گزيده‌اي از اخبار روز فضاي مجازي؛

درخواست درگوشی کری از ظریف چه بود؟/ عذرخواهي اوباما از همتای ایرانی خود‌/ فرصت ديپلماسي در دوره احمدي‌نژاد از دست رفت

تلاش لابی صهیونیستی آفت بزرگ دستاورد‌های سفر روحاني، بيم‌ها و اميدها بعد از سفر نيويورك، درخواست درگوشی کری از ظریف چه بود؟، هك كردن شرکت‎های بانکی و انرژی آمريكا از مبداء ايران، عذرخواهي اوباما از همتای ایرانی خود ‌و ... از جمله اخبار جذاب بسته خبري امروز است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌اي از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري هستيم كه رصد تمام اين اخبار براي مخاطبان در گرو صرف وقت بالايي است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ براي تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌اي از اخبار سياسي هر روز كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شود را در قالب يك بسته خبري در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

تماس تلفني اوباما و روحاني يك لحظه دراماتيك در روابط واشنگتن ـ تهران بود

خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: اولین تماس تلفنی غافلگیرکننده روز جمعه بین باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نه تنها یک لحظه مهیج و دراماتیک در روابط ایران و آمریکا بود بلکه یک لحظه دراماتیک در زمینه دیپلماسی دیجیتال نیز بوده است.

این خبرگزاری سپس به پیام توییتری رئيس‌جمهور ايران اشاره کرد که نوشته شده بود: در یک مکالمه تلفنی بین روسای جمهور ایران و آمریکا، حسن روحانی: روز خوبی داشته باشید! باراک اوباما: متشکرم، خداحافظ (به زبان فارسی(

خبرگزاری فرانسه در توضیح واژه فارسی خداحافظ نوشت: "خداحافظ" یک عبارت فارسی است که برای بدرود و وداع استفاده می‌شود اما تحت‌الفظی اینگونه ترجمه می‌شود "خدا محافظ شما باشد".

تلاش گسترده برای نزدیک نشدن تهران ـ واشنگتن

براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم به دنبال ممانعت از نزدیکی روابط تهران  ـ واشنگتن است.

به گزارش الف، براساس اعلام رسانه‌های صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو امروز شنبه به نیویورک می‌رود تا علاوه بر سخنرانی در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و مانع از نزدیکی روابط غرب به‌ویژه آمریکا با ایران شود.

دولت امارات موضوع اخراج ایرانیان را لغو كرد

در حالی که تعدادی از ایرانیان مقیم امارات برای تعیین تکلیف اقامت خود به مراکز مربوطه به وزارت کشور امارات فراخوانده شده بودند، ماموران اماراتی به آنها اعلام کردند که می‌توانند در امارات باقی بمانند، بر اين اساس جمعی از ایرانیان مقیم امارات در تماس تلفنی این موضوع را به ایسنا اعلام کردند و گفتند که دولت امارات تصمیم‌ گرفته موضوع اخراج ایرانیان را لغو و ایرانیانی که برای تمدید اقامت خود مراجعه کرده بودند بدون هیچ مشکلی پذیرفته شده و اقامت آنها تمدید شده است.

همچنین بخشی از ایرانی‌هایی که پس از لغو اقامت برای بازگشت به کشور به فرودگاه‌های امارات مراجعه کرده‌اند در این باره گفتند که ماموران فرودگاه به آنها اعلام کردند در صورت تمایل می‌توانند همچنان در این کشور به کار و زندگی خود ادامه دهند ماه گذشته در گفتگوی تلفنی وزیر خارجه امارات با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به مناسبت تبریک آغاز فعالیت وی، ظریف با تاکید بر روابط صمیمانه دو کشور ایرانیان مقیم امارات را پلی برای توسعه روابط ایران و امارات معرفی کرده بود.

تماس تلفنی صانعی با برخی از زندانیان امنیتی آزاد شده

آیت‌الله صانعی در تماس تلفنی جداگانه‌ای با امین‌زاده، میرطاهر موسوی، عرب‌سرخی، علیرضا بهشتی و نسرین ستوده از آزادی و مرخصی آن‌ها ابراز خشنودی كرد.

به گزارش ایلنا، زندانیان آزاد شده نیز ضمن ابراز خشنودی از این تماس، از ابراز محبت وي نسبت به خانواده‌های آنان در طول مدت زندان تشکر کردند.

عذرخواهي اوباما از همتای ایرانی خود

سایت (الحیاة عربستان) با اشاره به تماس تلفنی اوبا ما با روحانی نوشت: اوباما از روحانی به دلیل به زحمت افتادن در سفر به نیویورک عذرخواهی کرد.

به گزارش عصر امروز، علی‌رغم اینکه مکالمه میان رئیس‌جمهور آمریکا و ایران روز جمعه، اولین مکالمه از سال ۱۹۷۹ تا‌کنون بود اما این دو مرد مضطرب بودند، به گونه‌ای که اوباما از همتای ایرانی خود به خاطر به زحمت افتادن در سفر به نیویورک عذرخواهی کرد همچنین رئیس‌جمهور ایران از حسن مهمانی و تماس تلفنی اوباما تشکر کرد و روز خوشی را برای وی آرزو کرد.


توانایی‏‏های رایانهای ایران بیش از انتظار سازمانهای امنیتی آمریکاست

در حالی که مقامات رسمی آمريكا مدعی هستند شواهدی مبنی بر دستیابی هکرها به اطلاعات حساس وجود ندارد‌ اما نسبت به حملات مشابه ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مهر، وال‌استریت ژورنال ضمن انتشار این خبر گفت كه هکهای پیشینی که از مبدا ایران انجام شده بود علیه شرکتهای بانکی و انرژی بوده است و به نقل از منابع خود نوشت "گزارشِ رخنه فوق و واکنشی که نسبت به آن صورت گرفته به چاک هیگل  ـ وزیر دفاع ـ و ژنرال مارتین دمپسی -رئیس ستاد مشترک ارتش- داده شدكه" وزارت دفاع آمریکا حاضر به تایید این مطلب نشد.

مقامات رسمی همچنین اعتراف کردند که رخنه به نیروی دریایی نشان می‌دهد که توانایی‏‏های رایانهای ایران بیشتر از انتظار سازمانهای امنیتی آمریکاست.

فرصت ديپلماسي در دوره احمدي‌نژاد از دست رفت

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه می‌تواند در مذاکره با غرب کمک شایانی به دولت کند، اظهار داشت: اگر طرفین گفتگو و مذاکره بتوانند بر سر یک زمانبندی و چهارچوب موضوعی به توافق برسند که تنش ها را کاهش دهند، موفقیت حاصل خواهد شد.

وی در گفتگو با فردا، وضعیت سیاست خارجه در دوران ریاست‌جمهوری‌ احمدی‌نژاد را نابسامان دانست و گفت: در دوران احمدی‌نژاد غرب از گفتگوی انتقادی که در دوران اصلاحات داشت دست کشیده و فرصت ایجاد شده بود که مذاکرات در فضایی مناسب انجام شود اما عدم نرمش در سیاست خارجه دولت احمدی‌نژاد این فرصت را از بین برد.

کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به اينكه نظام بعد از جنگ، موضعی معتدل را در مسائل سیاست خارجی و امور بین‌الملل داشته است، تصريح كرد: اما افراطی‌گری‌های دوران احمدی‌نژاد باعث شد تا این اعتدال در سیاست خارجه از بین رود، از همین‌رو ادعاهای‌ احمدی‌نژاد بر تعداد دشمنان نظام افزود و بهانه‌های آنان را افزایش داد.

تلاش لابی صهیونیستی، آفت بزرگ دستاورد‌های سفر روحاني

روی کار آمدن دولت‌های جدید همواره فرصتی است برای کشورها تا سیاست خارجی و روابطشان را با دیگر کشورها بازتعریف کنند. از آن جهت سفر آقای روحانی حائز اهمیت بود که کشورهای خارجی درصدد بودند دیدگاه و اهداف ایشان را بررسی کرده و نگاهی تازه به روابط با ایران داشته باشند.

به گزارش تدبير 24، با توجه به عدم همراهی آمریکا در تحولات سوریه از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان، می‌شود گفت که غرب با تصمیم آمریکا همراهی موثری نداشت و این یعنی آمریکا از موضع قدرت در مسائل منطقه‌ای برخوردار نیست که این هم شرایط متفاوتی را برای جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی به وجود آورد به ویژه آنکه صحبت‌ها و اظهارات دکتر روحانی منطبق با فضای این مجامع و عرصه بود.

آقای روحانی و هم وزیر خارجه آقای ظریف توانستند از رسانه‌ها نهایت استفاده را ببرند و مواضع حق‌طلبانه و عزتمندانه ایران را به دنیا منتقل کنند. دستاورد دیگری که برای ایران بسیار مهم بود تغییر موضع آمریکایی‌ها نسبت به ایران بود البته ما نباید شتابزده و با دستپاچگی عمل کنیم، طی 8 سال گذشته با سران موثر کشورهای اروپایی تا به حال هیچ دیداری در سطح سران نداشته‌ایم، مسئله دیگر که به نظر حائزاهمیت بود در انزوا قرار گرفتن اسرائیل است و در کنار این موضوعات، مهم‌ترین دستاورد یا شاخص‌ترین سفر روحانی تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی دنیا به وسیله دیپلماسی عمومی بود که توسط تیم روحانی انجام گرفت.

یک آفت بزرگ هم که این سفر و دستاورد‌های آن را تهدید می‌کند، تلاش لابی صهیونیستی و اقلیت جنگ‌طلبان کنگره آمریکاست البته نباید به نقش منفی کشورهای مرتجع منطقه نيز بی‌توجه بود.

درخواست درگوشی کری از ظریف چه بود؟

" آسوشیتد پرس" نوشت: "جان کری" وزیر خارجه آمریکا که در نشست شب گذشته گروه 1+5 با ایران کنار وزیر خارجه ایران نشسته بود در حالی که جلسه رو به اتمام بود با خم شدن به سمت وزیر خارجه ایران درخواستی را مطرح کرد.

به گزارش مهر، وی در این درخواست خواستار صحبت با محمدجواد ظریف شد و گفت: می‌توانیم چند دقیقه‌ای با هم صحبت کنیم؟

ديدار رهبران اسلامي نيويورك با رئيس‌جمهور






ديدار رئيس‌جمهور با ايرانيان مقيم آمريكا

به گزارش مشرق در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، ديدار دكتر روحاني با ايرانيان مقيم آمريكا برگزار شد.








انزوای صهیونیست‌ها در نیویورک؛ سکوت رسانه‌ای در تل آویو

رسانه‌ها و خبرگزاری‌های اسرائیل بعد از مذاکرات ۵+۱، تنها به ذکر اخبار مربوط به آن اکتفا کردند و این در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از این، هر جلسه مذاکرات هسته‌ای با جریان‌سازی رسانه‌های صهیونیستی همگام با رهبرانشان علیه ایران همراه بود.

به گزارش افكار نيوز، رسانه‌های رژیم صهیونیستی بدون پوشش اخبار مربوط به ایران به دستور دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از ارائه هرگونه تحلیل و خبر در این خصوص خودداری می‌کنند و وزیر اطلاعات صهیونیست‌ها تهدید کرد که در سخنرانی هفته آینده نخست‌وزیر اسرائیل در سازمان ملل، نتانیاهو قصد دارد تا اطلاعاتی را افشا کند که کسی تا به حال از آنها خبر نداشته و در مقابل تصویری است که حسن روحانی از خود نشان داده است.

ظاهرا نتانیاهو در حال پرونده‌سازی برای برنامه هسته‌ای ایران است تا با مدارک جعلی خود بر غرب فشار وارد کند! این بار نتانیاهو تنها مانده است؛ چرا که در زمان سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل، نماینده‌های اسرائیل به تنهایی سالن را ترک کردند! نتانیاهو در حالی ایران هسته‌ای را تهدیدی برای خود می‌بیند که رژیم تحت‌سلطه‌اش به پیمان خلع سلاح‌های هسته‌ای نیز پایبند نیست و تاکنون حاضر نشده است این پیمان را امضا کند.

سخنان رئيس‌جمهور زير ذره‌بين مسئولان داخلي

سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اولین بار بازتاب‌های گوناگونی در کشورهای جهان داشته است. هر چند موضوع کشورهای منطقه خیلی گسترده و روشن نبود اما بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا از خود واکنش نشان دادند و نکته جالب اینجاست که اروپایی‌ها و آمریکا تقریبا استقبال بیشتری از سخنان رئیس‌جمهور یازدهم ایران داشتند.

در میان داخلی‌ها اما عده‌ای که تعداشان هم کم نیست از این سخنرانی راضی بودند و عده‌ای که براساس اظهارات روحانی ظرف یک ماه گذشته که سطح انتظارات مردم را بالا برده بود، آن‌طور که انتظار می‌رفت راضی نبودند و نکته جالب توجه اینجاست که عده زیادی از اصولگرایان که پیش از سفر روحانی نسبت به روش او تردیدهایی داشتند امروز از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور راضی هستند.

صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه با متين و منطقي خواندن سخنان رئيس‌جمهور گفت: مذاکره و روابط ايران با ديگر کشورها ممنوع ذاتي نيست و آنچه موجب تأخير يا انجام شدن برخي مذاکرات شده بود مرهون بي‌اعتمادي به صداقت در گفتار و رفتار غربي‌ها و بويژه آمريکايي‌ها بود.

حسن فيروزآبادي رئيس ستادکل نيروهاي مسلح گفت: يک بار ديگر عقلانيت روحانيت شيعه در چهره رئيس‌جمهور اسلامي ايران در سازمان ملل متحد درخشيد و در چارچوب و در کلام نقض رهبر انقلاب، عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسي نشاند.

غلامعلي حدادعادل رئيس فراکسيون اصولگرايان مجلس هم لحن متفاوت سخنان اوباما در مورد ايران در سخنراني مجمع عمومي سازمان ملل را نشان‌دهنده بروز تغييراتي در نگاه مسئولان آمريکايي نسبت به ايران دانست و تأکيد کرد که از هرگونه باز شدن باب جديدي در مسأله هسته‌ا‌ي ايران استقبال مي‌کنيم.

سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان‌ این‌که حجت‌الاسلام روحانی به عنوان یک رئیس‌جمهور هوشمند و مورد اعتماد رهبری و منتخب مردم ‌ایران است، گفت: آقای دکتر روحانی می‌تواند در عرصه دیپلماسی خوب عمل کند و ظریف نیز به عنوان وزیر خارجه‌، فردی هوشمند و قابل اعتماد است که ادبیات آمریکایی‌ها را به‌خوبی می‌شناسد و می‌تواند مواضع خوبی در مقابل جان کری بگيرد.

آيت‌الله امامي كاشاني امام‌جمعه موقت تهران، در حمایت از مواضع دکتر حسن روحانی در نیویورک گفت: سخنان قوی، غنی و منطقی رئیس‌جمهوری در نیویورك براساس نرمش قهرمانانه‌ای بود كه رهبر معظم انقلاب آن را عنوان كردند.

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه قم، نیز با حمایت از روحانی گفت: سخنان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل سنجیده و مدبرانه بود و توانست پیام صلح ما را به جهان اعلام کند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه شهر مقدس مشهد، نیز ضمن قدردانی از عملکرد مسئولان و کارگزاران دولت در اجلاس مجمع عمومی نیویورک گفت: دکتر روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نرمش قهرمانانه مد نظر مقام معظم رهبری را به خوبی به نمایش گذاشت.

جرم سياسي بر اساس اقدام عليه نظام تعريف مي‌شود نه عقيده

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران با اشاره به اينكه ابهام در برخی از قوانین بدون هیچ شکی وجود دارد، اما به عنوان یک قاضی و کسی که در ارتباط با جرائم امنیتی کار کرده است، اعلام می‌کنم که ما مجرم سیاسی به دلیل داشتن عقیده سیاسی در کشور نداریم، گفت: در حال حاضر بسیاری از مخالفان و سلطنت‌طلبان در کشور در حال رفت و آمد و مشغول فعالیت‌های اقتصادی هستند، برخی، نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند اما هیچ یک از قوانین جمهوری اسلامی نیز نمی‌گوید، کسی که معتقد به مبانی جمهوری اسلامی نیست و یا عقیده‌ای غیر از عقیده جمهوری اسلامی دارد، مجرم محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با فارس، با تاكيد بر اينكه اما مسائل سیاسی که منجر به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی شود، قطعا مشمول برخی از قوانین مجازات اسلامی می‌شود، افزود: بنابراین تعریف جرم سیاسی از این باب که برخی از جرائم به نحوی با سیاست همپوشانی و یا در برخی موارد با یکدیگر تلاقی دارند که جرم محسوب می‌شود، برای رفع ابهام مفید به نظر می‌رسد.

اولین تصویر از رئیس جمهور در بازگشت به ایران

به گزارش الف، اولین تصویر از دکتر روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در حال بازگشت به ایران که در صفحه توئیتر شخصی او منتشر شده است.

ارتقاي تاثيرگذاري ايران با گفتمان‌سازي فعال در مجامع بين‌الملل

غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به بخشی از اظهارات رییس‌جمهور در سازمان ملل در مورد مطرح کردن پیشنهاد طرح جهان علیه خشونت و افراطی‌گری برای قرار گرفتن در دستور کار سازمان ملل گفت: این فکر خوب و پیشنهاد مناسبی است، گفتمانی است که دنیا از آن استقبال خواهد کرد و این طرح، پیشنهاد هوشمندانه‌ای است که ما هم باید آن را تقویت کنیم.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفتگو با ايسنا، با بیان اینکه باید در مجامع بین‌المللی به صورت فعال گفتمان‌سازی کنیم، افزود: باید تلاش کنیم به عنوان ملتی زنده و مقتدر که اقتدارش برخاسته از حق و حقیقت در دنیاست و به برکت انقلاب اسلامی به کشوری تاثیرگذار تبدیل شده است، در مجامع بین‌المللی به صورت فعال گفتمان‌سازی کنیم تا اثری بر دنیا بگذاریم چرا که نمی‌توان دست بسته و منفعل تسلیم جریاناتی شد که دنیا را به این روز کشانده است.

تدبير 24/جواني محمدجواد ظريف در كاليفرنيا



نشست ايران با گروه 1+5





انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار