رضا مهروي گفت: موسيقي مقاومت بايد به صورت واحد درسي به دانشجويان موسيقي تدريس شود.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران، برنامه‌ي "دستان" شب گذشته به مناسبت هفته‌ي دفاع‌مقدس با حضور بزرگان موسيقي همراه بود.

"محمد گلريز" اولين ميهمان اين برنامه در خصوص موسيقي "مقاومت" عنوان كرد: با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و ايجاد تحولي عظيم در جامعه، براي ارزش‌هاي ديني و همچنين پيش قرارمان انقلاب، قطعاتي را در قالب سرود اجرا كرديم.

اين خواننده در ادامه افزود: شخصيت‌هاي برجسته از جمله شهيد مطهري و شهيد رجايي در دوران طاغوت به سبب استبداد حاكم، مجالي براي تجلي نيافتند، اما پس از انقلاب تأييد و تأكيد امام خميني(ره) به معرفي اسوه‌هاي انقلاب به مردم بود.

اين خواننده تصريح كرد: در حال حاضر، ما تحت شديدترين تهاجمات فرهنگي قرار گرفته‌ايم و توليد برخي آثار بي‌محتوا در موسيقي سبب كاهش كيفيت موسيقي ايران در سطح جهاني مي‌شود، اما با توليد آثار فاخر در حوزه‌ي مقاومت مي‌توانيم به بهبود و ارتقاي سطح كيفي موسيقي در تمامي زمينه‌ها دست پيدا كنيم كه اين امر، نيازمند همدلي و اتحاد مسئولان و هنرمندان است.

دبير جشنواره‌ي مقاومت عنوان كرد: موسيقي، مقاومت، در اوايل انقلاب و سال‌هاي اوليه‌ي جنگ‌تحميلي، به بهترين شكل جلوه‌گر شد.

به صورتي‌كه حركتي مردمي و عظيم را رقم مي‌زد. اين موسيقي يكي از ضرورت‌هاي فرهنگي ماست و در تمامي دنيا نيز مورد تكريم و ارزشمند است، پس نبايد در قبال آن كوتاهي كرد.
"گلريز" بيان كرد: در سرود "من ايرانيم، آرمانم شهادت" كه ترانه‌ي آن سروده‌ي مرحومه "سپيده كاشاني" و آهنگساز آن آقاي "كياني نژاد" بود، در همه‌ي اقشار جامعه و با هر سليقه‌اي مورد استقبال قرار گرفت.

"محمد گلريز" در خصوص سرود "خجسته باد" تصريح كرد: اين قطعه‌ سروده‌ي "حميد سبزواري"، آهنگسازي "احمدعلي راغب" و تنظيم مرحوم "مجتبي ميرزاده" است.

وي در ادامه افزود: يك ماه قبل از عمليات "بيت‌المقدس" اين سرود اجرا شد و پس از اعلام خبر آزادسازي خرمشهر و در واقع خونين شهر پخش شد و حتي در خلال عمليات‌ها نيز اين سرود در جبهه‌هاي نبرد، پخش شده است و با شنيدن آن روزهاي فتح خونين‌شهر در ذهن تداعي مي‌شود و همچنان بسيار خاطره‌انگيز است.

"كامبيز روشن روان" ميهمان بعدي اين برنامه در خصوص سمفوني "فلك‌الافلاك" عنوان كرد: نوشتن سمفوني اصولا نيازمند صرف هزينه و زمان زيادي است. سمفوني داراي اصول و فرم خاصي است و بسياري از آثار اصطلاحا سمفوني هستند و از لحاظ فرم نبايد سمفوني تلقي شوند.

وي در ادامه افزود: جنگ‌ تحميلي يك رخداد تاريخي است و نبايد ساده انگاشته شود، به همين سبب آثاري كه در اين حوزه ساخته مي‌شود، مي‌بايست فاخر و ارزشمند باشد.

سمفوني "فلك‌الافلاك" با دقت بسياري ساخته شد و براي ساخت آن يك سال و نيم وقت صرف شده است، زيرا زمانيكه مي‌خواهيم يك اثر را به عنوان نمونه‌ي موسيقي مقاومت به جهان ارائه دهيم، بايد مايه‌ي مباهات و افتخار ما باشد. همچنان كه سمفوني "فلك‌الافلاك" با يك اركستر بزرگ در لندن نيز اجرا شد و با استقبال بي‌نظيري همراه بود.

اين آهنگساز بزرگ موسيقي كشورمان اظهار داشت: براي ساخت يك قطعه‌ي سفارشي به سبب صرف هزينه و زمان زياد و همچنين شأن و منزلت موضوع "دفاع‌مقدس"، استفاده از آهنگسازان كارآمد و مجرب در توليد آثار فاخر و ارزشمند تأثير بسزايي دارد.
"رضا مهدوي" پژوهشگر موسيقي و استاد دانشگاه ميهمان ديگر اين برنامه بود، وي در خصوص موسيقي مقاومت عنوان كرد: موسيقي مقاومت بخش اعظمي از فرهنگ و تاريخ ايران است، كه در سال‌هاي اخير با توجه به آن كاهش يافته بود.

وي در ادامه تصريح كرد: موسيقي مقاومت بايد به صورت يك واحد درسي براي دانشجويان موسيقي تدريس شود، رسانه‌ها به صورت شبانه‌روزي قطعاتي در اين ژانر را پخش كرده و به طور كلي به صورت يك مقوله‌ي مستمر به آن پرداخته شود.

"مهدوي" عنوان كرد: موسيقي مقاومت به صورت بي‌كلام نيز اصالت وجودي و ارزش باطني خود را به خوبي نمايان مي‌كند و ساخت قطعات بي‌كلام در حوزه‌ي دفاع‌مقدس در بهبودي و پيشرفت اين حوزه‌ي موسيقي تأثير بسزايي دارد.

"مهدوي" خاطر نشان كرد: برگزاري جشنواره‌ي مقاومت اگر به صورت هدفمند در سطح جهاني صورت گيرد، اين موسيقي در سراسر جهان شناخته شده و يقينا با استقبال مواجه مي‌شود.
"ناصر چشم آذر" آهنگساز بزرگ موسيقي پاپ در اين برنامه عنوان كرد: من قطعات زيادي را در حوزه‌ي موسيقي مقاومت ساخته‌ام كه همگي از قبيل "هامون"، "قارچ سمي"، "انفجار در اتاق عمل"، "آخرين مرحله" و سريال عظيم "آتش و شبنم" بر پايه‌ي ايمان و اعتقاد راستين به اين موضوع ساخته شد.

"سالار عقيلي" نيز در خصوص كنسرت "عشق من، ايران من" عنوان كرد: اين كنسرت ميهني، بر پايه‌ي عشق به ايران و ايراني برگزار شد.
"رضا صادقي" نيز در ادامه افزود: در اين اجرا همراه مردي بودم كه يك ملت صداي او را مردمي تلقي مي‌كنند.

اين خواننده در ادامه گفت: بسيار خوشحالم كه حال مردم ايران با جمله‌اي تحت عنوان "تدبير و اميد" خوب است.

"جمشيد نجفي" نيز ديگر ميهمان اين برنامه در خصوص اجراي قطعه‌ي ماندگار و خاطره‌انگيز "خلبانان" عنوان كرد: احساس دين و ارادت به دلاورمردان و رزمندگان خصوصا قهرمانان نيروي هوايي سبب توليد اين قطعه شد.

وي خاطر نشان كرد: تمام تلاش و دقت خود را در اجراي اين قطعه به كار بردم و با عشق و ارادت عميق به واقعه‌ي دفاع‌مقدس و دلاوران آن اين سرود را اجرا كردم. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار