگاه های کوچک و بزرگ بسته بندی و صنایع فراوری محصولات کشاورزی به ویژه گردو است، افزود: با بسته بندی خوب و مناسب محصول، زمینه عرضه و فروش گردو با قیمت بالاتر و ایجاد زمینه اشتغالزایی در سطح شهرستان فراهم می شود.

محمدیان در ادامه اظهار کرد: متاسفانه به علت فقدان صنایع بسته بندی و فراوری، محصول تولیدی به قیمت نازلی از کشاورزان خریداری می شود که به هیچ وجه جوابگوی هزینه های تولیدی آن نبوده و امید می رود با تشکیل تعاونی ها از ضرر و زیان تولید کنندگان این محصول پر ارزش جلوگیری شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه برگزاری جشن برداشت گردو بی تردید، فرصتی برای معرفی این محصول با ارزش و قدردانی از بهره برداران پرتلاش این محصول مهم بوده و بخصوص شکل گیری تشکل های صنفی جهت پیگیری مسائل و مشکلات این محصول و نیز توسعه صنایع فرآوری و تکمیلی قسمت های مختلف این درخت، گام بلندی در توسعه شهرستان و منطقه بشمار خواهد آمدگفت: درحال حاضر فقط از مغز گردو استفاده می شود و این درحالی است که سایر فراورده های این محصول نیز درآمدزا می باشد.

وی با بیان اینکه تامین نهال های پیوندی و ترویج كشت آنها، تعویض تاج درختان بویژه دردرختان كم سن وسال و نیز ترویج سایر عملیات اصلاحی مثل تغذیه صحیح و بهینه درختان، اصلاح تراكم و هرس، در راستای افزایش کمی وکیفی محصول تولیدی همچنان تداوم خواهد یافت افزود: با توسعه این عملیات می توان در سالهای آتی علاوه بر افزایش کیفیت محصول، به عملکرد تا دو برابر فعلی تولید محصول خوشبین بود./س

 

برچسب ها: کشت ، گردو ، اسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.