شرکت هواپيمايي قطر ايرويز، مهمانداران اين شرکت را از باردار شدن منع مي کند و نظارت بسيار نزديکي بر زندگي همه کارکنان خود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي راديو اروپ1 ؛ شرکت هاي هواپيمايي کشورهاي حوزه خليج فارس در زمينه حقوق کار دقيق و قانونمدار نيستند. 

کارمندان زن شرکت قطر ايرويز براي ازدواج بايد از اين شرکت اجازه بگيرند. آي تي اف تأييد مي کند که در شرکت قطر ايرويز، کارکنان زن نمي تواند در مورد ازدواج خود تصميم بگيرند. در قرارداد کار آنان، به وضوح به اين مطلب اشاره شده و آمده است: لازم است در صورتي که قصد تغيير وضع تأهل خود را داريد شرکت را مطلع و از آن کسب اجازه کنيد.

در اين شرکت باردار شدن کارمندان زن ممکن است به قيمت اخراج از شرکت باشد. در قرار داد بي رحمانه ديگري از اين شرکت آمده است :کارکنان زن بايد به محض آگاهي از باردار بودن خود، شرکت را مطلع سازند و کارفرما اين حق را دارد که با در نظر گرفتن تاريخ اعلام بارداري نسبت به خاتمه دادن به قرار داد کاري آنان تصميم گيري کند.

قطر ايرويز، درباره کساني هم که سعي کنند بارداري خود را مخفي کنند صراحتاً خاطر نشان کرده است: هرگونه مخفي کاري در اعلام بارداري به منزله نقض قرار داد در نظر گرفته خواهد شد.

علاوه بر دو مورد مذکور کارمندان قطر ايرويز، حق استعمال دخانيت حتي در زمان هاي شخصي خود را هم ندارند. همچنين مقررات منع رفت و آمد نيز بر آنان تحميل مي شود. اين کارمند مي گويد: بعد از ساعت سه صبح مراجعه به شرکت ممنوع است. ما در دوحه و در منازل متعلق به شرکت زندگي مي کنيم، براي آمدن يا خارج شدن، به يک کارت نياز است. و به اين ترتيب شرکت هميشه کم و بيش مي داند که ما کجا هستيم.

فدراسيون بين المللي کارگران حمل و نقل (آي تي اف) ، که مقر آن در انگليس است تصميم گرفته اقداماتي را براي محکوم کردن روش‌هاي داخلي سه شرکت در حال گسترش قطر ايرويز، امارات و اتحاد ايرويز، صورت دهد.

اين شرکت پيش از اين نيز به دليل توجه نکردن به آزادي هاي منظور شده در قانون کار مورد انتقاد قرار گرفته بود و اکبر الباکر، مدير عامل شرکت هواپيمايي قطر ايرويز، در ماه مه با لحني تند در دفاع از عملکرد اين شرکت گفته بود: اگر سنديکاها (اتحاديه‌ها) وجود نداشتند، در غرب مشکلي به عنوان بيکاري وجود نداشت. سنديکاها شرکت ها را از جنبه رقابتي خارج مي کنند و تنها مانعي براي توليد و بهره وري هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار