نويسنده كشورمان با اشاره به نقش موثر ادبيات درنشان دادن حقانيت ملتمان در 8 سال جنگ تحميلي گفت: ادبيات فرازماني، فرامكاني و فرامرزي نيست.

"معصومه رامهرمزي" نويسنده و پژوهشگر ادبيات دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: در فرهنگ ما لفظ جنگ به دفاع مقدس تعبير شده بدين صورت كه ما ميخواستيم از حقانيت خودمان بعد از انقلاب دفاع كنيم اين عبارت متولد شد.



وي ادامه داد: اين واژه كه متولد شده در ادبيات جنگ ماست دفاعي براساس اهداف و ماموريت هاي مقدس و به دور از زياده خواهي و سلطه  است.

"رامهرمزي" افزود: جنگ ها در تاريخي شروع و در تاريخي پايان مي يابد اما آن چيزي كه ماندگار و سيال است ادبيات است. ادبيات مرز، مكان و زمان نمي شناسد و مخاطبش فطرت عامه مردم است بنابراين نقش موثري در رشد و توسعه مفاهيم دفاع مقدس دارد.

اين نويسنده كشورمان خاطرنشان كرد: هم اكنون آموزه ها و آموخته هاي ما از جنگ در ادبيات ما جريان دارد و مي توان خيلي راحت با خواندن چند كتاب پيرامون جنگ به شكل اجمالي با آن عرصه و آن سالها آشنا شد ولي ناگفته نماند كه براي يافتن زواياي پيدا و پنهان جنگ و دامنه بيشتر اطلاعات درخصوص آن بايد تلاش بيشتري كرد.

وي در خصوص ترجمه ادبيات دفاع مقدس به زبان نسل جديد اظهار داشت: دراين قضيه بايد كار كرد و شايد لازم باشد كه جوانان با فهمي كه از دفاع مقدس دارند وارد اين حوزه شوند و اين جريان را به تصوير كشند بنابراين دراين راستا 2 كار بايد صورت گيرد:
1-يافتن زبان نسل جوان توسط نسل دهه شصت
2-ورود نسل جوان به مفاهيم دهه شصت

كه اگر اين جريان به شكل يك اعتقاد دو طرفه صورت گيرد ادبيات دفاع مقدس مي توان موفق باشد.

"رامهرمزي" در خصوص نقش و جايگاه زنان در ادبيات دفاع مقدس عنوان كرد: نقش و روايت زنان به مسائل جنگ بسيار مورد علاقه مردم است بطوري كه از دو طرف به موضوع زنان در دفاع مقدس و به موضوع قلم زنان به دفاع مقدس اقبال عمومي بالاست ولي متاسفانه زنان با تاخير وارد اين عرصه شده اند و اميدواريم حمايت جدي به بانوان نويسنده و پرداختن به موضوع زنان در حوزه دفاع مقدس صورت گيرد.

وي افزود: ادبيات فرازماني، فرامكاني و فرامرزي نيست پس اگر به ادبيات به عنوان يك پديده جهاني نگاه كنيم قطعا  بايد در بحث ترجمه به شكل جدي وارد شويم زيرا از طريق ترجمه ادبيات ما مي توانيم حقوق خودمان را در جهان مطالبه و حقانيت ملتمان را به شكل جهاني نشان دهيم./ص
برچسب ها: حقانیت ، ملتمان ، دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار