سرپرست وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري تاكيد كرد: مديران دانشگاه ها سليقه هاي سياسي را كنار بگذارند و به ديد يكسان به همه تشكلها و دانشجويان نگاه كنند.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر جعفر توفيقي در جشن استقبال از دانشجويان جديد الورود دانشگاه بوعلی بر ايجاد عدالت بين تشكلهاي دانشجويي و فراهم كردن فرصت براي فعاليت همه تشكلهاي دانشجويي در دولت تدبير و اميد تاكيد كرد و گفت: مديران دانشگاه ها بايد تفكر انتقادي دانشجويان را به رسميت بشناسند چرا كه دانشجويان به علت آگاهي، اطلاعات و تسلطي كه بر جامعه دارند همواره دارای تفكر انتقادي هستند.
وي افزود: رسالتها و مسئوليت دانشگاه روز به روز از نظر كيفيت و كميت رو به فزوني بوده و امروز دانشگاه مسئول تربيت انسانهايي پاك، فرهيخته، ‌آگاه، كارآفرين، خلاق، ‌نوآور و با اعتماد به نفس است .
سرپرست وزارت علوم تاكيد كرد : مديران دانشگاه ها بايد اجازه دهند دانشجويان در دانشگاه نظرات و عقايد خود را بيان كنند و به عقايد دانشجويان احترام بگذارند.

وي ادامه داد: محيط دانشگاه بايد به گونه اي باشد كه هر روز هواي جشن آغاز سال تحصيلي جديد در جاي جاي دانشگاه با نشاط و سرزندگي همراه باشد و در سر كلاس درس نيز اين شور و نشاط وجود داشته باشد چرا كه اين شور و نشاط سرمايه عظيم پيشرفت محسوب مي شود.

وي تصريح كرد: براي ما بسيار افتخار آمیز است كه در نهاد دانشگاه به عنوان دانشجو، هيات علمي و كارمند فعاليت مي كنيم ، چرا كه بر اساس آمار و شواهد موجود درخشان ترين كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران كارنامه علمي بوده و مقام معظم رهبري همواره  بر پيشرفت هاي علمي كشور تاكيد كرده  و دستاورد علمي كشور را بهترين دستاورد نظام معرفي كرده اند.
دكتر توفيقي تصريح كرد: بنا به فرموده  مقام معظم رهبري علم پيشرفت هاي علم و فن آوري مايه اقتداروعزت نظام است.
دكتر توفيقي خاطرنشان كرد: علم و فن آوري بزرگترين وسيله رقابتي كشورها بوده و دانشگاه ها در توسعه علم و فن آوري بزرگترين و مهمترين مسئوليت را بر عهده دارند و توسعه اقتصادي، سياسي، فرهنگي، سرمايه هاي اجتماعي و ظرفيتهاي دفاعي كشور بدون علم و فناوري عملي نمي شود.
وي تاكيد كرد: مشكلات اجتماعي و اقتصادي روز به روز پيچيده تر مي شود و دانش آموختگان نيز بايد روز به روز از نظر تسلط مهارتهاي علمي و فني و پيچيده تر شوند تا بتوانند در دنياي امرور اثر بخش بوده و مسائل و مشكلات كشور راحل و فصل كنند.

دكتر توفيقي گفت: دانشگاه رسالت ملي، بومي و بين المللي دارد، از طرفي ديگر بايد علم توليد كند و از يك طرف علمي كه توليد مي كند بايد به نيازهاي جامعه پاسخ دهد.

وي ادامه داد: اگر دانشگاه امروز پژوهش مي كند اين پژوهش بايد به مشكلات مردم گره بخورد و نيازهاي مردم را رفع كند و مردم بايد حضور دانشگاه را در جامعه خود احساس كنند .

وي خاطرنشان كرد: امروز دانشگاه در بطن تحولات كشور بوده و بازيگر اصلي در توسعه اقتصاد دانش بنيان، تحولات ملي و بين المللي محسوب مي شود و دانشجويان موظف هستند در اين راستا آرمانهاي نظام جمهوري اسلامي را محقق كنند.
وي با اشاره به اينكه دانشگاهها يكي از نهادهاي با ارزش اجتماعي محسوب مي شوند گفت : در حال حاضر چهار ميليون و 500 هزار نفر دانشجو در سطح كشور و بيش از دو هزار و 500 دانشگاه و موسسه آموزش عالي فعاليت مي كنند كه در نقاط مختلف كشور پراكنده هستند.

سرپرست وزارت علوم تحقيقات و فن آوري تصريح كرد: امروز از نظر كميت وضعيت مطلوبي داريم و فرصت خوبي است تا به بهبود كيفيت بپردازيم چرا كه امروز برخي صندلي دانشگاه ها در برخي رشته ها خالي بوده بنابراين بايد بر روي رشته هايي كه در جامعه اشباع شده تجديد نظر كنيم.

دكتر توفيقي خاطرنشان كرد: در برنامه هاي درسي و آموزشي دانشگاه ها بايد تجديد نظر كنيم و آنها را به نياز بازار بيشتر نزديك كنيم چراكه امروز يكي از دغدغه هاي جدي دولت و وزارت علوم اشتغال دانش آموختگان بوده و براي بهبود اشتغال دانش آموختگان وظايفي را ما برعهده داريم و وظايفي را نيز مسؤولان اقتصادي و صنعتي كشور بر عهده دارند.

وي ادامه داد: وظيفه وزارت علوم در حوزه فراهم كردن زمينه اشتغال دانش آموختگان تجديد نظر در رشته ها، برنامه هاي درسي، برنامه هاي آموزشي و نزديك كردن آنها به بازار كار و نيازهاي جامعه است.

سرپرست وزارت علوم گفت : : هزينه هايي كه در آموزشي عالي صرف امور پژوهشي مي شود يك نوع سرمايه گذاري بوده و هزينه محسوب نمي شود بنابراين تمام هزينه هايي كه دولت براي امر پژوهش صرف مي كند بايد به شكل ارزش افزوده اقتصادي،‌ سياسي و فرهنگي به جامعه برگردد تا مردم آن را احساس كنند واگر پولي در آموزش عالي هزينه مي شود موجب بهبود اوضاع اقتصادي و ساير زمينه ها مي شود بنابراين سرمايه گذاري در اين حوزه  لازم است.

وي در ادامه گفت: بايد از شركتهاي دانش بنيان حمايت كنيم چرا كه نزديك به 13 سال است زير ساختهاي توسعه فناوري در كشور ما سرمايه گذاري شده و شكل گرفته و پاركها و مراكز رشد در كشور ما فعال هستند و در حال حاضر بيش از  سه هزار و 300 شركت دانش بنيان در سطح كشور داريم كه آنها توسط دانش آموختگان دانشگاه ها راه اندازي شده و اداره مي شود و گردش مالي بسياري را ايجاد كردند.

وي افزود: تا پايان برنامه پنجم بايد 20 هزار شركت دانش بنيان براي كشور داشته باشيم تا 300 هزار شغل براي دانش آموختگان فراهم شود.

دكتر توفيقي گفت: دانشگاهيان بايد به گونه اي برنامه ريزي كنند كه دانش آموختگان از نظر دانش، مهارت و بينش روز به روز به توسعه نزديك تر شوند، به گونه اي كه به هنگام  فارغ التحصيلي وارد بازار كار شوند و بعد از آن به دنبال شغل نگردند.

وي گفت: دهه چهارم انقلاب دهه پيشرفت و عدالت است بنابراين بايد  در اين دوره دستاوردهاي علمي و آموزشي ما تكميل شود و در راستاي توسعه پايدار كشور قدمهاي رو به جلو برداشته شود.
برچسب ها: دانشگاه ، مدیر ، سلیقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار