جذب سرمايه خارجي از مواردي است كه تاثير بسزايي در شكوفايي اقتصادي كشورهاي مختلف دارد؛ پروژه‌هايي كه انجام آنها نه تنها براي سرمايه‌گذار خارجي كه در اصل براي كشوري كه توانايي جذب اين سرمايه را دارد مفيد خواهد بود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، «فوربس» به تازگي مطلبي را منتشر كرده است كه در آن به كشورهايي پرداخته است كه كمپاني‌هاي بزرگ خارجي در سال 2013 ميلادي علاقه‌مندي بيشتري براي سرمايه‌گذاري در آن كشورها دارند.

نويسنده اين مطلب براي رسيدن به نام كشورهاي اين فهرست از آمارهايي استفاده كرده است كه سازمان ملل‌متحد به تازگي منتشر كرده است.

نكته جالب‌توجه اين است كه سرمايه خارجي بيشتر به سمت اقتصادهاي در حال ظهور روان است تا به سمت كشورهاي پيشرفته. اگر دوست داريد با اين كشورها آشنا شويد اين مطلب را از دست ندهيد.

آمريكا

اگرچه اقتصاد آمريكا چندي است گرفتار بحران‌هاي متعددي است و اين شرايط اعتراض‌هاي پرسروصدايي را نيز در اين كشور به بار آورده است، با اين حال باز هم توانسته است درصدر اين فهرست قرار بگيرد. آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد كه اين كشور توانسته بالغ بر 168 ميليارد دلار سرمايه خارجي را در سال2013 ميلادي جذب كند. ايالات‌متحده با جذب چنين مبلغي توانسته به ركوردي بي‌نظير در كسب سرمايه خارجي دست يابد.

چين

چشم بادامي‌ها مدت‌هاست كه عزم خود را جزم كرده‌اند تا بازارهاي جهاني را به سيطره خود درآورند. آنهابا وجود چشم‌هاي نه چندان درشت‌شان به شدت تيزبين هستند و هرجايي حضور دارند تا نيازهاي بازار را كشف كنند. اگرچه آنها اغلب با اجناس بي‌كيفيتي كه به بازار فرستاده‌اند، بسياري از مردم جهان را نسبت به خود دچار ترديد كرده‌اند، اما اين كشور توانسته بالغ بر 121 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كند و در رده دوم اين فهرست قرار بگيرد.

هنگ‌كنگ

اين كشور در سال گذشته ميلادي در رده چهارم قرار داشت اما جذب 75 ميليارد دلار سرمايه خارجي باعث شده است كه با يك رده صعود در فهرست امسال در رده سوم قرار بگيرد. هنگ‌كنگ پيشرفت‌هاي اقتصادي چشمگيري داشته است به نحوي كه بورس اوراق بهادار اين كشور پس از بورس اوراق بهادار توكيو و بورس اوراق بهادار شانگهاي، سومين بازار بزرگ بورس در آسيا، از لحاظ ارزش بازار است.

برزيل

نفت و منابع طبيعي همچنان به عنوان مهم‌ترين عامل جذب سرمايه خارجي در برزيل شناخته مي‌شود. برزيل در سال‌جاري ميلادي 65 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كرده و همين عامل باعث شده است كه از رتبه پنجم سال گذشته خود، نقل مكان كند و در رده چهارم قرار بگيرد. اقتصاد برزيل به دليل برخورداري از بخش‌هاي روبه رشد كشاورزي، معادن، توليدات صنعتي و خدمات، داراي بالاترين جايگاه در ميان كشورهاي آمريكاي جنوبي است .

بريتانيا

بيشترين رشد در بين كشورهاي اين فهرست را بايد به نام بريتانيا ثبت كرد. اين كشور كه پيش از اين در رده دهم قرار داشت توانسته است در رده‌بندي جديد حسابي خود را بالا بكشد. بريتانيا در سال 2012 ميلادي 62 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كرده است. توليد ناخالص داخلي بريتانيا در سه ماهه اول سال‌جاري بر خلاف انتظارات ۰/۳ درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه اين رقم در سه ماهه آخر سال گذشته ۰/۳ درصد با افت مواجه بوده است.

استراليا

اين كشور نيز جزو اقتصادهاي درحال توسعه محسوب مي‌شود. با اين حال استراليا در سال گذشته ميلادي كمي باافت سرمايه‌گذاري خارجي روبه‌رو شده و نتوانسته همچون قبل در اين زمينه موفق باشد. با اين حال استراليا توانسته 57 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كند. اقتصاد اين كشور در سه ماه اول سال 2012 در بين كشورهاي پيشرفته جهان داراي بالاترين رشد بوده است. رشد توليد ناخالص داخلي سالانه استراليا، 2/3 درصد بوده است.

سنگاپور

سنگاپور سال گذشته ميلادي نيز توانسته بود در اين فهرست در همين رده قرار بگيرد. سنگاپوري‌ها توانسته‌اند بالغ بر 57 ميليارد دلار سرمايه خارجي را جذب كشور خودشان كنند. اين كشور همچنين صادرات خود را به ميزان زيادي افزايش داده است. ميزان زيادي از اين افزايش صادرات در صدور كالاهاي الكترونيك و تجهيزات پزشكي ثبت شده است. بخش‌هاي اقتصادي خدماتي سنگاپور نيز رشد قابل ملاحظه‌اي داشته‌اند.

روسيه

كمپاني‌هاي چيني كه در زمينه منابع طبيعي فعاليت مي‌كنند و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري اروپايي بيشترين سرمايه خارجي را به روسيه سرازير كرد‌ه‌اند. روسيه در سال 2012 ميلادي توانسته است بالغ بر 51‌ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كند. برخي كارشناسان معتقدند باوجود افزايش شديد تمايل سرمايه‌گذاران خارجي به حضور در بازار روسيه، اقتصاد اين كشور به واسطه اتكاي بيش از حد به سرمايه‌گذاران داخلي، آينده چندان روشني ندارد.

ابوالفضل الله‌دادي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار