وزير خارجه نروژ گفت عاملان حمله شيميايي سوريه بايد در ديوان بين المللي کيفري محاکمه شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اسپن بارت ايده وزير خارجه نروژ در شصت و هشتمين نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل گفت « موجي از وحشت سوريه را در بر گرفته است. هزاران نفر از زنان ، کودکان در سوريه  کشته و زخمي شدند. ميليونها نفر از مردم نيز از کشور متواري شدند.»وزير خارجه نروژ کاربرد سلاح شيميايي در اين کشور را تقبيح کرد و آن را مغاير با قوانين بين المللي دانست. 

وي همچنين خواهان جلوگيري از ادامه حملات شيميايي در سوريه شد. بارت ايده افزود « بحران سوريه تنها از طريق راهکارهاي سياسي حل نخواهد شد. شوراي امنيت سازمان ملل بايد به مسئوليت هاي خود عمل کند و از فرصت فراهم شده در سايه توافق آمريکا و روسيه بايد بهره برداري صورت گيرد. »وزير خارجه نروژ همچنين از طرف هاي درگيري در سوريه خواست اجازه دهند کمک هاي بشر دوستانه در اختيار مردم قرار گيرد. وي افزود « بسياري از سازمان ملل به خاطر ناتواني در پايان دادن به درگيري ها در سوريه انتقاد کردند. 

با اين حال نبايد دستاوردهاي اين سازمان را ناديده گرفت و براي نمونه به اقدمات امدادگران سازمان ملل در خصوص تامين پناهگاههاي آوارگان و کمک به بهداشت کودکان و مادران سوري اشاره کرد.  
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت با توجه به کمبود منابع و وخامت اوضاع در نتيجه فشارهاي ناشي از اقتصاد جهاني ، بايد اختيارات دبير کل سازمان ملل براي اداره اين سازمان افزايش يابد. وزير خارجه نروژ همچنين اضافه کرد « سال گذشته مجمع عمومي تصميم گرفت بودجه سال دوهزار و چهارده سازمان را يکصد ميليون دلار کاهش دهد. کاهش بودجه ، درحاليکه وظايف محوله اين سازمان افزايش مي يابد موجب تضعيف سازمان ملل خواهد شد. 

سازمان ملل بايد سياست هاي منسجمي را در پيش گيرد و مجمع عمومي بايد رهنمودهاي لازم را ارائه کند نه اينکه در مديريت کلان مداخله کند.»وي در پايان گفت «براي حل چالش هاي منطقه اي و بين المللي که در برهه کنوني فرا روي ما قرار دارد ، کشورهاي عضو بايد با يکديگر همکاري نمايند.» 
برچسب ها: محاکمه ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار