دانشنامه اسارت چهره واقعي انسان هايي درگير اسارت را با پرهيز از شعارزدگي بيان مي كند.

"هادي بهروز"، نويسنده كتاب "اتاق ژنرال" در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: دانشنامه اسارت در وهله اول از شعار پرهيز كرده است و اين امر بايد در تمام كتاب هاي حوزه دفاع مقدس همچنين كتاب هاي حوزه اسارت رعايت شود.

وي افزود: هنگامي كه چهره واقعي انسان هاي درگير اسارت را نشان دهيم بايد از شعارزدگي و قهرمان سازي هاي بي ربط پرهيز شود هر چند كه به دنبال نمايش چهره انسان هاي مقاوم هستيم اما بايستي چهره واقعي آن ها را نشان دهيم.

نويسنده كتاب اتاق ژنرال ادامه داد: چهره واقعي رزمندگان را بايد به دليل واقعه تاريخ بودن آن به نمايش بگذاريم زيرا اين مطالب بايستي بي غل و غش به دست مخاطب برسد تا در قرن هاي بعد به عنوان كتاب مرجع مورد استفاده قرار گيرد.

وي با اشاره به سپري شدن زمان زيادي از جنگ جهاني دوم و ن گارش كتاب هايي در اين باره عنوان كرد: كتاب هايي در باره جنگ جهاني دوم با تمام خوبي ها و بدي هايش نوشته مي شود و در اين باره افسانه سازي هايي صورت مي گيرد.

وي با اشاره به تفاوت جنگ ايران و جنگ جهاني دوم اظهار داشت: داشته هاي جنگ و جنبه هاي مختلف آن از جمله اسارت بايد به دست مخاطب برسد و تأثير عمده اي بر مخاطب مي گذارد.
"پايي كه جا ماند" اثر سيد ناصر حسيني از كتاب هاي خوب در زمينه اسارت است.

بهروز ادامه داد: "پايي كه جا ماند" به دقت نوشته شده است و روز نوشت هاي خود را از دوران اسارت در اين كتاب مطرح مي كند اين كتاب ايده اي به داستان نويسان دفاع مقدس مي دهد در اين كتاب در مجموع به يك جهان بيني در باره اسارت مي رسيم.

نويسنده كتاب اتاق ژنرال با بيان مخالفت خود با دخل و تصرف در رويدادهاي دفاع مقس در كتاب هاي حوزه دفاع مقدس تصريح كرد: مخالف دخل و تصرف در رويدادهاي دفاع مقدس هستم منتها ارائه خاطرات دفاع مقدس با زبان ديگر و زباني هنرمندانه، هنر مي خواهد.

وي اظهار داشت: دخل و تصرف داستاني در دانشنامه اسارت نبايستي صورت بگيرد خيالپردازي در كتاب هاي دفاع مقدس بايد منطبق بر واقعيت باشد هيچ گاه يك نفر يك خاطره را به يك شكل بيان نمي كند و در هر بازگويي، خاطره تغيير مي كند.

بهروز خاطرنشان كرد: در بيان خاطرات دفاع مقدس گاهي قسمتي از اين خاطره فراموش مي شود، قسمت هاي سپيد خاطره را از ديگران وارد متن كنيم نه آنكه با خيالپردازي مطلبي را به متن بيفزاييم و در صورت اضافه كردن مطلبي به متن به وسيله خيالپردازي باور پذيري و دلنشيني داستان را براي مخاطب سخت مي كنيم./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار