سال تحصيلي دانشجویان رشته ايران شناسي در حالي آغاز شد که به گفته مسئولان ساليان متمادي به تحقيق و تدريس ايران شناسي در غرب پرداخته مي شود، اما کمتر نگاه به مسائل و موضوعات ايران شناسي از زاويه نگاه متخصصان ايراني مورد توجه قرار مي گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی، پیام حضرت آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایران شناسی، به دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی رشتة ایران‌شناسی ابلاغ شد. 

در این پیام که در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودي سال 93-92 رشته ايران شناسي، از سوی عليزاده، معاون اداري بنياد ايران شناسي قرائت شد.
 
در قالب اين پيام از دانشجويان درخواست شده بود تا به رشته ایران شناسی اهتمام و توجه ويژه‌اي كنند؛ چرا كه اين رشته داراي امكان پژوهشي فراوان است و بر اين اساس تلاش مضاعفي را مي طلبد.

همچنین در بخش دیگري از پیام ریاست بنیاد ایران شناسی در گستره متون فارسي به دانشجویان رشته ایران شناسی پژوهش عميق و بنيادين در خصوص ايران شناسي توصيه شده، تا در آینده‌ای نه چندان دور بتوانند بر ايران شناسان خارجي پيشي گيرند.
 
 ايرانيان با دسترسي بي واسطه به متون فرهنگي، دانش و ميراث ايراني مي توانند و بايستي گوي سبقت را در حوزه ايرانشناسي از ايرانشناسان غيرايراني برباييم.

بر اساس اين گزارش در ادامه اين مراسم ميردامادي، معاون پژوهشي بنياد ايران شناسي ، مهرماه را آغازگر تحول فكري، ذاتي و دروني دانشجويان توصيف كرد و گفت: دانشجوي رشته ايران شناسي  به بخشي از ذات و فطرت خود مي پردازد، بنابراين تنها رسالت دانشجويي ندارد و بايد به آموختن چگونگي معرفي سرزمين غني ايران و استعدادهاي آن به ديگران، چه در داخل و چه در خارج از ايران، توجه ويژه كند.

وي ادامه داد: در خارج از مرزهاي کشور، برخي هنوز ملت بزرگ ايران را با 7000 سال تاريخ مكتوب نمي شناسند و اين وظيفه ايران شناسان آينده است تا در معرفي جامع ايران و داشته هاي فرهنگي و تمدني آن به ديگر جوامع  بكوشند.

زرشناس، مدير گروههاي آموزشي بنياد ايران شناسي، با اشاره به چهار گرايش ايران شناسي،‌ گفت: هدف از چهار گرايش "عمومي"، "تاريخ"، "فرهنگ مردم، آداب و رسوم و ميراث فرهنگي" و "اصول نسخه شناسي و مرمت نسخه هاي خطي و نسخه آرايي" در قالب ايران شناسي، تربيت متخصص ايرانشناس ايراني در زمينه ها و گرايش هاي مرتبط است.

وي افزود:‌ ساليان متمادي به تحقيق و تدريس ايرانشناسي در غرب پرداخته مي شود، اما کمتر نگاه به مسائل و موضوعات ايران شناسي از زاويه نگاه متخصصان ايراني مورد توجه قرار گرفته است. 

بنابراين نگاه به مسائل ايران شناسي از درون کشور  و رفع اين نياز فرهنگي موجب شده تا بنياد ايران شناسي تاسيس و به تبع آن مطالعات ايران‌شناسي در اين بنياد شكل گيرد. 

همچنین در این مراسم افكاري، مدرس گروه نسخ خطي بنياد ايران شناسي، شناخت و شناساندن درست  ايران را وظيفه نسل امروز دانست و گفت: نبايد به هر آنچه كه ايران شناسان غير ايراني در اين زمينه ديكته مي كنند، اکتفا کرد.

شايان ذکر است؛ بيش از 110 هزار عنوان كتاب فارسي و بيش از 10 هزار عنوان كتاب لاتين در كتابخانه بنياد ايران شناسي و همچنين 500 هزار ركورد ايران شناسي در اين مرکز وجود دارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار