اراک/

پلنگ ایرانی در ارتفاعات هفتاد قله اراک

پلنگ ایرانی در ارتفاعات هفتاد قله اراک مشاهده و به نام این منطقه درکارنامه زیست محیطی کشور ثبت شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک پلنگ ایرانی از حیوانات اصیل کشور است که پس از 50 سال دوباره در مناطق زیست محیطی و حفاظت شده استان مشاهده شد.
پلنگ تکمیل کننده تنوع زیستی در هر منطقه است که با مشاهده آن در ارتفاعات اراک ارزش مناطق زیست محیطی استان نیز ارتقاء یافت.
انصاری مدیرکل محیط زیست استان مرکزی افزود : با ثبت پلنگ ایرانی هفتاد قله نشانگر سلامت اکوسیستم طبیعی استان است.
معین السادات از محیط بانان هفتاد قله با بیان اینکه شناسایی پلنگ هفتاد قله پس از دوسال رصد و گشت زنی صورت گرفته است گفت پس از مشاهده ردپا بررسی سرگین حیوانات و لاشه های بازمانده 9 دوربین خودکار دید در شب در مناطق مختلف هفتاد قله نصب و پس از مدتها رصد چند عکس در سرچشمه سیبک از پلنگ ایرانی ثبت شد.
این جانور که یکی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ است از خانواده گربه سانان و بومی غرب آسیا ست و در فهرست گونه های در خطر انقراض (آی یوسی ان) قرار دارد.
ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و در تازه ترین برآورد ملی بین 550 تا 850 قلاده از این جانور درکشور وجود دارد با این حال تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار پائین و بین 1 تا 6 قلاده در هر صد کیلومتر مربع برآورد می شود.
منطقه 70 قله در 25 کیلومتری شرق اراک 15 کیلومتری شمال غربی محلات و 30 کیلومتری شمال خمین واقع شده که بدلیل برخورداری از ویژگیهای خاص مکانی و داشتن حیوانات وحشی و پرندگان قابل شکار از دیرباز مورد توجه شکارچیان و سلاطین قاجار بوده و به دلیل شکار بی رویه ،گونه های جانوری آن ،کاهش یافته است .
گرک - کل و بز-قوچ وحشی-کفتار، خرگوش ، روباه ، شغال ، کبک ،تیهو و عقاب از جمله حیواناتی هستند که در این منطقه زیستگاهی زندگی می کنند./س
برچسب ها: پلنگ ، هفتاد قله ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
سلام و خسته نباشید لطفا برای پروژه دوره کارشناسی نقاط حضور پلنگ و یا حتی گرگ در 70قله میخواستم برای کار با نرم افزار maxent ممنون میشم کمک کنید