رییس انجمن علمی زنبور عسل ایران گفت : شرایط اقلیمی نامساعد مهم ترین عامل کاهش تولید عسل و خسارت وارد شده به زنبورستان های کشوردر سال جاري است.

غلامحسین طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای زنبورداران و کاهش تولید عسل در سال جاری اظهار داشت: مهم ترین عامل كاهش توليد عسل در زنبورستان ها،تغيير شرايط اقلیمی و طبیعی است.

رييس بخش تحقيقات زنبورعسل موسسه تحقيقات علوم دامي كشور افزود: در طي سال هاي اخير تغييرات اقليمي بوجود آمده در جهان و گرم شدن كره زمين در اثر افزايش گازهاي گلخانه اي سبب اختلال در تعادل ايجاد شده در اكوسيستم ها و ايجاد زمينه انقراض بعضي از گونه ها و كاهش تنوع زيستي در جهان و ايران شده است.

به عقيده طهماسبی يكي ديگر از اثرات مخرب  گرم شدن كره زمين تاثير نامطلوب آن در صنعت زنبورداري است كه با دخالت در فنولوژي گياه و جلو  افتادن مراحل مختلف زندگي گياه از جمله شروع و پايان گل دهي، در تعادل ايجادشده بين زنبورعسل و گياهان اختلال ايجاد كرده  و در مواقعي مثل سال جاري اين اختلال سبب كاهش چشمگير توليد عسل در كلني ها مي گردد.
   
وی افزود:در تابستان امسال افزایش شدید دمای هوا سبب خشک شدن پیش از موعد گياهان مورد استفاده زنبورعسل در مراتع و کاهش تولید عسل شد.

رييس بخش تحقيقات زنبورعسل موسسه تحقيقات علوم دامي كشور با بیان این که زنبورعسل حشره ای وابسته به طبیعت است ، اضافه کرد: برخلاف موجوداتی مانند طیور ، گاو و.. که در سالن و اصطبل پرورش می یابند و در صورت نامساعد بودن شرایط طبیعی می توان با تغذیه ی جبرانی و مدیریت مناسب این مسئله را برای آنان جبران کرد ، وابستگی شديدکلنی زنبورها به طبیعت باعث می شود تا شرایط نامساعد طبیعی ضربه ی سنگيني به صنعت زنبورداري وارد کند.

وی اضافه کرد : بنابراین طی سال جاری عواملی مانند نامساعد بودن شرایط طبیعی ، گرمای زیاد و  نبود بارندگی در اوایل بهاردر بعضي از مراتع  سبب کاهش تولید عسل و خسارت دیدن زنبورستان های کشور شدند.

طهماسبی هم چنین در پاسخ به اين سوال كه نقش كنه واروا در اين كاهش توليد چيست با بیان این که سابقه ی شیوع کنه ی واروا در زنبورستان های ایران به سال 1363 برمی گردد ، ادامه داد : زنبورداران کشور با روش های مختلفی با این بیماری مبارزه می کنند و زنبوران عسل نيز پس از سال هاي ابتدايي ورود اين پارازيت، به تدريج نسبت به آن تطبيق يافته اند.

وی با اشاره به این که در دهه اخيرمقاومت کنه ها در برابر داروهای مورد استفاده، سبب تاثيركمتر اين داروها شده افزود :بالا رفتن جمعيت این کنه در زنبورستان ها نیز می تواند از جمله عوامل خسارت باشد ولی مهم ترین عامل همان نامساعدی شرایط طبیعی است كه مي تواند با تضعيف كلني ها، زمينه خسارت بيشتر كنه واروا و بيماري هاي ديگر را نيزدر زنبورستان هاي كشور فراهم نمايد.
 
لازم به ذکر است صنعت زنبورداري ايران با بيش از 5/5 ميليون كلني و توليد 71هزار تن عسل در بين ده كشور اول جهان قرار دارد ، ولي در سال 1392بر اساس پيش بيني هاي انجام شده توسط كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي و زنبورداران توليد عسل كشور كاهش خواهد يافت.
 
انتهاي پيام/
 

برچسب ها: کشاورزی ، زنبور ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار