بعد از انتخابات رياست جمهوري و تعيين وزرا و آشنايي نسبي هريك از آنان در مورد وضعيت كنوني كشور و انتخاب معاونين و رؤسا و مسئولين از سوي هر يك از مقامات دولتي ، شايد يكي از چالشهاي پيش روي مديران دولتي و خاصه، وزارت كشور دولت يازدهم، انتخاب افرادي شايسته، عملگرا، آشنا به مسائل و مشكلات و چالشهاي پيش روي هريك از استانها، وقوف بر تمدن، توانمندي ها و پتانسيل موجود در استان و فردي متعهد، متخصص ، مجرب و مدير باشد.

 



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد   انتخاب در يك نظام فردي و اجتماعي از جايگاه بسيار ارزشمند و تاثيرگذاري نيز برخوردار است كه اين تاثير گذاري گاهي فقط در محدوده يك فرد و گاهي هم در محدوده يك جامعه و يك ملت متبلور است.

انتخاب ها بسته به شرایط، ضوابط، روابط، اصول و حدود آن مسلما با يكديگر متفاوت است و اتفاقا متفاوت بودن آن نشانه اي از درست بودن آن است.

در انتخاب يك شخص براي تصدي پست مهمي مانند استاندار هم رعايت موارد گوناگوني با توجه به مناسبات مختلف جغرافيايي، فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و موقعيت هاي مختلف ديگر از جايگاه مهمي برخوردار است.

استان خراسان رضوي به مركزيت مشهد مقدس كه پايتخت معنوي ايران محسوب و قطب بلامنازع گردشگر مذهبي با حدود ساليانه 30 ميليون زائر و مسافر مي باشد که بعد از تهران بزرگترين و پرجمعيت ترين كلان شهر كشور بعد از استان فارس بيشترين شهرستان را در خود جاي داده است، انتخاب استاندار اين استان را هرچه بيشتر مورد توجه قرار مي دهد و مي طلبد كه در اين زمينه رعايت بسياري از موارد و صلاحيت ها را نيز مدنظر قرار دهد.

در اين مورد بايستي بين افراد داراي شرايط احراز پست استانداري معيارهاي متعددي از جمله عقلانيت، اعتدال، تجربه، شناخت، تخصص و مدیریت را مدنظر قرار داد. البته تاكنون در بسياري از مجامع و محافل و خبرها و خبرگزاري ها بيش از 25 نام براي اين پست مطرح شده اند كه از جمله آنان شاملو، مظفري، مؤمني، مالكي، صلاحي، نيك زاد، بختياري و غيره به چشم مي خورند و اين حدس و گمان ها، درست يا نادرست و دانسته يا ندانسته خود گونه اي بر تحميل فشار جهت انتخاب اين پست است.

حال مي بايستي جداي از اين نامها و گمانه زني ها به اين نكته بيش از پيش توجه كرد كه اولويت هاي امروز استان و مردم استان و مشكلات و مسائل پيش رو و همچنين توانمندي ها و خواسته هاي آنان چيست و با توجه به همين مسائل به بررسي صلاحيت هر فردي كه قرار است متصدي اين شغل گردد اهتمام ورزيد.

انتصاب استانداري كه توانايي مديريت و اشراف به تمامي مسائل حياتي و اصلي استان را داشته باشد و اين به معناي بومي بودن اين فرد نمي تواند باشد، بلكه مي بايستي به مواردي توجه كرد كه مقتضي شرايط امروز آن ها را ايجاب مي كند يعني اينكه بايد به عنوان مثال به صنعت توريست و گردشگري واقف و برنامه اي در اين مورد داشته باشد.

چالشها و مسائل پيش روي استان خراسان رضوي بسيار زياد است كه البته توانمندي ها و ظرفيت ها نيز در اين استان فراوان است و دقيقا همين موارد سبب مي شود كه اين استان در شرايط متفاوت تري نسبت به ساير استانها قرار گيرد كه البته متاسفانه تا به امروز در اين استان به نسبت توانايي هايي كه وجود دارد بهره برداري در خور جايگاه آن انجام نگرفته است.

برخي از چالشهاي پيش روي استان كه مي بايستي نسبت به رفع نواقص، انجام و نظارت بر آن ها به صورت ويژه اهتمام ورزيد عبارتند از: رونق فعاليت هاي اقتصادي مولد، توجه به رونق بخش صنعت در استان، جذب و پيگيري سرمايه هاي كلان و گسيل آنان به سمت استان جهت بهبود بخشهاي مختلف، موقعيت مرزي استان و حفظ امنيت، وضعيت بيكاري، برخورد عدالت محور با شهرستانهاي كم برخوردار، استفاده از نيروي انساني موجود در استان، طرح هاي رونق كشاورزي در استان، نظارت و كنترل بازار ، توجه ويژه به فعاليت هاي فرهنگي به خصوص در شهرستان ها، ترويج فرهنگ غني و پر افتخار استان خراسان، فعاليت هاي ورزشي و حمايت از ايده هاي نو به خصوص در رابطه با جوانان، وضعيت كشف رود و امثالهم.

همچنين پتانسيل هاي بالقوه اين استان را نيز مي بايستي مدنظر قرار داد كه برخي از مهمترين اين توانمندي ها عبارتند از: مركزيت مشهد مقدس به عنوان پايتخت معنوي ايران و گسيل بيشترين تعداد مسافر در كشور كه برنامه ريزي شهري در مورد اين توانمندي حتما مي تواند شرايط بسيار خوبي را براي جذب سرمايه ها و ايجاد فرصت هاي متعدد و مختلف فراهم آورد. كه در اين مورد خاص مي توان با توجه به مسافران داخلي و خارجي، صنعت گردشگري و توريست را رونق فراوان بخشيد.

فرصت هاي بسيار زيادي در حوزه كشاورزي و دامداري در استان وجود دارد كه متاسفانه تاكنون به شكل جدي و روش مند به اين مقوله توجهي نشده است و مي طلبد كه توجه بيشتر مسئولين استان به اين مبحث به شكل ويژه تري دنبال شود.

همچنين توانايي هاي ديگري نيز وجود دارد كه برخي از آنان عبارتند از: محصولات ويژه كشاورزي مانند زعفران و پسته ، وجود شهرستان ها با توانايي ها و استعدادهاي متفاوت، قرار داشتن منابع و معادن متعدد، وجود مراكز و سازمان هاي تاثير گذار، وجود دانشگاه ها و حوزه هاي مختلف و توانايي ارتباط با مراكز اجرايي و وجود نيروي انساني جوان و متخصص.

متاسفانه تا امروز كه عزمي جدي براي حل مشكلات و چالشها به صورت ريشه اي و قطعي در استان ديده نشده است و استانداران پيشين فعاليتي ماندگار و نهادينه را در اين استان بهره مند از مواهب مادي و معنوي بسيار، انجام نداده اند و از استعدادهاي اين استان پهناورهم تاكنون آنچنان كه انتظار مي رفته است استفاده نكرده اند.

درحالي كه امروز بحث انتخاب استاندار، صحبتي است كه ميان بسياري از افراد و مجامع مطرح است و دغدغه اي است كه به حق جاي صحبت در مورد ابعاد و مختصات آن بيش از اين مرقومه و صحبت هاي اين چنيني جاي تبادل و تضارب آراء دارد، اين موضوع به ذهن متبادر مي شود كه چه فردي بايستي براي احراز اين پست معرفي گردد و آيا با معيارهاي ثابت و واحد مي توان درباره اين انتخاب تصميم گيري كرد؟ چه معيارهايي در احراز اين منصب قابل بررسي است؟

اصولي و منطقي ترين انتخاب آن است كه شرايط در حوزه اين انتخاب كاملا مشخص باشد، اينكه سياسي بودن، بومي يا غير بومي بودن، وابسته يا مستقل بودن، تجربه و تخصص داشتن در چه حوزه ها و چه كاركردهايي، با چه روحيه و جسارتي و در نهايت راهبرد و برنامه اداره استان و رويكردها و آشنايي با اين رويكردها كاملا روشن و واضح باشد و صلاح و آرامش مردم شهری که پیشانی نظام است و پایتخت معنوی ایران که فقط مشهدی ها و خراسانی ها نیستند بلکه شامل 30 میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی می باشند و رفاه آنان حرف اول و فصل الخطاب تصميم ها قرار گيرد./س

برچسب ها: انتخابات ، ریاست ، جمهوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.