فرصت‌ها و چالش‌های دیپلماتیک در مجمع عمومی سازمان ملل شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سید محمد کاظم سجادپور کارشناس ارشد مسائل راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران "فرصت‌ها و چالش‌های دیپلماتیک در مجمع عمومی سازمان ملل" شب گذشته با حضور سيدمحمد کاظم سجادپور کارشناس ارشد مسائل راهبردي در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
سجادپور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه فلسفه وجودی مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟ گفت: مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در ادامه دیپلماسی چند جانبه برگزار می‌شود.  
 
وی افزود: دیپلماسی چند جانبه یعنی دیپلماسی که میان تمام واحدهای بشری از هزاران سال پیش وجود داشته و در 200 سال گذشته علاوه بر روابط دو جانبه، ماهیت چند جانبه نیز پیدا کرده است.  
 
* ایران جزو اعضای بنیانگذار سازمان ملل است

این کارشناس ارشد روابط بین الملل با بیان این که در گذشته مهمترین تجلی دیپلماسی چند جانبه جامعه ملل بود و در حال حاضر سازمان ملل است تصريح کرد: کشورها در سازمان ملل به لحاظ حقوقی با یکدیگر برابر هستند به طوری که این سازمان باشگاهی از دولت‌ها را تشکیل می‌دهد.
 
وي با اشاره به این که مجمع عمومی مهمترین نهاد نظارتی و تصمیم‌گیری کشورهای عضو است افزود: مجمع عمومی سازمان ملل به صورت پیوسته در سپتامبر هر سال طبق قراردادی که از ابتدای سال گذاشته شده برگزار می‌شود.
 
سجادپور با اشاره به این که حدود 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل هستند، گفت: همه اعضا در بالاترین سطوح در این مجمع سالانه حضور می‌یابند.
 
این استاد روابط بین الملل با تاکيد بر اينکه ایران جزو اعضای بنیانگذار سازمان ملل است، گفت: همه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی مسائل مشترک در نشست سالانه دور هم جمع می‌شوند.
 
*ایجاد فضای گفتگو در بالاترين سطح ديپلماتيک از کارکردهای مجمع عمومی است

وی یکی از کارکردهای مجمع عمومی سازمان ملل را ایجاد فضای گفتگو میان بالاترین سطوح دیپلماتیک کشورها دانست و افزود: در مجمع بدون هیچ هزینه قبلی و بعدی امکان گفتگو فراهم است.
 
سجادپور ایجاد حساسیت نسبت به مسائل مبرم و جدی بین المللی را از دیگر کارکردهای مجمع عمومی دانست و گفت: بحران سوریه از جمله مسائل مشترکی است که در مجمع عمومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت زیرا این مسئله فقط در قالب یک یا دو کشور نمی‌گنجد بلکه بحثی بین المللی است.
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به برگزاری اجلاس وی‍ژه دیگری تحت عنوان اجلاس خلع سلاح هسته‌ای اضافه کرد: در این اجلاس تنها در خصوص مسائل سیاسی و امنیتی صحبت نمی‌شود، بلکه بررسی مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم نیز خواهند پرداخت.  
 
وی با بیان این که در این اجلاس اعضا به بررسی چگونگی رسیدن به اهداف توسعه هزاره خواهند پرداخت اظهار داشت: در سال 2005 سران اعضای سازمان ملل تصمیم گرفتند که شاخص‌های توسعه را هم چون مباحث مرتبط با محیط زیست، آموزش کودکان و ریشه کن کردن فقر را به یک حداقلی برسانند.  
 
سجادپور با اشاره به این که مجمع عمومی سازمان ملل دارای 193 عضو و آخرین عضو آن سودان جنوبی است افزود: اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به کشورهای جنوب تعلق دارند.
 
*همه اعضا در مجمع عمومي داراي راي برابر هستند

این استاد روابط بین الملل با بیان این که همه کشورهای عضو مجمع دارای یک رای برابر هستند، گفت: طرح و ایده‌های مطرح شده از سوی کشورها در این مجمع باید در قالب مکانیزم‌های سازمان ملل باشد.  
 
وی با اشاره به اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه اظهار داشت: ایران عضو فعال جامعه بین الملل و عضوی از مجمع عمومی سازمان ملل به حساب می آید.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران توجه خاصی می‌شود، گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران تمامی روسای جمهور به غیر از آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافتند به گونه‌ای که روسای جمهور ایران و آمریکا همیشه مورد رصد رسانه‌ها مختلف قرار گرفته‌اند.  
 
وی با اشاره به این که رسانه‌های بین المللی نبض سنجش افکار عمومی دنیا به حساب می آید افزود: در بیش از 30 سال گذشته پیوسته ایران به یک موضوع بین المللی تبدیل شده است به گونه‌ای که موضوع بین المللی بودن ایران تنها منحصر به سال‌های بعد از انقلاب نمی‌شود.  
 
سجادپور با اشاره به این که سازمان ملل متحد محصول جنگ جهانی دوم است خاطر نشان ساخت: مجمع عمومی سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم در کنفرانس سانفرانسیسکو و در سال 1324 تاسیس شد.
 
این استاد روابط بین الملل با بیان این که اولین دعوای جدی در شورای امنیت مرتبط با سازمان است، گفت: ایران علیه شوروی اقامه دعوی کرد، زیرا قرار بود شوروی 6 ماه پس از پایان جنگ نیروهایش را از ایران خارج کند اما این اتفاق نیفتاد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به این که ایران به جایگاه ژئوپولتیک موقعیت و رفتار ویژه‌اش از سایر کشورها در سطح منطقه برتر است افزود: سرنوشت دنیا بعد از جنگ جهانی دوم با مسئله ایران و شوروی شکل گرفت.  
 
وی با اشاره به این که ایران پس از انقلاب اسلامی اهمیت فراوانی را پیدا کرد گفت: نظام سیاسی قبل از انقلاب وابسته به آمریکا بود به طوری که در اثر انقلاب اسلامی به لطف و یاری خداوند توانستیم به استقلال مورد نظر خود دست یابیم.  
 
این استاد روابط بین الملل با اشاره به این که ایران توانست به قدرت تصمیم گیری خارج از فشارها و چارچوب‌های نظام دو قطبی دست یابد ادامه داد: ایران در سی سال گذشته همواره یک موضوع بین المللی بوده است به طوری که موضوع و موضع ایران بر بقیه کشورها اثر داشته است.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: زمانی این انتخابات برگزار شد که منطقه در وضعیت ثبات و آرامش به سر نمی‌برد و کشورها در منطقه در وضعیت ناآرامی قرار گرفته بودند.
 
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی به لطف الهی توانست در یک موقعیت آرام انتخابات را برگزار کند اظهار داشت: حساسیت‌های زیادی به ایران به عنوان یک کشور متفاوت وجود دارد.  
 
سجادپور با بیان این که سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مورد توجه بسیار زیادی قرار خواهد گرفت گفت: هر سخن رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سخن ملت ایران قلمداد می‌شود به طوری که رئیس‌جمهور یک شخص نیست بلکه  به نمایندگی از یک ملت در این اجلاس حضور می‌یابد.
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به این که در ایران تحولات سیاسی به آرامی صورت می‌گیرد افزود: بوش به عنوان معدود روسای جمهور آمریکا مخالف سازمان ملل بود به طوری که این فرد در سخنرانی علنی علیه سازمان ملل موضع گرفت.  
 
این  کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی واجد چه ویژگی‌هایی است گفت: دیپلماسی حرفه‌ای کهن و قدیمی است به طوری که از سالیان گذشته از همان زمانی که شکار شکل گرفت زمانی که اختلافی در خصوص مسئله‌ای به وجود می آید نماینده‌ای برای حل مسائل در نظر گرفته می‌شد.
 
وی با بیان این که دیپلماسی از کهن ترین حرفه‌ها و نیازهای بشری است افزود: سازمان ملل دارای دیپلماسی چند جانبه است.  
 
* مهمترین نطق دیپلماتیک کشورها در مجمع عمومی مطرح می‌شود

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با بیان این که مجمع عمومی سازمان ملل مهمترین تجلی دیپلماسی چند جانبه دنیا است اظهار داشت: مجمع عمومی شامل مباحث عمومی و تخصصی است.  
 
سجادپور با اشاره به وجود شش مجمع تخصصی در مجمع عمومی گفت: تمامی نطق‌ها در مجمع عمومی به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود پس می‌توان گفت مهمترین نطق دیپلماتیک کشورها در مجمع عمومی مطرح می‌شود.  
 
وی با اشاره به لحاظ شدن چارچوب حرفه‌ای دیپلماتیک در نطق‌ها اظهار داشت: رئیس‌جمهور در سخنرانی خود به مسائل جهانی و منطقه‌ای خواهد پرداخت و هم چنین ایده‌هایی را در چارچوب مشخص به کشورهای عضو ارائه خواهد کرد.  
 
این استاد روابط بین الملل با اشاره به این که رئیس‌جمهور در یک چارچوب حرفه‌ای به ایراد سخنانش در مجمع عمومی خواهد پرداخت افزود: تعداد قدرت‌های منطقه‌ایی به لحاظ سرزمین، جمعیت، زیرساخت‌ها و هم چنین به لحاظ نوع سازمان و ویژگی‌های اجتماعی کم است.  
 
وی افزود: ایران از لحاظ شاخص‌ها یکی از باسواد ترین کشورهای منطقه به حساب می آید زیرا دارای 4 میلیون دانشجو در سراسر کشور است.  
 
* نطق ایران باید در تراز قدرت‌های منطقه‌ای سنجیده شود

این استاد روابط بین الملل گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران قرض گرفته از سایر کشورها نیست این در حالی است که برخی کشورها قدرت خود را از لحاظ نظامی از سایر کشورها دریافت می‌کنند.  
 
سجادپور با اشاره به این که ایران برپای ایستاده است گفت: نطق ایران باید در تراز قدرت‌های منطقه‌ای سنجیده شود.  
 
وی با اشاره به این که نطق حجت‌الاسلام حسن روحانی باید در تراز کشورهای هم وزن و هم سطح ایران مورد توجه قرار گیرد گفت: رسانه‌های خارجی در مجمع عمومی به موضوع سوریه و مسائل مرتبط با موضوعات هسته‌ای ایران بیشتر توجه خواهند کرد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه موضوع سوریه و مسئله هسته‌ای ایران از چه زوایایی در مجمع عمومی مطرح خواهد شد گفت: شخصیت‌های سیاسی هر چه کشوری به لحاظ ساختاری مورد توجه و اهمیت بسیار زیادی قرار دارد.  

* ایرانیان مقیم آمریکا جزو قلمرو بزرگ ایران محسوب می‌شوند
 
وی با اشاره به این که در سازمان ملل متحد علاوه بر نطق مجمع عمومی ملل متحد نطق مربوط به اجلاس خلع سلاح هسته‌ای نیز صورت خواهد گرفت خاطر نشان ساخت: ایران رئیس دوره‌ای جنبش غیرمتعهدها است و در مجامع بین الملل هم چون سازمان ملل دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است.
 
وی با اشاره به این که چگونگی تعامل ایران و آمریکا بر روی پرونده هسته‌ای ایران اثرگذار خواهد بود افزود: رئیس‌جمهور در سفر خود با ایرانیان مقیم آمریکا صحبت خواهد کرد به گونه‌ای که ارزش‌های معنوی مردم مورد توجه قرار خواهد گرفت زیرا ایرانیان مقیم آمریکا جزو قلمرو بزرگ ایران محسوب می‌شوند.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با بیان این که نطق رئیس‌جمهور 15دقیقه مورد پوشش قرار خواهد گرفت ادامه داد: در این سخنرانی مواضع ایران در خصوص موضوعاتی مختلفی هم چون سوریه، وضعیت کل منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: فرصت ، چالش ، دیپلماتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار