سرمايه مي تواند بخش توليد را تحرک بخشيده و با افزايش توليد، موجب رشد تجارت، بهبود سطح زندگي مردم و رشد و توسعه اقتصادي کشور شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جبران عقب ماندگي و دستيابي به توسعه پايدار، نيازمند سرمايه گذاري براي بهره جويي از مزيت هاي نسبي و توانايي هاي بالقوه اقتصادي است.

چنانچه امنيت سرمايه گذاري در کشور هاي در حال توسعه و اقتصاد هاي در حال گذار، تضمين شده و بستر قانوني لازم فراهم شود، سرمايه گذاران بين المللي ميل و رغبت بيشتري براي حضور در اين گونه بازارها خواهند داشت.

اين امر به کشور هاي ميزبان نيز فرصت بهره گيري از مزيت هاي نسبي، رشد اقتصادي، اشتغال زايي و دستيابي به دانش و فناوري روز براي توليد کالاهاي رقابتي در عرصه بين المللي را مي دهد.

بنابراين تسريع در ورود سرمايه گذاري هاي خارجي منافع متقابلي را براي کشورهاي ميزبان و سرماه گذاران بين المللي به دنبال خواهد داشت.

ايرج نديمي عضو کميسيون اقتصادي مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه سرمايه مي تواند بخش توليد را تحرک بخشيده و با افزايش توليد، موجب رشد تجارت، بهبود سطح زندگي مردم و رشد و توسعه اقتصادي شود.

وي افزود: فقدان سرمايه يکي از علل اصلي گرفتار آمدن بسياري از کشورها در دور باطل فقر و توسعه نيافتگي شناخته شده است و علاوه برآن که بيکاري گسترده را به دنبال دارد.

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس بيان داشت: آنچه استفاده از سرمايه گذاري خارجي را براي کشورهاي در حال توسعه ضروري مي سازد وجود شکاف ميان پس انداز و سرمايه گذاري در اين کشورها است، که از يک سو به دليل ناکافي بودن پس انداز ملي و از سوي ديگر، بر اثر توسعه نيافتگي بازارهاي مالي در کشورهاي مذبور، پديده کمبود سرمايه و گرايش به جذب سرمايه گذاري خارجي را شکل داده است.
نديمي خاطرنشان کرد: با شناخت صحيح موانع سرمايه گذاري مي توان در مورد اين که چگونه مي شود اين موانع را از ميان برداشت نيز تمرکز نمود.
در اينجا به اختصار به بيان برخي از مهمترين موانع جذب سرمايه خارجي مي پردازيم.

باور ذهنيت منفي نسبت به سرمايه گذاري و سرمايه خارجي همواره القا کننده يک تصور و احساس غلط و با کمترين تعقل نسبت به خطرات آن است.

اين ذهنيت به ويژه در کشور هاي جهان سوم، به نوعي تحت تاثير تفکر و انديشه افرادي است که به طور کلي، اقتصاد دولتي را به اقتصاد آزاد ترجيح مي دهند.

دومين مانع، تصويب قوانين و مقرراتي است که تا آنجا که ممکن است، مسير سرمايه گذاري و ميل انگيزه نسبت به آن را دشوار و تضعيف مي کند.

**بوروکراسي (کاغذ بازي)

مانع سوم مربوط به بوروکراسي بسيار پيچيده و پر از افت و خيز درنظام دولتي کشورهاي کمتر توسعه يافته است. در اين کشورها زمان به انجام رسيدن طرح ها بسيار طولاني است.

**عدم تامين محيط هاي جذاب و امن سرمايه گذاري

بسياري از کشورهاي در حال توسعه، موضوع عدم توفيق در جذب سرمايه هاي خارجي را به خوبي مي شناسد اما اين سوال مطرح است که آيا آنها موفق شده اند تا محيط امن و جذابي براي حضور سرمايه گذاران خارجي در کشور خود ايجاد نمايند.

در پايان با اشاره به اين که تامين امنيت سرمايه، يکي از مهمترين اصول در جذب سرمايه گذاري خارجي است، بايد اين طور نتيجه گرفت که برقراري امنيت لازم براي جذب سرمايه گذار خارجي، به بهبود رشد بيشتر سرمايه گذاري خارجي کمک مي کند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار