رئيس جمهور گابن گفت کشورش از همه ي تلاش هاي ديپلماتيک براي رسيدن به راه حل سياسي در بحران سوريه حمايت مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ بالاترين مقام سياسي گابن در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: گابن به ترويج حقوق اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي ادامه مي دهد و با نژاد پرستي و نفرت و خشونت در سراسر دنيا نبرد مي کند. گابن براساس اين  تعهدات است که نامزد رياست بر شوراي حقوق بشر در سال 2014 شده  است.

وي افزود:اکنون اميد بيشتري براي آينده آفريقا وجود دارد اما براي تبديل شدن اين امر به يک واقعيت در کل قاره ي آفريقا، لازم است که آفريقا بتواند بحران هايي را حل کند که مانع از پيشرفت اين قاره مي شوند. من مي خواهم در اينجا از برخي اوضاع بحراني نام ببرم که نخستين آنها  در جمهوري دمکراتيک کنگو است. گابن همچنان نگران نبردها در شرق کنگو است که زنان و کودکان بيشترين تاون را در آن  مي دهند. گابن در جمهوري آفريقاي مرکزي از گذاري حمايت مي کند که ما درباره آن با کشورهاي عضو مجمع همکاري هاي اقتصادي غرب آفريقا همکاري کرده ايم. اميدواريم که در اين کشور بازيگران متعدد به شدت به چارچوب گذار پايبند باشند و به آن احترام بگذارند. با اين وجود من همچنان نگران وضعيت انساني و امنيتي در اين کشور هستم.

رئيس جمهور گابن ادامه داد: گابن در اوج بحران در کشور مالي به درخواست اتحاديه ي آفريقا پاسخ داد و به صندوقي کمک کرد که براي حمايت از تلاش هاي اتحاديه ي آفريقا در مالي تاسيس شده بود. ما به تحولات مثبت سياسي که در اين کشور درحال رخ دادن است احترام مي گذاريم. اين امر در برگزاري انتخابات رياست جمهوري و انتخاب مردم مالي نشان داده شده است. از جامعه ي بين المللي مي خواهم که از بازسازي کشور مالي حمايت کنند. 

رئيس جمهور گابن تصريح کرد: آفريقا بايد بتواند به تهديدهاي جديد عليه صلح و امنيت پاسخ بدهد که شامل جرائم فرا مليتي ، قاچاق تسليحات و راهزني دريايي در خليج گينه مي شود که ما اکنون در ساحل اقيانوس اطلس در قاره ي آفريقا با آن روبرو هستيم. 

آفريقا به تنهايي نمي تواند به همه ي اين چالش هاي پيش روي صلح و امنيت پاسخ بدهد. تلاش هاي آفريقا بايد مورد حمايت قرار گيرد چون بي ثباتي در آفريقا پيامدهايي براي ديگر مناطق خواهد داشت.

وي گفت:بسيار اهميت دارد که سازمان ملل متحد درمواجهه با چنين تهديدهايي ، به همکاري هاي خود با سازمان هاي منطقه اي آفريقا ادامه دهد.ما همچنين بايد اجراي پيمان تجارت اسلحه را ، که نخستين ابزار الزام آور حقوقي مورد تصويب در مجمع عمومي در ماه مه  گذشته است ، تضمين کنيم. در دنيايي که همچنان با تنش ها و بحران ها روبرو است ما بايد همچنان کار کنيم و اطمينان حاصل کنيم که سازمان ما( سازمان ملل) بتواند به ماموريت خود در تامين صلح و امنيت جهاني عمل کند.بايد به طور خاص روي پيشگيري از مناقشه تمرکز کرد درحاليکه بايد از راه حل هاي صلح آميز بحران ها نيز حمايت کرد.  

وي افزود: بحران سوريه تا کنون باعث قرباني شدن افراد بسياري شده است. ما شاهد تشديد بحران و بکارگيري غير قابل پذيرش تسليحات شيميايي در سوريه بوده ايم. ما قويا بکارگيري چنين تسليحاتي را محکوم مي کنيم . گابن خواستار نابودي همه ي ذخاير تسليحات شيميايي در سراسر دنيا است. ما از همه ي طرف ها مي خواهيم که با ماموريت بازرسان تسليحاتي سازمان ملل متحد درسوريه همکاري کامل بيشتري داشته باشند. گابن از همه ي تلاش هاي ديپلماتيک براي رسيدن به يک روند سياسي در اين بحران حمايت مي کند. 

رئيس جمهور گابن درباره فلسطين  گفت: از سرگيري احتمالي گفتگوها بايد مورد استقبال قرار گيرد. گابن همچنان از نگرش عمومي و مورد قبول  درباره ي راه حل دو کشوري حمايت مي کند که در آن دو کشور اسرائيل و فلسطين در کنار هم  در امنيت و احترام متقابل در طول دو مرز به رسميت شناخته شده ، زندگي کنند. وي همچنين در حمايت از لغو تحريم ها عليه کوبا صحبت کرد.
برچسب ها: گابن ، رییس ، جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار