در آستانه روز غار پاک بر ضرورت تشکیل کمیته غارشناسی در استان کرمانشاه برای شناسایی غارها و حفاظت از آنها به عنوان گنجینه های طبیعت تاکید شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر تورج همتی بابیان اینکه استان کرمانشاه دارای غارهای منحصر به فرد و شگفت انگیز فراوانی است،گفت : این غارها ارزشهای متفاوت زیستی، زیبا شناختی، زمین شناختی و گردشگری دارند و کارکرد آنها برای محیط زیست همانند دهلیزهای قلب است.

وی گفت: اگرچه اثر طبیعی ملی غارپراو و غار قوری قلعه جزء آثار طبیعی و ملی هستند، اما قابلیت های ده ها غار دیگر استان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

همتی افزود : در همه بهره برداری های با هدف توریستی، گردشگری، ورزش و فنی از غارها باید سازمان حفاظت محیط زیست نظارت داشته باشد تا بهره برداران علاوه بر شناخت غارها و ارزشهای بی نظیر آنها، با تهدیدات و آسیب های احتمالی این اکوسیستم آشنا شوند که البته این امر نیازمند همکاری دستگاه های ذیربط و همفکری بخش های غیر دولتی است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه غارها را اکوسیستم هایی حساس و شکننده خواند که طی هزاران و میلیون ها سال پدید آمده اند و با داشتن زوایای ناشناخته و پدیده های پر رمز و راز سال ها زیستگاه و پناهنگاه انسان ها بوده اند.

وی ادامه داد: غارها همچنین مامن و زیستگاه منحصر به فردی برای بازمانده بسیاری از گونه های جانوری در معرض انقراض و یا کمیاب و با ارزش است که متاسفانه بعضی از آنها در اثر عدم شناخت، بی توجهی و بهره وری نادرست تخریب شده و ساختار فیزیکی، تعادل زیستی، دمایی و اکولوژیکی آنها به هم خورده است که ممکن است دچار آسیب های جبران ناپذیری شوند./س

برچسب ها: کرمانشاه ، تاریخ ، گنجینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.