علی اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرروش با حضور در گفتگوی ویژه خبری برنامه های سال تحصیلی جدید این وزارت خانه را شرح داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران علی اصغر فانی شب گذشته و در آستانه سال تحصیلی جدید با هدف تشریح برنامه های آموزش و پرورش در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافت.

وی در خصوص مهم ترین تدبیر آموزش  و پرورش برای آغاز با شکوه سال تحصیلی جدید گفت: سال تحصیلی 93-92 دوازده میلیون و 300 هزار دانش آموز با حضور 1 میلیون و 30 نفر دانش آموز و کارکنان آموزش و پرورش در 720 منطقه آموزشی سال تحصیلی خود را آغاز می کنند.

فانی ادامه داد: مقدمات بازگشایی مدارس از حداقل 6 ماهه گذشته آغاز شده بود و بنده نیز از سال 78 که معاون وزارت آموزش و پرورش بودم و پروژه مهر را اجرا کردم که تا کنون نیز این پروژه ادامه دارد.

طی این پروژه سه حوزه آماده سازی ، تبلیغ و توجیه و سازماندهی نیروها پیش از سال تحصیلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که هر سال عده ای از همکاران ما بازنشست می شوند عده ای جدید استخدام می شوند، عده ای در دانشگاه پذیرفته می شوند و همچنین همکارانی جا به جا می شوند که در این راستا سازماندهی 1 میلیون کارمند و معلم نیازمند برنامه ریزی جدی است و آموزش و پرورش حداقل 6 ماه نیاز دارد تا بازگشایی مدارس را فراهم کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال 130 میلیون جلد کتاب درسی در هزار و 350 عنوان در سراسر کشور توزیع شد ، 30 میلیون جلد کتاب از چاپ خارج شده یعنی آموزش و پرورش 14 ماه پیش از آغاز سال تحصیلی کتاب ها را چاپ می کنند.

فانی ادامه داد: امیدواریم سال تحصیلی 93-92 سال تدبیر  و اعتدال است که در این راستا امیدواریم شاهد شکوفایی بیش از گذشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص تعطیلی 5 شنبه مدارس افزود: امسال هم 5 شنبه ها تعطیل است اما بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش پنج شنبه ها به طور مطلق نباید تعطیل باشد بلکه فضا برای دانش آموزان آزاد می شود تا در اردو و فضاهای غیر فعالیت کنند.

وی ادامه داد: از سوی آموزش و پرورش تیمی مامور شده است تا روند تعطیلی پنج شنبه مدارس را بررسی کند اما یقیناً امسال به صورت اختیاری 5 شنبه ها برخی مدارس را فعال می کنیم.

3 تیم نیز مامور شده اند تا روی محتوای برنامه ریزی پنج شنبه ها کار کنند و به مجرد رسیدن گزارشات کمیته ای تشکیل خواهیم داد تا برای سال های بعد با تقبل هزینه ها به طور اختیاری توسط مردم فعالیت ها را برای رشد دانش آموزان در روز پنج شنبه افزون کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول آموزش و پرورش مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است که تکالیفی بر عهده آموزش و پرورش گذاشته و ساختار 3-3-6 تنها ساختار آموزشی نیست و تمام سند تحول بنیادین نیست.

با توجه به تغییر کلاس ها و پایه های درسی از سال گذشته پنجم ابتدایی ها وارد کلاس ششم شدند  کتاب ششم برای آن ها تعلیم داده شد. اما این کار ناقص بود چرا که  پیش از این هدف های ابتدایی در 5 کلاس آورده شده بود و حالا نیازمند توجیح دیگری بودیم. بر همین اساس سال گذشته کتاب دوم و شش ابتدایی بازنویسی شد و امسال نیز کتاب های سوم و هفتم ( اول دوره اول متوسطه) بازنویسی شد و در این راستا معلمین سال اول متوسطه آموزش های لازم برای تدریس کتب در تابستان دیدند تا آمادگی تدریس این کتاب های هفتم را در کلاس ها داشته باشند.

سرپرست آموزش و پرورش در خصوص تغییر زبان انگلیسی به عربی توضیح داد در تغییر کتب عربی جهت گیری ، آشنا سازی با مفاهیم قرآنی و ادعیه است تا دانش آموزان بتوانند از قرآن و متون دینی بهره مند شوند و در زبان انگلیسی به دنبال این هستیم تا جهت گیری روی درک مطلب و مکالمه باشد.

وی در خصوص سرانه مدارس نیز گفت: 1 و نیم سال بود که مبلغی به عنوان سرانه به مدارس واریز نشده بود اما دولت امید و تدبیر علی رغم مشکلات مالی درخواست آموزش و پرورش را لبیک گفت و 500 میلیارد در اختیار ما گذاشت که تا حدود 5 روز پیش به مدارس واریز شد.

وی در خصوص برنامه هایی برای ارتقای منزلت اجتماعی و تحکیم فرهنگیان نیز بیان داشت: آموزش و پرورش هر کشور نهادی است که زیرساخت نیروی انسانی را تامین می کند و دانش آموزانی که امسال وارد کشور می شوند 20 سال آینده امور کشور را بر عهده می گیرند.


همچنین آموزش و پرورش سازمانی است که بیشترین فصل مشترک را بین دولت و ملت دارد و زیر ساخت نیروی انسانی را تشکیل می دهد .

سرپرست آموزش و پرورش گفت: از همان روزهای اول حضورم در آموزش و پرورش به این جمع بندی رسیده ام که آموزش و پرورش کشور به صرف تکیه بر بودجه های دولتی که تاکنون بوده نمی تواند به خوبی اداره شود و نیازمند فعال شدن بخش اقتصادی است که ما تا تشکیلات متناسب را ایجاد کنیم کار را از طریق مشاوران اقتصادی آموزش و پرورش شروع می کنیم و در این راستا از نیروهای توانمند آموزش و پرورش خواهش کردیم تا مشاوره ما را در این امر بپذیرند و امیدواریم این راه حل کارگشا باشد.


فانی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان نیز افزود: بیمه طلایی اقدام خوبی بوده که نیازمند تقویت است و یکی از اقدامات دوستان ما در بخش مشاوران اقتصادی تکمیل بیمه طلایی فرهنگیان است که امیدواریم با کیفیت بهتری از گذشته اجرا شود.

وی گفت: آنچه که امروز تحت عنوان سند تحول بنیادین در اختیار ماست محدود به 1404 نیست و راهنمایی برای اداره آموزش و پرورش کشور است و این سند جامع همه سندهای بالا دستی است.

فانی ادامه داد: سند تحول بنیادین سه فاز دارد که فاز اول آن تدوین بود ، فاز سوم آن اجرا است و فاز دوم که از آن غفلت شده عملیاتی شدن آن است و این به آن معناست که اجرای 6 ابتدایی شتابزده بوده چرا که بدون فراهم شدن زمینه های لازم و پیش بینی نیازها و نیروی انسان ها و فضای آموزشی و هدف گذاری آموزشی صورت گرفته است.

ما به عنوان آموزش و پرورش گروهی از 3 هفته پیش مامور کرده ایم تا روی عملیاتی شدن سند تحول بنیادین کار کند.

وی در خصوص نظام رتبه بندی معلمان گفت: نظام رتبه بندی معلمان از راهکارهای سند تحول بنیادین است و باید کاری کنیم که فرهنگیانی که بهتر کار می کنند حقوق بیشتری دریافت کنند.

کلیت این نظام در سند تحول بنیادین آمده و هیات دولت با کلیات آن موافقت کرده است و مقرر شده است تحت  لایحه ای تنظیم شود.

فانی در خصوص ساماندهی نیروهای حق التدریس و استخدام نیروی های پیش دبستانی نیز افزود: این که افرادی بدون زمینه های لازم برای تدریس وارد آموزش و پرورش شوند کار اشتباهی بوده که در گذشته شاهد آن بودیم و در همین راستا یک نیروی جدید برای سال تحصیلی 93-92 به آموزش و پرورش وارد نکرده ایم.

مجلس قانونی تصویب کرده و دو سال مهلت داده که یک سال از فرصت آن باقیست و امیدواریم برنامه ریزی ها به نتیجه برسد تا این نیروها نیز تکلیفشان روشن شود.

هیچ نیروی آموزش ندیده ای نمی تواند وارد آموزش و پرورش شود چرا که این نیروها با روش تدریس و روانشناسی کودکان و نوجوانان آشنایی ندارند.

فانی در پاسخ به هوشمند سازی مدارس نیز افزود: استفاده از فناوری های نوین یک اصل است و از نظر ما ابزار مفیدی می تواند باشد که از طریق آن مفاهیم به دانش آموزان انتقال پیدا می کند.

وی ادامه داد: ما باید همزمان با توسعه فناوری مهارت های حرفه ای معلمانی که می خواهند این ابراز استفاده کنند را نیز رشد دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بیان جزئیات نظام دوری نیز افزود: نظام دوری نظام جدیدی نیست ، نظامی است که در بسیاری از کشورها روی الگو بودن آن تاکید می کنم چرا که بهتر است دانش آموز در سن پایین معلم متنوع نداشته باشد.

مطالعاتی که در چند سال پیش انجام دادیم نشان داد ، یکی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان در دوره های بالاتر تنوع معلمین است چرا که این درست نیست دانش آموز بخواهد خودش را با معلمان متفاوت هماهنگ کند.

نظام دوری یعنی این که معلم کلاس اول ، در کلاس دوم و سوم نیز همراه دانش آموز باشد تا دانش آموزان خودشان را به روحیات مختلف هماهنگ نکنند.

وی در پایان در خصوص استفاده از ظرفیت در هنرستان ها پاسخ داد: تنوع رشته شاخه کار دانش به بیش از 300 رشته می رسد و آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست مهارت های متنوع در این شاخه ارائه کند از این رو سیاست ما به جای اجرای آموزش خرید آموزش است و ما می توانیم آموزش های تخصصی را به آموزشگاه های تخصصی بفرستیم که از نظر اقتصادی به نفع آموزش و پرورش است اما در شاخه فنی که رشته هایش عمومی تر است می توانیم هنرستان ها را تجهیز کنیم و از طریق دولت وسایل داخل هنرستان ها را تامین کنیم البته بحث تامین نیروی انسانی است در شاخه هنرستان و علوم پایه در برنامه های ما است./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار