مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، قیمت را یکی از پارامتر های اساسی در تصمیم گیری کشاورزان نسبت به کشت یک محصول دانست و گفت: تعیین نرخ خرید تضمینی گندم قبل از فصل کاشت سبب خواهد شد تا وضعیت کشت گندم بهتر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

اسماعیل پرویزی فر، تعیین نرخ های تضمینی محصولات کشاورزی قبل از شروع سال زراعی را اقدام مثبت دولت دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام دولت به نوبه خود سبب خواهد شد تا کشاورزان با برنامه ریزی منسجم تری نسبت به کشت زمین های زراعی خود اقدام کنند.

وی نرخ های اعلام شده برای خرید تضمینی گندم را مناسب دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام قطعا سبب توجه کشاورزان به کشت گندم خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه قیمت سال قبل را نامناسب ارزیابی و تاکید کرد: قیمت ها در سال گذشته به حدی پایین بود که زراعت گندم را عملا  از صرفه اقتصادی خارج کرد.

پرویزی فر در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله خواهد توانست نیاز کشور به واردات گندم را در سال آینده مرتفع کند، گفت: قیمت تنها یکی از پارامترهای موثر در کشت گندم است و در صورت تداوم خشک سالی ها در سال آینده نیز مجبور به واردات گندم به کشور خواهیم بود.

پرویزی فر عنوان کرد: البته شرایط بوجود آمده قطعا نیاز کشور به واردات گندم را کمتر کرده و کشور را به خودکفایی در عرصه تولید گندم نزدیک تر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در یک مقطع زمانی نیاز کشور به گندم برای تولید نان یازده میلیون تن اعلام شد، گفت: البته در یک مقطع زمانی و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها این رقم 9 میلیون تن اعلام شد.

پرویزی فر گفت: در شرایط کنونی اگر میزان گندم تولیدی در کشور به 10 تا 11 تن برسد می توانیم ادعا کنیم که به خودکفایی دست یافته ایم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سطح زیر کشت گندم در استان را در سال گذشته 420 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 315 هزار هکتار آن دیم و 105 هزار هکتار آبی است.

پرویزی فر گفت: امسال 700 هزار تن گندم در استان کرمانشاه تولید شده است./ز

برچسب ها: تولید ، گندم ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.